AUDI ASSAJA AMB EL holodeck DE REALITAT VIRTUAL PER ACCELERAR EL PROCÉS DE PRODUCCIÓ

AUDI ASSAJA AMB EL holodeck DE REALITAT VIRTUAL PER ACCELERAR EL PROCÉS DE PRODUCCIÓ

Audi està provant l’anomenat “holodeck” de realitat virtual per avaluar el disseny dels seus nous models. Aquesta tecnologia permet crear una imatge tridimensional d’un automòbil en un entorn virtual accessible. D’aquesta manera, els enginyers de desenvolupament i els experts en producció poden obtenir una impressió global molt realista d’un nou model i de les seves proporcions en una etapa molt primerenca. Això permet a Audi reduir el nombre de proves i assajos físics necessaris, estalviant així temps i costos de desenvolupament.

Audi s’aplicarà cada vegada més la tecnologia de realitat virtual (VR) en el futur. Des de 2003, es
han estat utilitzant models 3D creats virtualment com a element clau en el procés
de desenvolupament. Ara, la companyia està assajant l’anomenat “holodeck” de realitat virtual
per poder avaluar el disseny d’un nou automòbil ja des d’una fase primerenca de la seva
desenvolupament. El terme “holodeck” procedeix de la sèrie de ciència ficció Star Trek, i fa
referència a una sala especial que simula mons virtuals. En el “holodeck” d’Audi, la
ficció es converteix en realitat. En una sala amb unes dimensions aproximades de 15 x 15
metres quadrats, els prototips poden mostrar-se de forma molt realista i en els seus
proporcions correctes. Per a aquest propòsit, els experts de planificació d’Audi han estat els
encarregats de recrear amb exactitud la sala en la qual té lloc l’avaluació del disseny en el
món virtual. En aquesta sala es col·loquen els models virtuals dels vehicles, recorrent a la
ajuda de dades de fabricació actualitzades. Aquests models virtuals poden experimentar-se
de manera intuïtiva tant des de l’exterior com des de l’habitacle. A diferència dels
entorns de realitat virtual anteriors, fins a sis persones poden moure al voltant del
model a la vegada.
Audi està provat el “holodeck” a la interfície entre desenvolupament i producció. experts de
ambdós departaments avaluen de manera conjunta la impressió visual i la superfície dels
nous models, i realitzen els ajustos i modificacions necessaris. Aquesta avaluació suposa la
etapa final abans que entrin en acció les diferents màquines que intervenen en la
producció del vehicle. Fins ara s’utilitzaven imatges gràfiques en 2D generades per
ordinador, així com models físics realitzats a mà, molt costosos i que poden necessitar
fins a sis setmanes per a ser construïts.
“Amb el holodeck VR, vam aconseguir una impressió realista de les proporcions dels nostres
futurs models, el que ens permet prendre decisions importants de manera més ràpida “,
explica Martin Rademacher, responsable del projecte holodeck VR a Audi. Per analitzar els
aspectes individuals al detall, s’utilitzen representacions en dues dimensions:
“Actualment, ofereixen una resolució superior, i més qualitat que les instal·lacions
practicables de realitat virtual “, continua Rademacher.
Per treballar en el “holodeck”, cada usuari utilitza unes ulleres de realitat virtual i dues
controls manuals per interactuar, a més de portar una motxilla individual que conté
un potent PC que pesa només 3 kg, encarregat de calcular l’escena a mostrar. aquests
ordinadors portàtils es connecten mitjançant Wi-Fi amb una estació de treball central,
des de la qual es controla l’intercanvi de dades. El model tridimensional es pot
presentar en diferents entorns. En una etapa posterior de desenvolupament, el “holodeck” permetrà
participar a altres membres de l’equip d’Audi des de diferents llocs, el que facilitarà
considerablement l’organització del treball. Un cop iniciat el procés de producció, el
sistema s’utilitzarà per mantenir els elevats estàndards de qualitat.
Audi va desenvolupar aquest concepte juntament amb l’agència de mitjans Lightshape, de Stuttgart. la
marca dels quatre cèrcols té previst introduir el “holodeck” de realitat virtual en els seus
processos de treball abans que finalitzi l’any. Un altre dels objectius de la fase de proves
actual se centra en explorar la possibilitat d’aplicar la tecnologia en altres àrees de la
companyia. Els planificadors de producció d’Audi ja han creat presentacions virtuals
d’etapes completes de la fase d’acoblament per a visualitzar futurs processos. el
departament també està en comunicació amb altres marques del Grup Volkswagen.
Altres àrees en les que Audi ja aplica la tecnologia de realitat virtual inclouen la formació
per als empleats en logística. O l’anomenada Audi VR experience per a l’assessorament
dels clients, que els permet crear les seves pròpies configuracions i experimentar els
equipaments opcionals del model en el qual estan interessats de forma realista