UN 43% DELS CONDUCTORS ESPANYOLS ADMET HAVER CONDUÏT DESPRÉS DE BEURE ALCOHOL

UN 43% DELS CONDUCTORS ESPANYOLS ADMET HAVER CONDUÏT DESPRÉS DE BEURE ALCOHOL

El 14% dels conductors espanyols afirmen conduir regularment sota els efectes de l’alcohol, posant en perill les seves vides i les de la resta d’usuaris de la via.

Durant el pont del 15 d’agost es produiran gairebé 6 milions de desplaçaments, sent un dels moments de l’any amb més intensitat de trànsit. Molts d’aquests viatges estan relacionats amb les milers de festes patronals que se celebren en aquests dies. La barreja de festa i estiu deriva en ocasions en ingesta d’alcohol i altres substàncies, presents en el 43% dels conductors morts en accidents el 2018. Malgrat aquestes xifres, un 44% d’espanyols reconeix haver consumit alcohol i després haver conduït, i un 14% admet fer-ho de forma habitual. Aquest alarmant dada s’extreu del “Eurobaròmetre de la Fatiga 2019”, elaborat pel RACE i l’Associació de Begudes Refrescants (ANFABRA), amb el suport de la DGT. A més, el cansament, la conducció nocturna, els desplaçaments per carreteres secundàries, freqüents en aquests dies, fan que el risc de sinistralitat es dispari.

Les conclusions de l’Eurobaròmetre, elaborat en 15 països, assenyalen que la mitjana dels que consumeixen alcohol i condueixen a Europa és d’un 43,6%, similar a Espanya. Aquesta xifra és encara més preocupant en països com França, on el 54% dels enquestats ha begut alcohol i s’ha posat al volant; Àustria (53%), Suïssa (52%) i Itàlia (51%) el segueixen a la part alta de la taula. En aquest sentit, França també encapçala el rànquing dels que ho fan habitualment (32,9%), seguit pel Regne Unit (27,5%).

¿Desconeixement o incompliment conscient de la norma? Tenint en compte aquests elevats percentatges de consum d’alcohol i posterior conducció, crida l’atenció que un 84% dels conductors enquestats diu conèixer el límit legal d’alcoholèmia i un 62% declara que, si no beu és precisament per la possibilitat de trobar un control. En el cas dels conductors espanyols aquest percentatge se situa en el 50%. El RACE i ANFABRA defensen la tolerància zero amb l’alcohol en la conducció, ja que el seu consum no només suposa una greu sanció de trànsit sinó que, sobretot, afecta la percepció i multiplica per nou el risc de patir un accident. Per tant, és recomanable optar per begudes sense alcohol, com els refrescos, quan s’ha de conduir.

alcohol i conducció

15 d’agost, inici i fi de vacances per a molts

Aquest pont d’agost suposa un moment d’especial risc a les carreteres, ja que s’uneixen els llargs desplaçaments de vacances pel canvi de quinzena, amb els trajectes de curts recorregut per gaudir de les festes de moltes localitats espanyoles. Tant en un cas com en l’altre s’ha de recordar la importància d’evitar l’alcohol i les drogues, utilitzar sistemes de retenció, i prevenir la fatiga i la somnolència al volant, factors que suposen un important risc de patir un sinistre vial amb greus conseqüències.

La fatiga és un element de risc, especialment en els recorreguts llargs, i una de les primeres causes de sinistralitat mortal a les carreteres espanyoles. Si mirem als nostres veïns europeus, Itàlia, França i el Regne Unit són els països en els quals la fatiga ha provocat més accidents i situacions de perill al volant. La somnolència és la fase final i més perillosa de la fatiga. No obstant això, el 44% dels conductors espanyols admet haver-se quedat gairebé adormit en un llarg recorregut. A Europa la mitjana se situa en un 48,5%. Destaquen els francesos, que declaren haver-ho patit en un 65%, seguit de finlandesos (60%) i italians (57%). La fatiga es pot prevenir fent parades cada dues hores o dos-cents quilòmetres, aprofitant per estirar-se i mantenir-se hidratat, recomanació que no segueix un 55% dels espanyols, i pitjor encara, gairebé un 3% fa un viatja llarg d’una tirada. Els austríacs (69%) i els alemanys (66%) són els que destaquen per no fer les parades recomanades.

El cotxe segueix estant entre les formes de transport preferides per aquests trajectes. El 73% dels conductors espanyols afirma que li compensa anar al seu vehicle, enfront de la mitjana europea del 66,4%. Encara que també hi ha un percentatge significatiu d’espanyols, un 31%, que creu que les plataformes de cotxe compartit són una bona opció, percentatge que puja fins al 37% de mitjana a Europa, destacant Itàlia, França i Noruega, que superen el 50% els que opten per aquestes aquestes plataformes. Totes aquestes dades completes es troben disponibles en l’Eurobaròmetre Europeu de la Fatiga 2019, realitzat pel RACE i l’Associació de Begudes Refrescants (ANFABRA).

Recomanacions en desplaçaments curts

 

Solen ser rutes conegudes, has d’evitar l’excés de relaxació i de confiança al volant, així com l’aparició de distraccions especialment per l’ús del telèfon mòbil.
Molts desplaçaments es produeixen per vies convencionals, recorda que és on es produeixen 3 de cada 4 morts a Espanya. Extrema la precaució i respecta la velocitat màxima de 90 km / h.
Les distàncies curtes no fan que sigui un trajecte menys perillós. Tots els passatgers han de portar correctament cordat el cinturó de seguretat i els nens utilitzar cadireta infantil per sota de 1,35 m d’alçada, recomanable fins al 1,5m.
Adapta la velocitat i augmenta la distància de seguretat segons les circumstàncies, especialment si trobes retencions, tràfic dens, o vas a conduir de nit o amb pluja.
Mai ho oblidis: El consum d’alcohol i drogues disparen el risc i multipliquen la possibilitat de tenir un accident. Recorda, al volant zero alcohol.