6,9 MILIONS DE DESPLAÇAMENTS PREVISTOS PER A LA II OPERACIÓ ESPECIAL DE TRÀNSIT DE L'ESTIU

6,9 MILIONS DE DESPLAÇAMENTS PREVISTOS PER A LA II OPERACIÓ ESPECIAL DE TRÀNSIT DE L’ESTIU

El dispositiu començarà a les 15.00 hores de demà divendres i es prolongarà fins a les 24.00 hores del dilluns 1 de juliol. S’adoptaran mesures de regulació i gestió del trànsit i es vigilarà per aire i al peu de carretera que les normes de trànsit i seguretat viària es compleixen. “Ho tenim tot preparat perquè els milions de desplaçaments previstos es realitzin de forma fluida i segura, però necessitem la responsabilitat de tots i cadascun dels usuaris de la via per poder aconseguir-ho. A la carretera, no valen excuses, perquè després d’un accident res no torna a ser igual”, ha assenyalat Pere Navarro, director general de Trànsit.

Des de les 15 hores del matí divendres, 29 de juliol, fins a les 24 hores del dilluns 1 d’agost, Trànsit desplega un dispositiu especial d’ordenació i vigilància del trànsit per atendre els 6,9 milions de desplaçaments previstos per carretera.

En coincidir dilluns l’1 d’agost es preveu que molts espanyols iniciïn les vacances el divendres 29 de juliol, fet que es traduirà a efectes de trànsit en un alt nombre de desplaçaments i elevada afluència circulatòria.

Durant tot el mes d’agost, la previsió és de 49 milions de desplaçaments.

A més dels desplaçaments de llarga distància, també coincideixen en aquests tres dies, els trajectes propis del cap de setmana, aquells que posen fi a les vacances i els vehicles que travessen la península amb destinació als països del Magrib en el marc de l’operació Pas de l’Estret. Tot plegat suposa dies d’alta activitat circulatòria.

Tot i que l’1 d’agost, continua sent la data de començament de vacances per a milers de ciutadans, la tendència dels darrers anys ha estat la de fragmentar-les i gaudir-les en períodes més curts. Per aquest motiu i durant tot l’estiu, la Direcció General de Trànsit continuarà engegant dispositius especials de regulació i vigilància del trànsit durant tots els caps de setmana de l’estiu, per atendre així les necessitats dels conductors.

Les carreteres que tindrà més intensitat de trànsit durant aquesta operació seran:

MESURES PERQUÈ ELS DESPLAMENTS SIGUIN FLUIDS

Per facilitar la mobilitat a la carretera, Trànsit establirà les següents mesures:

Instal·lació de carrils reversibles i addicionals amb cons en els moments de més afluència circulatòria i en trams de determinades carreteres.
Paralització de les obres a carreteres concretes per minimitzar l’afecció al trànsit durant els dies de l’operació sortida-retorn d’estiu.
Restricció de la circulació a vehicles de mercaderies perilloses i transports especials a zones d’especial intensitat.
Disseny d’itineraris alternatius per optimitzar els temps i la seguretat dels desplaçaments.
Es limitarà la realització de proves esportives i altres esdeveniments.
Senyalització dinàmica a través de 2.200 panells de missatge variable de les principals variables del trànsit: temps de recorregut, itineraris alternatius, incidències a la via, etc.
Informació puntual sobre qualsevol incidència a la carretera a través dels butlletins informatius de les emissores de ràdio, en xarxes socials amb els hashtags #EstiuSegur i #SaberloEsEmpezarAEvitarlo, a internet www.dgt.es i al telèfon 011
Es pot consultar el dispositiu complet al següent enllaç:

https://www.dgt.es/conoce-el-estado-del-trafico/recomendaciones-de-trafico/
…I SOBRE TOT SEGUR

L’important és arribar al lloc de destinació i gaudir dels dies de descans, per això, la DGT constata a través dels mitjans següents que els comportaments dels conductors a la carretera són acords a la normativa del trànsit i seguretat viària:

Per comprovar que els límits de velocitat es compleixen:

780 radars fixos de control de velocitat, dels quals 92 són de tram.
545 radars mòbils que poden anar embarcats als vehicles de l’ATGC.
12 helicòpters que van equipats són el sistema Pegasus de mesura de la velocitat
Per a la vigilància de l’ús del cinturó de seguretat i de les distraccions (mòbil)

245 càmeres instal·lades, generalment en pòrtics.
15 furgonetes.
12 helicòpters.
23 dels 39 drones de què disposa la DGT tenen capacitat per poder denunciar.
Per vigilar aquests i altres comportaments, a més dels mitjans esmentats anteriorment, la DGT disposa de vehicles i motos sense retolar que circularan per tota mena de vies.

Per retirar de la circulació les persones que han ingerit alcohol o altres drogues i condueixen, s’intensificaran els controls preventius a qualsevol hora del dia ia qualsevol carretera. A més, la setmana del 8 d’agost es farà una campanya especial de vigilància i conscienciació sobre aquest factor de risc en la conducció. Segons la Memòria 2021 de Troballes Toxicològiques a Víctimes d’Accidents de Trànsit, a la

meitat dels conductors morts es va detectar la presència de substàncies psicotròpiques Per dur a terme tot el dispositiu, la DGT compta amb l‟Agrupació de Trànsit de la Guàrdia Civil, funcionaris dels 7 centres de gestió del trànsit, personal tècnic especialitzat, empleats d‟empreses de conservació i personal dels serveis d‟emergències; tots ells estaran treballant durant aquests dies perquè els conductors puguin fer un viatge segur. Segons Pere Navarro: “Ho tenim tot preparat perquè els milions de desplaçaments previstos es realitzin de forma fluida i segura, però necessitem la responsabilitat de tots i cadascun dels usuaris de la via per poder aconseguir-ho. A la carretera, no valen excuses, perquè després d’un accident, res no torna a ser igual”. GESTOS SENZILLS QUE EVITEN ACCIDENTS Millor més a poc a poc, sobretot a les carreteres convencionals, on la velocitat genèrica és de 90km/h. Respectar els límits de velocitat establerts a cada via i mantenir la distància de seguretat amb el vehicle precedent. Envair aquesta distància de seguretat és agressiu, inacceptable i el més greu provoca accidents. Si beu no condueixi i si algú del grup amb què està begut, és la seva responsabilitat no deixar-lo conduir. Apagueu el mòbil si conduireu o poseu el mode cotxe en els dispositius que el portin incorporat. No hi ha res que no es pugui esperar. A més si se’n va com a passatger no deixar que el conductor manipuli el mòbil. Portar ben posat el cinturó de seguretat i els menors en el sistema de retenció infantil, tant en trajectes llargs com en els curts. Parar cada dues hores als trajectes llargs per descansar. La fatiga a la conducció és una mala aliada. Atenció especial als motoristes ia la resta de conductors per la vulnerabilitat que suposa les dues rodes. Si és usuari de bicicleta, a més del casc cal circular amb llums i peça reflectant a la nit o en condicions de baixa visibilitat. Els conductors han d’extremar la precaució i no fer cap maniobra que posi en perill els ciclistes. Els vehicles que necessitin avançar una bicicleta, ho hauran de fer ocupant completament el carril contigu si la via té 2 o més carrils per sentit. I si la via només té un carril, cal mantenir la separació mínima d’1,5 metres. En el cas dels vianants, si camina per vies fora de poblat, cal recordar que ho ha de fer per l’esquerra i si és de nit o en condicions meteorològiques o ambientals que disminueixin sensiblement la visibilitat, haurà d’anar proveït d’armilla o una altra peça reflectant.