ALBERT BOSCH: "EL COTXE ELÈCTRIC ÉS LA PUNTA DE LLANÇA CAP A UN UNIVERS D'ENERGIA NETA"

ALBERT BOSCH: “EL COTXE ELÈCTRIC ÉS LA PUNTA DE LLANÇA CAP A UN UNIVERS D’ENERGIA NETA”

L’ambaixador de Kia a Espanya ja ha conegut de primera mà el nou Kia EV6: “Amb un cotxe elèctric pots aspirar que la mobilitat sigui neta i amb un automòbil de combustió mai es podrà aspirar a això”. “Baixant l’Everest em vaig passar dos dies plorant, no podia ser que la meva vida no estigués connectada amb part de la solució. Aquí vaig decidir que, mai més la meva vida estaria connectada amb el problema i em vaig convertir en un apòstol de la mobilitat sostenible “.

Albert Bosch, ambaixador de Kia a Espanya, ja ha conegut de primera mà el nou Kia EV6 elèctric. Albert es va prometre a si mateix no dependre més d’una mobilitat basada en el petroli durant el descens d’una expedició a l’Everest, i des de llavors és un ferm defensor de l’cotxe elèctric i les energies netes. Conductor habitual d’un Kia e-Niro, xerrem amb ell sobre la seva experiència real, i de el present i futur de la mobilitat elèctrica.

Condueixes un e-Niro, com és l’experiència d’algú que es passa a un cotxe elèctric?

L’experiència de conduir un e-Niro és brutal. Quan portes un mes conduint sents que mai més tornaràs a passar-te a un vehicle de combustió. Però, sobretot, et sorprèn que és un cotxe normal en dimensions, utilitat, ús … i que té una autonomia “baranes”. La gent té por de l’autonomia dels elèctrics i amb l’e-Niro jo faig recorreguts llargs, perquè em vaig a fer activitats a muntanyes i llocs remots, mai tinc problemes d’autonomia planificant mínimament el viatge. També em sorprèn el fàcil que és adaptar-se a la tecnologia de suport a la conducció. En definitiva, l’experiència és brutal, és un abans i un després.

Què t’ha agradat i sorprès més de l’e-Niro?

La versatilitat: és un cotxe molt fàcil en tots els sentits, no només d’experiència de conducció, sinó d’adaptar-se, ja que porta un munt de tecnologia de suport a la conducció. A el principi és com quan agafes un mòbil súper evolucionat, et poses nerviós perquè no saps com et adaptaràs, però en aquest cotxe és súper fàcil d’adaptar al teu estil de conducció i ajustos, a la fi és fàcil i útil per a tot tipus d’usos.

Què fa falta perquè la majoria dels consumidors opti per un elèctric?

El primer és un canvi de xip: la gent només veu els problemes, però no les oportunitats. Cal entendre-ho racionalment, normalment prenem les decisions per l’emoció, però ens oblidem de la part pràctica i un cotxe elèctric és més econòmic, més fiable, requereix menys manteniment … Els valors i impactes ambientals hi ha gent a la qual li importa i gent a la que no, però els aspectes pràctics del dia a dia solen importar-li a tot el món. A part, cal una mica més d’ajust en el preu, que per a mi és relatiu, perquè a la fi és molt més rendible un cotxe elèctric. I, sobretot, que les infraestructures donin confiança a la gent per moure.

Veus que a Espanya, i fins i tot a Europa, anem per darrere de la Xina en aquest terreny?

Crec que a Espanya anem per darrere de molts països desenvolupats, no només a la Xina, sinó sobretot a Europa, respecte a països com Holanda, Dinamarca, Suècia o Noruega, amb els que realment anem molt per darrere. També confio que Espanya s’està posant les piles molt ràpid, sobretot en infraestructures, perquè els fabricants, com ara Kia, estan al límit amb l’electrificació. Però falta una mica de suport institucional i d’infraestructures, tot i que estem capacitats per avançar-nos a tots en tres anys si ho fem bé.

Veient la imminent popularització de l’cotxe elèctric, ¿no hauríem d’estar treballant en augmentar exponencialment la producció d’energia renovable?

La gran equació no és només el cotxe elèctric, sinó l’energia neta. Jo em sento súper orgullós d’estar amb Kia representant la mobilitat elèctrica, que no només tracta de cotxes elèctrics. La neutralitat de carboni depèn de dues variables, una és l’ús i els cotxes elèctrics són un exemple. Però després hi ha la generació elèctrica, que ha de ser neta, amb energies renovables. En aquesta equació el cotxe elèctric és el gran protagonista, però necessitem que avanci l’altra part en paral·lel i que dugui a terme la seva missió amb responsabilitat. A la fin, la diferència és que amb un cotxe elèctric pots aspirar que la mobilitat sigui neta i amb un cotxe de combustió mai es podrà aspirar a això. El cotxe elèctric és la punta de llança cap a un univers d’energia neta.

La mobilitat sostenible s’ha convertit en un dels eixos de la teva vida, en quin moment et vas adonar que aquest era el camí, quin va ser el “clic” que et va fer canviar?

Els humans som éssers en evolució, en la meva vida hi va haver un moment d’aventures extremes arreu del món que em va fer evolucionar. Jo havia corregut ia vuit Dakar, però alhora estava

fent alpinisme i expedicions polars, amb el repte d’assolir el cim més alt de cada continent. Vaig estar en llocs de l’món preciosos, però molt amenaçats per l’acció de l’ésser humà. L’últim repte de l’ ‘Seven Summits’ era l’Everest, i quan vaig fer cim, la meva vida va fer un clic total. Estava en el lloc més alt a què pot pujar un ésser humà, amb tota la terra sota els meus peus. Vaig sentir eufòria, però també responsabilitat, i havia de ser responsable de tenir cura allò. Baixant l’Everest em vaig passar dos dies plorant, no per l’emoció de la cimera, sinó perquè no podia ser que la meva vida no estigués connectada amb la part de la solució. Aquí vaig decidir que, mai més, la meva vida estaria connectada amb el problema: viuria amb els meus incoherències, però em vaig comprometre a formar part de la solució. Vaig pensar que una de les coses que més havia de treballar era la meva relació amb les carreres de combustió i amb la mobilitat, de manera que aquí em vaig convertir en un apòstol de la mobilitat sostenible en tots els sentits. Intento no ser radical, però si pràctic i eficient i no només parlar, sinó pregonar amb l’exemple.

També ets un expert en lideratge, què creus que li està faltant als líders mundials per abordar el canvi climàtic?

El mateix que a l’ciutadà del carrer: visió a mig i llarg termini. Els líders mundials tenen tota la informació, assessors i tenen la consciència, perquè ells realment volen fer-ho bé; però només actuen a curt termini. I a el món no ho van a salvar la consciència ni l’educació, el va a salvar l’acció, per la qual cosa necessitem líders mundials que passin a l’acció, perquè el repte que tenim és majúscul i està molt ben definit. M’agradaria que els líders mundials definissin als herois de el futur ara, anticipant. No vull que els herois de el futur siguin les infermeres, els bombers, els metges que solucionin l’emergència; els herois de el futur han de ser els científics i els tecnòlegs d’ara, els que aporten solucions i manifesten el problema. Els líders mundials han d’escoltar-los i actuar en conseqüència, perquè això és ser un líder; la resta són gestors que es presenten a eleccions. Necessitem líders.

Albert Bosch forma part del gran elenc d’ambaixadors de Kia, encapçalats per la figura de Rafa Nadal.