20 ANYS DE SMART: EL CONCEPTE PREVAL

20 ANYS DE SMART: EL CONCEPTE PREVAL

Hace 20 años se lanzó al mercado uno de los vehículos de serie más insólitos. Un modelo que se diferencia fácilmente de los automóviles convencionales: el smart city coupé ―actualmente denominado smart fortwo― y cuya tercera generación está presente en el mercado desde 2014.

Amb una longitud que amb prou feines supera els dos metres i mig, aquest biplaça compacte es pot aparcar també en sentit transversal i ha establert una classe pròpia. Al Saló Internacional de l’Automòbil IAA de 1997, smart es va anticipar donant múltiples respostes a qüestions sobre la mobilitat urbana personal, ara més vigents que mai. La producció va començar al juliol de 1998 i, després de 20 anys, podem afirmar amb rotunditat que el concepte s’ha imposat; fins a la data s’han venut més de 2,2 milions d’smart. Gràcies a les innovacions tècniques que incorpora i a un disseny que conjuga funcionalitat i alegria, el smart s’ha convertit en un cotxe de culte. I smart es manté fidel al seu paper precursor: és la primera marca automobilística que persegueix de manera conseqüent el canvi del motor de combustió interna a la propulsió elèctrica.

«Des de la seva creació, smart és una marca pionera en la indústria automobilística, ia més de manera global: des de la revolucionària concepció del vehicle o l’avantguardista arquitectura de la planta d’Hambach al moment actual, en què la marca aposta fermament pels sistemes de propulsió completament elèctrics », explica Annette Winkler, responsable des de fa molts anys de smart. «Aquests 20 anys d’smart reflecteixen abans de res la història d’èxits del nostre equip i els nostres concessionaris, que s’impliquen per millorar la qualitat de vida a la ciutat amb competència, creativitat i un entusiasme sense igual.»

Tot i que en un primer moment el smart fortwo s’oferia només a Alemanya ia altres vuit països europeus, en l’actualitat es comercialitza en un total de 46 països de tot el món.

En 2014 es va llançar al mercat la generació actual, la tercera. S’han millorat gairebé tots els aspectes del smart fortwo, fent d’ell un cotxe molt més confortable. El concepte de motor posterior típic de smart s’ofereix per primera vegada també en el model de quatre places, el Smart Forfour. El smart fortwo i el Smart Forfour són fàcilment recognoscibles com a membres d’una mateixa família. Comparteixen molts elements de disseny, com els fars, la calandra del radiador al frontal i la icònica cèl·lula de seguretat Tridion.

Volades curts, escassa longitud i ampli angle de gir del volant són les característiques òptimes que permeten als models smart aparcar a qualsevol buit i girar a les cantonades més tancades. El diàmetre de gir del smart fortwo estableix un nou rècord: amb 6,95 m (de vorada a vorada) o bé 7,30 m (de paret a paret), maniobrar és un joc de nens. I el Smart Forfour és capaç de girar en espais gairebé tan petits com la generació fortwo que s’oferia fins a 2014 (de paret a paret: 8,75 m). Les seves marques: 8,65 m (de vorada a vorada) o bé 8,95 m (de paret a paret).

Alhora, els models destaquen brindant màxima amplitud en un espai mínim, com demostra el seu excel·lent «Body Space Index» (índex d’espai de la carrosseria). El BSI descriu la relació entre la longitud interior i exterior, mesurant la longitud interior en sentit horitzontal des del pedal accelerador sense trepitjar fins a l’extrem de la defensa, per poder comparar amb més facilitat diferents tipus de vehicles. Els dos models de smart aconsegueixen una cota excel·lent en aquest apartat: 75% (smart fortwo) i 77% (Smart Forfour).

En 2016 es va llançar el smart fortwo cabiró. El seu sostre plegable «tritop» permet una flexibilitat única en el seu gènere: només cal prémer un botó perquè el smart fortwo cabrio passi de ser un biplaça amb sostre tancat a convertir-se en un cotxe amb un gran sostre corredís plegable o un descapotable amb la capota completament oberta. Així és possible adaptar el plaer que suposa gaudir de l’aire fresc a les condicions atmosfèriques o les preferències del conductor.

De la propulsió dels tres models smart s’encarreguen, entre d’altres, moderns motors de gasolina de 3 cilindres amb 52 kW / 71 CV (consum de combustible en el cicle mixt: 5,2-4,8 l / 100 km; emissions de CO2 en el cicle mixt: 120-111 g / km [i]) i 66 kW / 90 CV (consum de combustible en el cicle mixt: 5,4-5,0 l / 100 km; emissions de CO2 en el cicle mixt : 133-115 g / km1). La transmissió de força va a càrrec d’un canvi manual de 5 marxes o del canvi automàtic de doble embragatge twinamic.

smart aposta per l’electricitat: tots els models s’ofereixen en versió elèctrica

Des 2017 les tres versions de carrosseria estan disponibles també amb propulsió elèctrica (consum de corrent en el cicle mixt:
14,0-13,5 kWh / 100 km; emissions de CO2 en el cicle mixt: 0 g / km1). Amb això, smart és el primer fabricant d’automòbils del món que ofereix la seva gamma completa de models amb motor de combustió interna i amb propulsió elèctrica per bateria