30 ANYS DE PEUGEOT AL DAKAR: 205 TURBO 16 VS 3008 DKR

30 ANYS DE PEUGEOT AL DAKAR: 205 TURBO 16 VS 3008 DKR

Trenta anys separen al llegendari Peugeot 205 T16 del nou 3008 DKR. Tots dos automòbils presenten una configuració bàsica molt semblant, encara que el seu disseny respon a reglaments de diferents èpoques. 205 T16 i 3008 DKR busquen un mateix objectiu: velocitat, fiabilitat i adaptabilitat als diferents terrenys i superfícies del Dakar.

Peugeot ha creat alguns dels cotxes més icònics del Dakar, començat pel Peugeot 205 Turbo 16, que va dominar la carrera a la fi dels anys ’80 del segle passat. Trenta anys separen aquella llegendària criatura del nou Peugeot 3008 DKR, però Bruno Famin -director de Peugeot Sport i del Team Peugeot Total- té clar que “encara dissenyes els cotxes de la mateixa manera. Encara tenim una certa quantitat de dades de finals dels anys 80 que podem utilitzar. Però sobretot, hem acumulat una considerable experiència en el disseny de cotxes de ral·li. Els raids i els ral·lis convencionals són diferents, però l’enfocament i el coneixement són exactament els mateixos. I aquest coneixement el tenim “. Peugeot 3008 DKR: el 3008 SUV més extrem Peugeot competeix al Dakar 2017 ‘Paraguai Bolívia Argentina’ amb quatre equips i un cotxe que debuta en aquesta prova: el Peugeot 3008 DKR. Estem davant d’una visió extrema del nou SUV 3008, que porta al màxim les seves senyes d’identitat i les seves proporcions bestials, sobretot des de la seva visió de tres cambres del darrere. Vists des del frontal i la saga, tots dos vehicles són similars pel que fa a fars, calandra i la banda negra que uneix els dos pilots del darrere, que imiten la forma d’urpes vermelles. Per Sébastien Criquet, responsable del disseny del Peugeot 3008 de sèrie i del Peugeot 3008 DKR de competició, “quan Peugeot Sport ens va contactar per desenvolupar el cotxe del Dakar 2017, ens sentim entusiasmats per poder imaginar una interpretació” sense límits “del SUV 3008, alguna cosa salvatge. Les característiques tècniques d’aquest vehicle estan marcades pel reglament, però el seu disseny s’inspira directament en la versió “de carrer”, amb alguns elements únics que doten de dinamisme i força al nou Peugeot 3008 DKR: les rodes grans i la cel·la de pilotatge negra “Black Diamond”, els fars, la calandra o la banda negra darrere en què s’emmarquen els pilots en forma d’urpes vermelles “. El 3008 DKR va tenir el seu baptisme de foc al Ral·li del Marroc, on va aconseguir diversos triomfs d’etapa i va afinar la seva preparació de cara al Dakar. En total s’ha recorregut 5.000 quilòmetres per posar a prova les seves novetats tècniques en condicions reals (calor, sorra, dunes) i trobar els reglatges adequats. Des del punt de vista tècnic, Peugeot Sport ha treballat, sobretot, en les suspensions (amortidors i geometria), per millorar encara més el comportament del vehicle, la refrigeració i el pes del cotxe, que es manté estable tot i l’arribada de nous reforços; i en un sistema de climatització, cosa que serà molt apreciat pels equips que competiran a bord. El motor també ha estat objecte d’atenció, per la seva adaptació a la nova normativa de la FIA, que redueix el diàmetre de la brida d’admissió d’aire de 39 a 38 mm en els vehicles dièsel de dues rodes motrius. Aquesta modificació suposa reduir la potència en uns 20 CV. Els enginyers han intentat compensar en la mesura possible aquest desavantatge, a més de millorar la facilitat d’ús del motor a baixos règims. Així mateix, s’ha fet un esforç per tenir més fiabilitat en l’entorn motor. La plantilla 2017 del Team Peugeot Total no ha sofert canvis. Stéphane Peterhansel / Jean Paul Cottret, Carlos Sainz / Lucas Cruz, Cyril Despres / David Castera i Sébastien Loeb / Daniel Elena prendran la sortida al Dakar 2017 a bord de quatre flamants Peugeot 3008 DKR. Peugeot 205 Turbo 16: El rei d’Àfrica Quan Peugeot va preparar el seu assalt al Dakar a finals dels anys vuitanta del passat segle, ja tenia a casa la millor base mecànica sobre la qual treballar: el 205 Turbo 16. Aquest automòbil de competició va ser dissenyat per conquistar el mundial de ral·lis, sobre la base d’una versió de carrer homologada com a Grup B. el Peugeot el 205 Turbo 16 va competir al mundial de ral·lis entre 1984 i 1986, on va sumar dos mundials de pilots amb Timo Salonen i Juha Kankkunen, i altres tants de marques. En total va vèncer en setze ral·lis, el primer d’ells, el 1.000 Llacs de Finlàndia de l’any 1984, amb Ari Vatanen al volant. També dirigit per Jean Todt, l’equip Peugeot del Dakar va treballar sobre aquesta base per construir el millor cotxe de raids de la seva època. La distància entre eixos es va ampliar 33 centímetres per poder allotjar un dipòsit de combustible addicional de 190 litres, que permetés cobrir les llargues etapes del Dakar. També es van augmentar els recorreguts de la suspensió, i es van muntar noves ròtules i triangles reforçats, i llantes i pneumàtics més resistents. El treball en el xassís es va completar amb la introducció de la direcció assistida i en l’habitacle es va adaptar la instrumentació als nous requeriments de la competició, amb instrumental de navegació.