
7 DE CADA 10 CONDUCTORS PORTEN EMBALUMS SOLTS AL COTXE QUAN CONDUEIXEN
Un bony perduda en el cotxe de només 1 quilo (com és la bossa de platja) pot esdevenir un projectil de més de 60 quilos.
L’estiu és el moment de l’any amb més moviment de persones, s’estima que aquests mesos es realitzaran al voltant de 10 milions de desplaçaments: viatges a llocs d’estiueig, platja i muntanya, visita a pobles … És moment de carregar el cotxe i aquí és on vénen els problemes i el que preocupa, és que 7 de cada 10 conductors reconeixen que realitzen un viatge de llarga distància amb diversos paquets solts a l’habitacle i aquest percentatge pot pujar a gairebé el 90% si els trajectes són curts com anar a la piscina o una cala, entre d’altres desplaçaments curts a l’estiu.
Una de les situacions més comuns a l’estiu és realitzar un trajecte curt per anar a la platja, la piscina, a la muntanya o a un poble proper de turisme. En aquests trajectes sol haver a l’interior del cotxe multitud de bosses i elements solts com la borsa per a la piscina, les joguines dels petits per a la platja, motxilles, pales o raquetes, càmeres de fotos, la bossa de menjar, etc. Aquests es converteixen en el pitjor dels aliats per a conductor i passatgers davant d’un cop, bolcada o accident en general.
És per això que cal recordar que davant d’una col·lisió a 50 quilòmetres una bossa de només 1 kg es converteix en una pedra d’entre 60 i 70 quilos que xocant contra el cap del conductor o passatger pot ocasionar greus danys cerebrals o la mort en el moment. Per això, cal imaginar quant pot arribar a la borsa si el cop és a 100 o 120 km per hora o davant un bony més pesat. Aquesta situació, a més, pot també donar-se davant un tomb o davant d’una frenada brusca.
Per totes aquestes situacions de risc, els tècnics recomanen:
Les maletes i els paquets han d’anar sempre al maleter. Aquí hem de distribuir i compensar el repartiment del nostre equipatge en tan petit espai, posant els més pesats i voluminosos al fons i els més petits més a prop. A més, farem servir els paquets petits i flexibles per omplir els buits que van deixant les maletes grans.
Mai posarem res a la safata del darrere. Aquest element del cotxe no està pensat per posar res, ni tan sols abrics a l’hivern, ja que ens treu visibilitat i davant un cop darrere són una bala d’efectes mortals. Aquest element és per tancar i ocultar el que portem al maleter no per posar res.
No posarem embalums entre les cames de cap passatger.
No deixar res perduda en l’habitacle. Qualsevol element ha d’anar guardat en els diferents departaments que té el cotxe, els quals estan pensats i realitzats perquè no surti res disparat davant d’un cop o accident.
Si hem de posar algun element a l’interior de l’habitacle, aquest ha d’anar cordat de manera correcta amb el cinturó de seguretat.
Només farem servir la baca del cotxe si cal. No obstant, si no es va a utilitzar, és millor llevar-la. Aquest element perjudica l’aerodinàmica del cotxe i augmenta el consum de forma exponencial. Això sí, si no hi cap tot al maleter el següent lloc on hem de posar els paquets és a la baca.
Hem de tenir cura de no sobrecarregar el cotxe i sobrepassar el pes màxim autoritzat que té. Carregar el vehicle en excés pot costar-nos una multa que va des dels 300 fins als 4.000 euros.
Però no només hem de preocupar-nos dels embalums durant el viatge perquè, quan carreguem el cotxe, la nostra forma de conduir ha de ser més prudent. Formaster també vol fer unes recomanacions:
Tenir cura de la distància de frenada. Com més carregat estigui el cotxe més hem d’augmentar la distància de seguretat doncs necessitarem més espai per frenar el vehicle.
Quan es carrega el vehicle ha de tornar-se a regular l’altura de les llums. Amb el pes el vehicle estarà més a prop de terra i deu pujar els llums (no massa per no enlluernar els vehicles que circulen en direcció contrària)
Recorda que el cotxe en estar carregat reacciona més lentament davant els avançaments. Té cura de tenir la distància suficient per no tenir un xoc frontal.
Revisa la pressió dels pneumàtics. Amb el pes hem d’elevar la pressió segons les recomanacions del fabricant. Recorda, a més, de tornar a reduir la pressió quan s’arriba a destí i s’ha descarregat el cotxe.
En els revolts el cotxe pot anar-se’n cap a l’exterior a causa de la superior inèrcia per l’increment de pes. Té cura d’agafar els revolts a una velocitat petita per anar molt més segur.
I, què passa si portem mascotes? El més recomanable és que vagin en transportins i aquests estiguin perfectament ancorats i subjectes en els seients del darrere amb el cinturó de seguretat. Com a curiositat direm que la porta del trasportín ha d’estar dirigida cap a l’exterior del vehicle. Si la nostra mascota és molt voluminosa hem de lligar-la amb cinturons especials per a animals els quals proporcionen gran seguretat davant d’un accident i són molt més còmodes per a ells, però, a més, s’ha de posar una xarxa entre els seients del darrere i els davanters