AUDI ESPANYA PRESENTA "LA NINA QUE VA TRIAR CONDUIR", UN CURTMETRATGE QUE REFLEXIONA SOBRE ELS ESTEREOTIPS DE GÈNERE EN LES JOGUINES

AUDI ESPANYA PRESENTA “LA NINA QUE VA TRIAR CONDUIR”, UN CURTMETRATGE QUE REFLEXIONA SOBRE ELS ESTEREOTIPS DE GÈNERE EN LES JOGUINES

La iniciativa recorda la importància d’acabar amb la diferenciació entre joguines “de nens” i “de nenes”

Contribuir a eliminar les diferències de gènere que es donen tant en la conducció com en el joc és l’objectiu de la campanya social promoguda per Audi Espanya per aquestes festes nadalenques. Per això, la marca dels quatre cèrcols presenta el curtmetratge d’animació en 3D “La nina que va triar conduir”, els protagonistes, un Audi R8 a escala i una nina, poden obtenir-se com joguines reals de forma gratuïta en una edició limitada.

L’eix principal d’aquesta campanya de conscienciació amb motiu de les festes nadalenques és el curtmetratge d’animació en 3D “La nina que va triar conduir”, que narra la història del que li passa a una nina quan per casualitat acaba conduint un Audi R8, reproduint un paper inicialment no previst per a ella. Un curtmetratge en el qual s’evidencien alguns dels estereotips de gènere més comuns associats al món de la joguina. Una història que es converteix així mateix en una metàfora de la distància real que encara existeix en el món de la conducció, que comença en la infància amb la creença estereotipada que els cotxes són només una joguina per a nens.

A més de l’esmentat curtmetratge, disponible a YouTube (http://bit.ly/Cambiemoseljuego) i xarxes socials, Audi Espanya ha llançat també una joguina real d’edició limitada que uneix un cotxe esportiu i una nina princesa al seu volant. Dues joguines separats habitualment pels estereotips, que aquest Nadal s’uneixen per transmetre que jugar, com conduir, no hauria d’entendre d’estereotips de gènere. Un missatge que, com declara Ignacio González, Director de Comunicació i RREE d’Audi Espanya, “és la forma que té la marca de col·laborar aquest Nadal a favor de la difusió d’un model social més igualitari començant pels nens i les nenes, els conductors i conductores del futur “.

Per participar activament en aquesta campanya i obtenir aquesta joguina només cal entrar al web http://www.cambiemoseljuego.com i unir-se a la conversa en xarxes socials a través del hashtag #cambiemoseljuego.

Molts experts han alçat la veu en els últims anys per avisar que la diferenciació per gènere afecta la funció formativa de les joguines. “Els estereotips que assumeixen els nens i nenes influiran directament en la configuració de la seva personalitat” afirma el Dr. José Luis Linaza, Catedràtic de Psicologia Evolutiva i de l’Educació de la Facultat de Psicologia de la Universitat Autònoma de Madrid (UAM) i membre l’Observatori del joc Infantil, que ha assessorat Audi Espanya en aquesta campanya sobre el sexisme en el joc.

Per a aquest expert, “els estereotips responen a dos processos diferents. Un és la divisió del treball entre homes i dones; ha estat la incorporació de la dona al mercat de treball la qual ha posat de manifest la injustícia de mantenir rols que corresponen a una organització social antiquada i desfasada. El segon factor és la pròpia construcció de la identitat de nens i nenes, però el negatiu no és la limitació de les seves capacitats sinó la intervenció dels adults reforçant i legitimant aquestes simplificacions que són els estereotips “. Abundant en la matèria, el Dr. Llinosa assenyala: “En el joc infantil influeixen els models que capten del món adult i les seves pròpies elaboracions infantils. Quan juguen no imiten, actuen. Per la mateixa raó, encara que el joc influeixi en aspectes molt diversos del desenvolupament infantil, l’objectiu dels nens no és aconseguir aquests efectes, sinó gaudir, divertir-se, actuar amb els seus amics: jugar. La resta es dóna per a més “.

Els resultats del recent estudi “Joc, joguines i diversitat a Espanya” de l’Institut Tecnològic del Producte Infantil i de Lleure (AIJU), assenyalen que hi ha un canvi en les tendències i preferències de les joguines infantils ja que ni totes les nenes s’identifiquen amb el “rosa”, ni tots els nens amb el “blau”. Així, un 55% de les nenes segueixen interessades en el color rosa, el món de les princeses i la moda, però la resta presenten perfils diferents: esportistes, tecnològiques, creadores i inventores. El mateix estudi assenyala que en el 33% dels casos, les famílies amb filles de 1 a 9 anys han comprat per a elles joguines de figures d’acció i de temàtica de superheroi, i el 35% ha comprat en alguna ocasió una nina per als seus fills homes. Al seu torn, el 58% de nens homes d’Espanya juga amb nines, sobretot en nens menors de 4 anys. I encara que el 75% de les famílies espanyoles considera que les joguines segueixen sent sexistes, el 35% de les famílies indica que són els adults i la pròpia societat qui fan que la joguina sigui sexista.