
A PENES DEU ANYS, GAIREBÉ SET DE CADA DEU VEHICLES VENUTS ES DESTINARAN A SERVEIS DE MOBILITAT PER SUBSCRIPCIÓ
Per 2030, només una de cada cinc matriculacions correspon a el canal de particulars. La patronal de la distribució anticipa com les quatre principals marcrotendencias (Mobilitat, Automatització, Digitalització i Electrificació -MADE-) transformen el model tradicional de venda i postvenda de vehicles per accelerar la reconversió d’un sector que genera 347.000 llocs de treball directes i aporta més de 18.000 milions d’euros anuals a les arques de l’Estat.
En tot just deu anys, el 67% dels vehicles venuts es destinaran a serveis de mobilitat per subscripció, segons l’informe “L’impacte MADE en la venda i la postvenda” de l’Associació Nacional de Venedors de Vehicles (GANVAM) en el qual, en col·laboració amb Roland Berger, anticipa com les quatre principals macrotendències (Mobilitat, Automatització, Digitalització i Electrificació – madeixa) transformaran el model actual de distribució de vehicles, amb l’objectiu d’accelerar la reconversió d’un sector econòmic estratègic que, compost per 42.000 pimes i 35.000 autònoms i amb una força laboral de 347.000 treballadors d’alta qualificació, aporta 18.600 milions d’euros anuals a les arques de l’Estat.
Per a la patronal de la distribució, assistim a un canvi de paradigma en el qual, com ja ha passat en altres sectors com el dels continguts audiovisuals, la desafecció a la propietat de l’consumidor digital i la seva creixent interès pel pagament per ús transformen el paper de les xarxes de distribució. En aquest sentit, en menys d’una dècada, el canal dels compradors particulars, que és el que més rendibilitat aporta actualment a concessionari, tot just concentrarà el 25% de les matriculacions, debilitant encara més la posició de l’distribuïdor, ja minvada per la desequilibrada relació amb la marca davant l’absència d’un marc regulador que ho empari.
Així, en aquest context on el pes creixent de canal online i la tendència a la venda directa per part de l’fabricant ja han portat els principals grups automobilístics a reformular la relació amb les seves xarxes, la patronal de la distribució advoca per impulsar una reconversió sectorial que compensi la desintermediació, posant el focus en els serveis addicionals associats a la mobilitat.
El 40% de les empreses i el 20% de l’ocupació, en risc
Tenint en compte que les plataformes de mobilitat tenen una base completament digital que els permet operar des de qualsevol lloc, Ganvam alerta de el risc que aquesta tendència derivi en un model de distribució que no aporti riquesa ni valor al nostre mercat, comprometent la continuïtat de l’40 % de les empreses i el 20% de la força laboral en els propers deu anys.
D’aquí, que en la seva estratègia defensi el desenvolupament d’un pla orientat al fet que els distribuïdors puguin convertir-se en proveïdors de serveis de subscripció associats a la connectivitat com a via per compensar la pèrdua de negoci derivada d’aquest canvi de paradigma. Segons les estimacions de Ganvam, per a 2030, el 38% de parc i el 100% dels vehicles de menys de cinc anys estaran connectats, propiciant noves oportunitats de negoci. Per aquesta raó, una de les línies de treball de la patronal està sent precisament democratitzar i apropar la mobilitat connectada a el conjunt de la ciutadania, sabent que més de l’82% dels conductors és procliu a connectar el seu vehicle per beneficiar dels seus avantatges.
La postvenda: de departament de reparació a departament de fidelització
En aquest sentit, i atès que actualment és el fabricant qui controla la dada generat pels vehicles nous, la patronal de la distribució defensa a Brussel·les l’accés lliure, amb l’objectiu que tota la cadena de valor -tant oficial com independentment manegi informació transparent sobre els patrons de consum, afavorint una major oferta de serveis i, per tant, preus més competitius, el que reverteix en el consumidor.
Per Ganvam, la gestió de la dada serà clau per reconvertir la postvenda en un departament de fidelització acord amb la nova realitat de mercat, en un context en què l’electrificació redueix els passos pel taller i l’avanç de la tecnologia redueix la sinistralitat, podent arribar a neutralitzar per complet amb l’arribada de l’cotxe autònom; una realitat que, si bé no tindrà un impacte rellevant fins més enllà del 2030 -per aquesta data només el 3% de parc arribarà a un nivell 5 d’autonomia- és una tendència imparable.
Una oferta de vehicles d’ocasió de major qualitat
D’altra banda, l’informe de la patronal de la distribució revela que, si bé l’auge de la mobilitat per subscripció desplaçarà les compres d’automòbils nous per part de particulars cap a les flotes i empreses, també portarà amb si l’abaratiment dels SERVICI
us de mobilitat compartida com a conseqüència d’una major taxa d’utilització dels vehicles, la qual cosa tindrà un impacte positiu en la postvenda.
A més, aquest augment de la mobilitat compartida en totes les seves formes, on els vehicles tenen una alta taxa de renovació, permetrà millorar la qualitat de l’mercat d’ocasió, ampliant l’oferta de models joves i augmentant el protagonisme de l’venedor professional sobre el particular.