AUTOMOBILI LAMBORGHINI: LA FÀBRICA I LA PRODUCCIÓ COMPLEIXEN 60 ANYS

Del 350 GT a l’URUS; la planta de Sant’Agata Bolognese celebra 60 anys d’història.

Actualment, Automobili Lamborghini és una empresa de renom mundial, amb més de 2.000 empleats i 9.233 cotxes entregats el 2022. No obstant això, quan Ferruccio Lamborghini va fundar l’empresa el 1963, va començar des de zero. Al llarg dels darrers 60 anys, la seu de Lamborghini on es continuen creant els cotxes icònics ha patit millores, ampliacions i reconfiguracions en funció de les necessitats de producció, mediambientals i tecnològiques, però mai no ha perdut la seva estructura central original.

Ferruccio Lamborghini va buscar una ubicació per establir la seva nova empresa i va triar el terreny per construir la seva nova fàbrica a Sant’Agata Bolognese, a pocs quilòmetres de la seva ciutat natal de Cento. La construcció de la part inicial de la fàbrica, considerada una de les més modernes de la seva època, va ser molt ràpida i es va acabar en només vuit mesos, entre la tardor i l’hivern del 1963. El 20 d’octubre del mateix any, quan Ferruccio Lamborghini va convidar la premsa a la presentació del primer automòbil de Lamborghini, el prototip 350 GTV, al fons de la fotografia ja es podia veure l’estructura principal de la fàbrica acabada.

El 1966, quan la caixa de canvis i el diferencial també van començar a fabricar-se internament, la producció, les oficines, les sales de proves i el taller de servei es trobaven als 12.000 m2 coberts de l’estructura original. Hi havia dues línies de muntatge de producció: una per als motors i les peces mecàniques i una altra per al muntatge d’automòbils amb maquinària auxiliar per a la producció de peces i la posada al punt dels vehicles. Les oficines, que abastaven 260 metres i estaven situades al llarg de la façana i al centre, incloïen el despatx del president i les oficines dels departaments tècnic i de vendes. A la dreta de l’edifici hi havia les sales de proves ia l’esquerra hi havia el taller d’atenció al client i les sales de personal. Des del principi, Lamborghini es va centrar en l’ús de maquinària tecnològicament avançada, combinant les habilitats artesanals dels treballadors amb la tecnologia més avançada disponible, un valor que continua estant al centre de la visió industrial de l’empresa actualment.

El 18 d’octubre del 1968, Lamborghini va anunciar la imminent finalització de tres nous edificis industrials, que afegirien 3.500 m2 de superfície coberta. Es tractava d’edificis que, a més de reforçar les instal·lacions de producció, crearien un departament de proves modern i ben equipat. La fotografia que acompanya aquest comunicat de premsa s’ha convertit en una icona, ja que mostra, a més a més del departament en construcció, un 400 GT, un Islero, un Espada i dos Miura.

La producció va passar de 67 Lamborghinis fabricats el 1965 a 425 el 1971, caient a 55 el 1979 a causa de la crisi econòmica dels anys setanta. La dècada de 1980 va marcar una represa de la producció, que va aconseguir els 470 automòbils produïts el 1987 juntament amb 300 motors marins.

El 1983, Lamborghini va iniciar per primera vegada el desenvolupament i la utilització de la fibra de carboni. El nou departament d’«Espeirència Materiali Compositi» (conegut com E.Co), es va crear gràcies a l’arribada de coneixements tècnics procedents de Seattle que es van desenvolupar a partir dels primers components de fibra de carboni i Kevlar del Boeing 767. Es va crear el primer prototip de xassís de fibra de carboni del Countach Evoluzione: va ser el primer ús de materials compostos per part de Lamborghini i una primícia absoluta per a un projecte d’aquest tipus per a un automòbil de carretera.

El 1990 es van adquirir els equips necessaris per a la investigació, el desenvolupament i els assajos en el camp dels sistemes electrònics i els nous materials compostos. També es va crear un taller de proves i desenvolupament de sistemes de control d’emissions, cosa que va permetre que aquest procés es gestionés directament a l’empresa a partir d’aquell moment.

En unir-se a Audi el 1998, la velocitat de desenvolupament de Lamborghini va créixer exponencialment, igual que el nombre de cotxes produïts i el nombre d’empleats. L’any 2000, Lamborghini va produir 296 cotxes i va fer servir 440 persones; el 2001, es va completar la renovació de la seu, la primera després de molts anys, que va suposar la construcció d’un nou edifici d’oficines, un museu de dues plantes i una nova àrea de recerca i desenvolupament, a més de la inversió en línies de muntatge i un menjador que es van completar l’agost del 2001 per un total de 155 milions d’euros.

El 25 d’octubre del 2002 es va anunciar l’obertura del Lamborghini Centre Stile per a finals de la primavera del 2003, amb motiu del 40è aniversari de l’empresa. El centre s’obriria dins d’una àrea designada d’un nou edifici que acolliria ser atenció al client, el centre dedicat als automòbils clàssics Lamborghini i al sector dels motors marins. El 2003, l’empresa experimentava un ràpid creixement, ocupant una superfície de 100.000 m2, dels quals 28.900 estaven coberts, produint 1.305 automòbils i amb 624 empleats, 145 dels quals treballaven en investigació i desenvolupament. El 2006, amb un impressionant creixement del +30,4% respecte a l’any anterior, es van produir 2.087 cotxes.

Al novembre del 2008 es van iniciar les obres d’ampliació del departament d’Acabat, una àrea dedicada als controls finals dels cotxes que surten de la cadena de muntatge; a l’octubre es va inaugurar la nova plataforma logística integrada, ara ubicada dins de les instal·lacions de Sant’Agata Bolognese en un nou edifici construït a aquest efecte. El nou centre logístic ocupa 11.000 m2 i garanteix espai per a 14.052 palets.

El 2011, es va llançar el nou Aventador LP 700-4, equipat amb un innovador monocasc de fibra de carboni dissenyat i fabricat íntegrament a Sant’Agata Bolognese. Per a la carrosseria de l’Aventador, fabricada al 100% en fibra de carboni, Lamborghini es va decidir per la producció interna completa i va posar en marxa el CFK – Lamborghini Carbon Production, consolidant encara més el lideratge de Lamborghini en el sector dels superesportius per a la producció i el desenvolupament de materials compostos, que continua actualment.

El 2011 també es va inaugurar el Parc Lamborghini, que permet avui a l’empresa avançar en dos dels seus projectes més importants en matèria de sostenibilitat i investigació de l’impacte mediambiental local: la biomonitorització amb abelles; i l’estudi experimental sobre biodiversitat i captura de CO2 al bosc de roures, realitzat en col·laboració amb l’Ajuntament de Sant’Agata Bolognese i les universitats de Bolonya, Bolzano i Munic.

El 2012 es va construir un edifici completament nou que acull el desenvolupament de prototips (protoshop) i el centre de presèrie: el primer edifici industrial de diverses plantes de classe energètica A i N-ZEB (edifici d’emissions netes zero) d’Itàlia.

El 2015, Automobili Lamborghini va inaugurar els nous sistemes de trigeneració i calefacció urbana, dos dels principals projectes que van portar l’empresa de Sant’Agata Bolognese a obtenir la certificació de neutralitat de CO2 per a tota la planta. L´acte va celebrar la consecució d´un objectiu clau de l´estratègia de sostenibilitat mediambiental de Lamborghini, iniciada uns anys abans i que continua actualment.

El 2018 va arribar el tercer model, el Super SUV Urus, amb una producció a Sant’Agata Bolognese fortament defensada per Stephan Winkelmann, CEO i President d’Automobili Lamborghini. Recolzada per un protocol històric amb el Govern italià i la regió d’Emília-Romanya que recolza un renaixement a la regió de la terra dei motori, la fàbrica va augmentar la superfície coberta a 160.000 m2.

La nova planta de producció de Sant’Agata Bolognese acull la nova línia de muntatge dedicada íntegrament a l’Urus, el nou departament d’acabat per a tots els models Lamborghini i el nou edifici d’oficines amb certificació LEED Platinum: l’estàndard més alt del món certificació energètica i mediambiental en el disseny i construcció d’edificis. També s’ha construït una nova pista de proves, amb tretze superfícies diferents especialment per als SUV, així com un nou magatzem logístic, una segona central elèctrica de trigeneració i el nou Energy Hub per a la producció centralitzada de tots els vectors energètics. Es va desenvolupar el model de producció Manifatura Lamborghini, que aporta un enfocament innovador i sostenible combinant l’artesania amb les tecnologies més avançades.

El 2019, es va inaugurar la planta de pintura de l’Urus i, des del 2020, la cadena de subministrament de la carrosseria és més sostenible gràcies al transport per ferrocarril en lloc de per carretera, de manera que s’ha aconseguit una reducció de CO2 del 85% . Aquesta sostenibilitat no es limita únicament a la protecció del medi ambient que ens envolta, sinó que al llarg dels anys continuarà el compromís de l’empresa en diversos fronts amb les persones i la comunitat en què opera, com a part de cada vegada més estesa responsabilitat social.

El maig del 2021, Stephan Winkelmann va anunciar el programa Cor Tauri Management, un ambiciós pla que portarà Lamborghini a electrificar tota la gamma de productes el 2023-2024, amb la introducció d’un model totalment elèctric al final de la dècada. Es tracta de passos significatius dins de l’ampli programa de descarbonització, que forma part de l’enfocament integral de l’empresa a la seva estratègia de sostenibilitat, ja que treballa per reduir contínuament l’impacte no només del centre de producció, sinó de tota la cadena de valor.

L’allargada façana d’entrada, parteix de la construcció original del 1963, amb l’orgullós rètol de Lamborghini al sostre, segueix sent avui la part més visible de l’empresa, l’estendard d’una estructura que ha evolucionat al llarg dels anys però l’ADN del qual continua sent el mateix, sempre amb la vista posada en el futur.