¿AUGMENTA EL CANVI D'HORA EL RISC A L'VOLANT?

¿AUGMENTA EL CANVI D’HORA EL RISC A L’VOLANT?

  • Fer servir llums de dia, estar al parabrisa i mantenir la distància de seguretat, entre les principals recomanacions per reduir el risc de la conducció nocturna.

La matinada de dissabte 24 d’octubre a diumenge 25 els rellotges han d’endarrerir una hora (a les 3:00 tornaran a ser les 2:00 h). A partir de llavors, despertarà i anochecerá una hora abans, per la qual cosa comptarem amb menys llum solar diària.

Aquesta situació provoca l’augment de la conducció nocturna i una pitjor visibilitat, dos factors que solen relacionar-se amb una major freqüència d’accidents de trànsit.

Efectes immediats de el canvi horari a l’volant
L’increment de la sensació de cansament, la irritabilitat, els canvis d’humor i el dèficit d’atenció són alguns dels efectes immediats que pot provocar el canvi horari. Tots ells afecten tasques que requereixen de concentració com la conducció, per la qual cosa s’ha d’extremar la precaució a l’volant.

En el cas de la irritabilitat i els canvis d’humor poden generar un comportament agressiu a la carretera, amb maniobres que no respecten la senyalització, els límits de velocitat o la distància de seguretat, multiplicant les possibilitats de provocar un accident de trànsit.

A l’extrem oposat, hi ha l’efecte de l’cansament o el dèficit d’atenció, el risc principal és el conegut com “accident solitari”: aquell sinistre a la carretera que només involucra a un vehicle i que es relaciona amb la fatiga i el somni de l’conductor .

Fins al desembre, una hora i 23 minuts menys de llum diürna

A més de l’canvi horari que resta una hora de llum diürna de rellotge, des del 25 d’octubre, els dies s’aniran reduint progressivament fins arribar a ser una hora i 23 minuts més curts al desembre. Així, es passarà d’una mitjana de 10 hores i 40 minuts de llum diürna (el 25 d’octubre) fins a les 9 hores i 17 minuts de llum solar que tindrà el 21 de desembre.

Per tant, augmenta el temps de conducció nocturna, un temps en què la sensació lluminosa, l’agudesa visual, així com la capacitat de reconèixer colors es redueix al mateix temps que disminueixen els reflexos. Amb menys visibilitat s’incrementa el risc de patir un accident de trànsit, de manera que recopilem les principals claus per augmentar la seguretat a l’volant:

Llums diürnes o d’encreuament. Circular amb aquesta il·luminació permet ser visible a una distància de 240 metres. En l’actualitat, la majoria de cotxes compten amb la tecnologia de llums diürnes, que s’encenen automàticament amb el motor. En cas de no disposar-ne, la recomanació passa per circular sempre amb els llums d’encreuament, encara que sigui de dia. A més, s’ha de comprovar tots els llums d’el vehicle per verificar que cap està fosa i que els fars estan ben regulats en alçada.
Revisar el parabrisa i les llunes. El parabrisa és un element clau de la conducció: a través d’ell vam rebre el 90% de la informació que necessitem per conduir. En ell també es troben les càmeres dels sistemes de seguretat (ADAS) d’ajudes d’assistència a la conducció, de manera que mantenir-lo en perfecte estat és garantia de seguretat. No fer-ho suposa sancions de 200 € en cas de portar la lluna amb danys, trencaments o brutícia que dificultin la correcta visibilitat.
Evitar distraccions. Conduir amb llum reduïda requereix el doble de nivell d’atenció per poder reaccionar a temps en cas d’algun imprevist a l’volant.
Reduir la velocitat. Adaptar la velocitat a les condicions d’il·luminació de la via i augmentar la distància de seguretat són dues claus per reduir el temps de reacció en cas d’imprevist a la carretera. L’obligació de mantenir la distància de seguretat és sempre de el vehicle que va darrere pel que fa a què el precedeix i no mantenir-la es considera una infracció greu sancionada amb una multa de 200 € i la pèrdua de quatre punts de l’carnet de conduir.
L’interior de l’cotxe, sense llum i sense calor. La manca de llum diürna unida a la climatologia i el fred pot afectar l’estat anímic i incrementar la sensació de son a el volant. Per contrarestar-ho, la recomanació passa per dur l’habitacle ben ventilat i no abusar de la calefacció amb una temperatura al voltant dels 22ºC. S’ha de, a més, conduir amb els llums de l’interior de l’cotxe apagades per afavorir la visió.