ANFAC DEMANA AL GOVERN SUPORT DECIDIT PER A L’IMPULS DEL VEHICLE ELÈCTRIC I ALTERNATIU
L’associació lamenta que els fons ja assignats a plans d’ajuda a la compra d’aquests models no hagin d’estar disponibles aquest año.Solicitan un programa integral de foment d’aquesta demanda, que sigui únic i uniforme per a tot el territori.
Davant les notícies que s’estan publicant en els mitjans i la cada vegada més evident dificultat que els plans d’ajuda a la compra de vehicles alternatius MOVALT i VEGEU s’activin en el que queda d’any, l’Associació Espanyola de Fabricants d’Automòbils i Camions ANFAC lamenta aquesta falta de suport a una demanda emergent i tan rellevant per al futur de l’automoció com és la de vehicles alternatius. Per a l’associació, crida l’atenció que “uns plans que ja tenen fons assignats en els pressupostos generals de l’Estat no es posin en marxa per qüestions administratives”, va assenyalar el president d’ANFAC, José Vicente dels Mossos.
Per ANFAC, aquesta falta de suport és especialment rellevant si es tenen en compte els objectius tan ambiciosos de reducció d’emissions de CO2 que s’estan discutint a Europa en l’horitzó post 2021 i que impliquen la introducció massiva de vehicles alternatius i en particular de vehicles elèctrics al parc europeu, així com la preocupació mediambiental creixent en ciutats com Madrid i Barcelona, on s’estan aprovant exigents mesures anticontaminació.
La indústria comparteix des de sempre aquest compromís d’assolir una mobilitat de zero i baixes emissions i està treballant en el compliment exhaustiu de totes les normatives. Per aconseguir-ho, des de fa anys, els fabricants estan realitzant importants inversions en R + D que estan donant com a resultat la constant introducció de nous models de propulsió alternativa tant en fabricació com en mercat. Les plantes espanyoles, de fet, van a rebre almenys 13 noves adjudicacions en els propers 18 mesos. No obstant això, “aquest esforç no ha de ser aïllat, sinó que ha de venir acompanyat d’un suport decidit de les administracions en l’estímul d’aquest mercat que aconsegueixin que Espanya deixi d’estar a la cua d’Europa en quota d’introducció d’aquests vehicles”, va afirmar el president.
Dels Mossos va assenyalar que el suport que s’ha dut a terme durant anys en altres països de la Unió Europea ha redundat en un creixement exponencial de la demanda. En concret, en el cas d’Alemanya, que, a la fi de 2017, va llançar un pla estructural de 1.000 milions d’euros per a la compra de vehicles elèctrics, el que ja està impulsant la quota de mercat. Per la seva banda, Regne Unit va llançar el passat mes de juliol un pla ambiciós de 1.500 milions de lliures per promoure la mobilitat de baixes emissions amb ajudes a la compra i als punts de recàrrega. França, a més, porta molts anys impulsant un sistema de bonus als vehicles de baixes emissions que ha vingut a completar-se amb ajudes addicionals quan es achatarra un vehicle. En aquest sentit, a Espanya, en els últims set anys només s’han atorgat 74,5 milions d’euros en plans de suport al vehicle alternatiu.
Per tant, l’associació demana un pla estructural i potent, únic i homogeni per a tot el territori espanyol, i que sigui senzill, atractiu per als consumidors i àgil de tramitar a través de la xarxa de concessionaris. És preocupant, per a l’associació, que puguin sorgir 17 plans diferents, difícils d’entendre per al consumidor i de gestionar si no es compta amb la xarxa de concessionaris, eina imprescindible per a aquesta iniciativa. De fet, altres plans previs realitzats sense comptar amb els concessionaris no han tingut èxit.
La dotació de fons per a la compra de vehicles ha de ser suficient per no generar distorsions de mercat ni incertesa entre els clients, dotació que ANFAC s’estima en 300 milions en dos anys. “En aquest nou escenari cap a una mobilitat zero i de baixes emissions, l’acompanyament de l’administració es fa fonamental per donar suport al gran esforç que estan fent els fabricants per al desenvolupament d’aquestes tecnologies amb fortes inversions enfocades a augmentar l’oferta i el nivell de autonomia del vehicle “, afirma dels Mossos.
IVA REDUÏT A EUROPA
A més d’aquest impuls a la demanda de vehicles alternatius a Espanya, ANFAC també ha demanat el suport del Govern d’Espanya a la proposta d’IVA reduït per als vehicles alternatius al ECOFIN. L’associació ha traslladat la seva petició a les ministres d’Economia, Nadia Calviño; Hisenda, María Jesús Montero; Transició Ecològica, Teresa Ribero i Indústria, Comerç i Turisme, Reyes Maroto sol·licitant que votin a favor d’aquesta iniciativa. ANFAC considera molt rellevant aquesta mesura que, sens dubte, “ajudarà a reduir les emissions globals dels vehicles i, al seu torn, es convertiria en una eina fiscal molt important per donar suport a les polítiques municipals a les ciutats”, va afirmar el president.