AUTOMÒBILS NEUTRES EN CARBONI: ELS COMBUSTIBLES SINTÈTICS TRANSFORMEN EL CO2 EN MATÈRIA PRIMERA

AUTOMÒBILS NEUTRES EN CARBONI: ELS COMBUSTIBLES SINTÈTICS TRANSFORMEN EL CO2 EN MATÈRIA PRIMERA

Un estudi de Bosch destaca la seva gran potencial per a la reducció d’emissions de CO2. El compliment dels objectius climàtics va més enllà de la electromobilitat. Els combustibles sintètics es poden sumar als convencionals i jugar així un paper directe en la reducció d’emissions de CO2 del parc automobilístic. La seva utilització en els cotxes suposaria un estalvi potencial de 2,8 gigatones de CO2en Europa fins al 2050.

Fins fa poc, un motor de combustió lliure d’emissions de carboni era una cosa inimaginable. Ara, pot convertir aviat en realitat. El secret resideix en els combustibles sintètics o neutres en carboni, el procés de fabricació captura CO2. D’aquesta manera, aquest gas d’efecte hivernacle es converteix en matèria primera, a partir de la qual es pot produir gasolina, dièsel i un substitut del gas natural amb l’ajuda d’electricitat procedent de fonts d’energia renovable. “Els combustibles sintètics poden fer que els vehicles de gasolina i dièsel siguin neutres en carboni i, per tant, que contribueixin significativament a limitar l’escalfament global”, assegura Volkmar Denner, president del Consell d’Administració de Robert Bosch GmbH. Els experts de Bosch han xifrat, fins i tot, la contribució que podria aportar, tan sols, la flota europea d’automòbils. Així, per al 2050, l’ús de combustibles sintètics emprats com a complement a l’electrificació podria estalviar fins a 2,8 gigatones de CO2 o, el que és el mateix, 2.800.000.000.000 de kg 1. Això equival a tres vegades les emissions de diòxid de carboni que Alemanya va produir el 2016.

———–

[1] Roadmap zum defossilisierten Antrieb; Dipl.-Eng. Ulrich Schlumeister,

Dipl.-Eng. Steffen Eppler: VDA – Technischer Kongress 2017

La combustió baixa en carboni redueix el cost del tractament dels gasos d’escapament

Més enllà de les fronteres d’Europa, la reducció d’emissions procedents del trànsit rodat es presenta com un tema urgent. Si es volen assolir els objectius climàtics fixats en la conferència de París, les emissions mundials de CO2 procedents del trànsit hauran de reduir en un 50 per cent en les pròximes quatre dècades – almenys el 85 per cent en les economies avançades 2. “Assolir els nostres futurs objectius climàtics requereix altres solucions intel·ligents més enllà de la electromobilitat “, diu Denner. Després de tot, fins i tot si algun dia tots els cotxes arribessin a ser elèctrics, els avions, els vaixells, i fins i tot els vehicles pesants seguirien funcionant principalment amb combustible. Els motors de combustió neutres en carboni que funcionen amb combustibles sintètics representen, per tant, un camí molt prometedor a explorar, també per als vehicles turismes. A més, els combustibles sintètics es poden dissenyar per a ser cremats pràcticament sense sutge. D’aquesta manera, es podria reduir el cost del tractament dels gasos d’escapament.

Un altre avantatge crucial és que es pot seguir utilitzant la xarxa actual d’estacions de servei. El mateix s’aplica a l’experiència existent en el motor de combustió. D’altra banda, tot i que els cotxes elèctrics reduiran significativament el seu preu en els propers anys, el desenvolupament d’aquests combustibles podria ser rendible. Bosch ha calculat que fins als 160.000 quilòmetres, el cost total d’un híbrid que funcioni amb combustible sintètic podria ser menor que el d’un cotxe elèctric de gran autonomia, depenent del tipus d’energia renovable utilitzada.

Una nova oportunitat per a estacions de servei i vehicles vells

Des del punt de vista tècnic, ja és possible fabricar combustibles sintètics. Si l’electricitat utilitzada es generés a partir d’energies renovables (i per tant lliures de CO2), aquests combustibles serien neutres en carboni i molt versàtils. L’hidrogen (H2) que es produeix inicialment pot utilitzar-se per alimentar les piles de combustible, mentre que els combustibles creats a partir d’un processament addicional, podrien utilitzar-se per moure motors de combustió o turbines d’avions. Actualment, s’estan duent a terme projectes pilot per comercialitzar dièsel, gasolina i gas sintètic a Noruega i Alemanya. A més, a causa que els combustibles sintètics són compatibles amb la infraestructura existent i amb els actuals motors, aconseguir un alt grau de penetració en el mercat requeriria molt menys temps que electrificar la flota de vehicles existent. Tampoc canviarà res per als conductors de vehicles antics ja que, fins i tot els cotxes clàssics seguiran funcionant amb gasolina sintètica, ja que en termes d’estructura química i de propietats fonamentals, segueix sent gasolina.