30 ANYS SENSE EL CITROËN CX, LA BERLINA DE LUXE AERODINÀMICA QUE SEGUEIX DEIXANT EMPREMTA

30 ANYS SENSE EL CITROËN CX, LA BERLINA DE LUXE AERODINÀMICA QUE SEGUEIX DEIXANT EMPREMTA

Al moment del seu llançament, el Citroën CX va ser considerat un automòbil audaç i amb estil, capaç de donar una resposta creativa als problemes de la seva època, com la crisi del petroli. Una visió innovadora que va ser reconeguda amb el premi al Cotxe de l’Any a Europa el 1975.

El Citroën CX ha marcat la història de l’automòbil amb fites com la incorporació d’un motor dièsel amb turbocompressor, la versió GTi d’altes prestacions, el confort de la seva suspensió hidropneumàtica o l’ergonomia del lloc de conducció. A Espanya, el Citroën CX va representar un important salt industrial i comercial, en ser la primera berlina de luxe de la marca que es va fabricar al nostre país.
Citroën va donar a conèixer el CX 2000 al Saló de l’Automòbil de París de 1974. Aviat va destacar pel seu confort, la seva ergonomia i el seu comportament a la carretera, característiques que el van portar a obtenir, l’any del seu llançament, els guardons de “Coche de l’Any a Europa”, el “Premi a la Seguretat” i “Award Auto Style”, pel seu estil innovador, elegant i dinàmic.

El Citroën CX era, abans de res, fill del seu temps. La crisi del petroli del 1973 va acabar amb l’era del combustible barat a Europa, i per això els fabricants van haver de considerar el consum de carburant com un dels factors importants en desenvolupar els seus vehicles. El Doble Chevrón va apostar per la incorporació de motors eficients, amb tecnologies com el dièsel, que proporcionava consums més baixos que les mecàniques de gasolina mantenint pràcticament intacte el plaer de conduir. De fet, va superar el repte d’anar de París a Niça (930 km) sense repostar. L’aerodinàmica no és aliena a aquesta estratègia, com ho demostra el nom d’aquest model, CX, que il·lustra la baixa resistència a l’aire d’aquest vehicle, que es tradueix en una reducció de la despesa d’energia.

Reconegut pel seu disseny, obra de Robert Opron, i el seu aerodinamisme, el Citroën CX és, a més a més, un automòbil revolucionari, tant en confort com en ergonomia. La seva suspensió hidropneumàtica permetia una correcció automàtica de l’alçada i un millor comportament a la carretera. Substitueix el xassís tradicional amb una plataforma i una carrosseria solidàries, que atenuen les vibracions i el soroll. El 1985, va ser el primer automòbil francès que va equipar el sistema de frens ABS. El seu extraordinari nivell de confort va atreure una legió d’incondicionals. Entre ells, l’expresident francès Jacques Chirac, que el va triar per prendre’l de possessió el 1995 davant d’altres alternatives més modernes.

Menció a part mereix el seu innovador lloc de conducció, precursor del programa Citroën Advanced Comfort. Creat per Michel Harmand, constitueix un compendi d’esperit pràctic i de sentit estètic en situar tots els comandaments del vehicle a l’abast de la persona que condueix. D’aquesta manera, podeu accedir fàcilment a la informació que necessiteu quan esteu al volant a través d’un quadre d’instruments en forma de mitja lluna. El primer pas d’una filosofia que continua estant molt present als Citroën dels nostres dies.

Al llarg de la seva vida comercial, Citroën va anar ampliant la gamma del CX per adaptar-se a necessitats diverses, amb l’aparició d’una versió break el 1975, una esportiva 2400 GTi amb injecció electrònica el 1977 i la sèrie Prestige, 28 cm més llarga, el 1978.

Aquest vehicle es va convertir en un veritable èxit comercial, ja que fins al 1991 es van vendre més d’1,2 milions d’unitats. Es va fabricar a França, a Xile ia Espanya, concretament a Vigo. 30 anys després del cessament de la seva comercialització, l’entusiasme inspirat pels Youngtimers, cotxes esportius de la dècada del 1980 que ara són models de col·lecció, està donant una nova oportunitat a models com el Citroen CX GTi Turbo. El seu llegat també és molt viu en concept-cars com el Citroën CXperience o el seu successor a la gamma, el Citroën C5 X.