ANFAC VALORA POSITIVAMENT L'APROVACIÓ D'UNA TRANSICIÓ ORDENADA CAP AL NOU WLTP

ANFAC VALORA POSITIVAMENT L’APROVACIÓ D’UNA TRANSICIÓ ORDENADA CAP AL NOU WLTP

L’associació veu obrir-se un entorn de treball i diàleg entre sector i Govern que
poden redundar en mesures industrials.

A partir de demà dissabte 1 de setembre, totes les noves
matriculacions de vehicles hauran de complir amb les noves normatives de mesurament de
consum i emissions WLTP i RDE. Aquestes noves proves són més exigents que la seva antecessora
NEDC en el sentit de proporcionar una base molt més precisa per calcular el consum real
de combustible d’un vehicle i les seves emissions de CO2 (WLTP) i partícules (RDE).
L’assaig WLTP donarà com a resultat majors dades de consum i emissions de CO2 per a un
mateix vehicle, dada que podria impactar en l’Impost de Matriculació, que es calcula en
funció d’aquestes emissions. No vol dir que aquests automòbils consumeixin més, perquè els
models són els mateixos, sinó que les regles de mesurament són més exigents.
En aquest marc, el ministeri d’Indústria ha aprovat ampliar el període de transició entre la
anterior normativa de mesura d’emissions NEDC a l’actual WLTP fins al 31 de desembre
de 2020, amb el que els possibles augments en l’Impost de Matriculació es veuen mitigats
gràcies a un mecanisme de correlació entre els dos sistemes de mesurament.
ANFAC valora positivament l’aprovació d’aquesta ampliació del període de transició
entre les dues normatives. D’aquesta manera, tal com destaca Mario Armero, vicepresident
executiu d’ANFAC, aquesta mesura limita la possible caiguda de la demanda que s’hagués
produït per un increment de la tributació sobre cada automòbil nou i aconsegueix una
“Entorn d’estabilitat per al mercat per als propers anys”.
Aquesta mesura està en línia amb el marc europeu i amb les polítiques d’altres països de l’entorn.
Així, els països que tenen una fiscalitat directament lligada a les emissions de CO2 estan
prenent mesures d’aquest tipus per mitigar, en la mesura del possible, l’impacte directe del
WLTP. És el cas de França, Àustria, República Txeca, Suècia o Bèlgica, que utilitzaran aquest
mecanisme de correlació durant 2019 i 2020.

L’associació assegura que aquest període de transició és especialment rellevant perquè el
increment de la tributació que suposava la implantació del WLTP era molt negativa per als
vehicles que es fabriquen a Espanya, que suposen un 24% del total de les matriculacions.
Aquests vehicles pertanyen a segments més petits i són més sensibles a augments de
preus. En passar bona part d’ells a un rang superior de tributació per l’impacte del
WLTP i pujar de preu, podrien haver perdut atractiu en el mercat.
ACORD MARC ESTRATÈGIC
ANFAC està en converses amb el Ministeri d’Indústria i el Ministeri de Transició
Ecològica de cara a un Acord marc estratègic per al sector que plantegi el canvi cap a
una nova fiscalitat per a l’automòbil, que inclogui criteris mediambientals i orientada a
gravar l’ús i no la compra; així com potenciar en el mercat i en la producció dels
vehicles zero i baixes emissions i les noves solucions de mobilitat, a través de la creació
d’una Taula de Mobilitat.
El Govern ja ha expressat la seva intenció de crear aquest fòrum per treballar amb la indústria en
aquests temes i s’espera la seva ràpida posada en marxa. Aquesta Mesa seria una mesura molt
favorable per al desenvolupament a Espanya de la mobilitat intel·ligent, la descarbonització del
transport i la millora de la qualitat de l’aire. Com destaca Armero, suposa generar “un
entorn de diàleg públic-privat “en què treballar en l’establiment de criteris
uniformes i homogenis en els plans de qualitat de l’aire regionals i locals, dissenyar una
regulació favorable i avançada per al vehicle connectat i autònom i establir els passos
per assolir una quota de mercat del 15% de vehicle alternatiu al 2025, objectiu clau
per a l’associació.
ANFAC es posa, en aquest sentit, a disposició del Govern per treballar en quants punts
siguin necessaris per a la creació i desenvolupament d’aquesta taula.

NOVA FISCALITAT
Sens dubte, un altre dels punts més rellevants en aquest possible futur acord amb el Govern és
l’obertura d’un canvi en la fiscalitat associada a l’automòbil. Integrar els vells impostos
que graven avui el vehicle en un únic impost, enfocat a l’ús en lloc de a la compra, de
disseny més modern i que penalitzi les emissions contaminants és clau per avançar en la
millora de la qualitat de l’aire i en la consecució dels objectius mediambientals que es
estan plantejant a Europa.
Armero va remarcar que no es pot perdre de vista la importància de la renovació del parc
automobilístic. “Els vehicles més antics són els que emeten més CO2, NOx i partícules i la seva
ús és el que té un veritable impacte en l’empitjorament de la qualitat de l’aire dels
centres urbans “, ha destacat. Així, un vehicle nou emet fins a un 84% menys de NOx, un 90%
menys de partícules i un 30% menys de CO2 que un altre de més de 10 anys. És per això pel
que una nova fiscalitat més verda discriminarà als vehicles més emissors dels menys
emissors, afavorint la presència d’aquests últims al parc.