BARCELONA, UN PORT SOBRE RODES

BARCELONA, UN PORT SOBRE RODES

Barcelona exerceix en la indústria automobilística espanyola un efecte directe, sent el seu port un punt principal per a la distribució de vehicles, amb més del 25% del trànsit que generen les exportacions. Líder a Espanya i al Mediterrani, Barcelona és un dels principals ports europeus per al sector automobilístic. En l’última dècada, la mitjana de vehicles que es mouen cada any en els vaixells de càrrega que amarren a Barcelona se situa entre els 600.000 i 650.000.

El paper del port de Barcelona per a la indústria de l’automòbil és essencial, especialment per a les dues marques establertes a la Zona Franca, SEAT i Nissan, que l’han convertit en punt clau de distribució dels seus productes per arribar a nombrosos mercats internacionals.
Automobile Barcelona el reconeix com un punt essencial per al creixement del sector i de l’economia del país.

El port de Barcelona va néixer amb la ciutat com un enclavament natural i protegit per als antics navegants. I s’ha desenvolupat per esdevenir un dels principals ports d’Europa, amb més de 20 km de molls i atracadors, en paral·lel al creixement de la metròpoli. És un punt essencial tant per a l’economia del país com per a Barcelona i, també, porta d’entrada i sortida constant de mercaderies i passatgers.

Els productes són distribuïts des d’aquest port cap a tots els continents, i viceversa, també com a punt d’entrada per al seu repartiment a la resta d’Espanya. Les últimes dades anuncien que el 2018 el port de la Ciutat Comtal va registrar una xifra rècord amb un increment del 10% en les tones de mercaderies que van entrar o sortir per via marítima, superant els 67 milions de tones. Gràcies a aquest rècord d’activitat global, va aconseguir una facturació de 173.500.000 (un creixement del 4%) i un benefici de 53,7 milions (un 8% superior).

En la indústria automobilística espanyola el seu efecte és directe, sent el port principal per a la distribució de vehicles, amb més del 25% del trànsit que generen les exportacions. És líder a Espanya i al Mediterrani i un dels principals ports europeus per al sector. En l’última dècada, la mitjana de vehicles que es mouen cada any en els vaixells de càrrega que amarren a Barcelona se situa entre els 600.000 i 650.000.

També cobra importància com a port HUB, és a dir, aquell al qual arriben les línies navilieres de llarg recorregut per traslladar les seves mercaderies a altres de curt recorregut. Per tant, no només es distribueixen els automòbils fabricats a Espanya, sinó també els que arriben d’altres països. De fet, l’important creixement del port de Barcelona en els darrers anys -el major d’Europa- reforça el seu paper de HUB en el transport de vehicles, significativament per als fabricats al centre i nord d’Europa que es dirigeixen a l’Orient Mitjà ia l’Àsia .

També peces per al muntatge dels vehicles

Però a més del tràfic directe per al transport i distribució de vehicles, és clau en el de components, sent també líder. Peces i components viatgen en contenidors per arribar al lloc on s’acoblaran amb el vehicle, en el procés final. A Barcelona hi ha una destacada indústria de peces per a l’automòbil que s’exporten a les fàbriques d’altres països, com la Xina, l’Argentina o el Marroc. O a l’inrevés, peces procedents d’altres països perquè després es transportin per terra fins a la fàbrica pertinent. És el cas, per exemple, d’Opel, que rep peces fabricades a Corea del Sud per a determinats models i que arriben per vaixell fins a Barcelona, ​​des d’on són enviades a la planta de Figueruelas a Saragossa. Un cop enganxades al vehicle, algunes unitats tornen ja completes a Barcelona per ser embarcades i exportades a diferents mercats.

Però són les plantes de producció de l’àrea d’influència més propera al port, les factories de SEAT i Nissan, les que més trànsit generen. La majoria amb destinacions de l’estranger, però també a altres ports del país, especialment a les Illes Balears i Canàries.

Nissan: de Barcelona per a tothom

Nissan compta amb la divisió NDS Barcelona, ​​el centre de distribució de vehicles Nissan / Allianza del Sud d’Europa, és a dir, que també gestiona unitats Renault per a Espanya i Portugal. NDS gestiona la logística de tots els vehicles que es produeixen a la planta de Nissan de la Zona Franca. Barcelona es caracteritza per la qualitat dels seus productes i, en conseqüència, per l’alt percentatge d’exportació a mercats de gran importància per a Nissan. En 2017, les exportacions de la planta de Nissan a Barcelona cap a Europa i la resta del món van arribar un 87,5% de la seva producció i van superar la mitjana actual de les exportacions espanyoles de l’automoció, que és del 85%. És un bon exemple de la competitivitat de la planta barcelonina.

NDS va gestionar el 2016 més de 262.000 vehicles, 146.000 per via marítima i la resta per terrestre, mentre que el 2017 va gestionar el transport de 600.000 vehicles, 400.000 dels quals per via terrestre a Espanya, França i Portugal. La resta es van transportar en vaixell des de Barcelona i de Santander, a més d’un centenar de ports de tot el món.

NDS compta amb 25 anys d’història des que el port de Barcelona va inaugurar la terminal de vehicles en 1993. Des dels seus inicis, s’ha situat com un dels centres més competitius per a l’Aliança. Les seves operacions bàsiques estan relacionades amb el maneig, emmagatzematge, millora, manteniment i transport de vehicles nous.

El transport marítim connecta principalment Barcelona amb el mercat d’Europa nord i central, la zona mediterrània, el Golf Pèrsic i el Japó. NDS gestiona la coordinació amb les navilieres per assegurar l’enviament de tota la producció de la fàbrica.

Nissan i Renault distribueixen els seus productes des de Barcelona per transport marítim amb Holanda, Bèlgica, Alemanya, Àustria i Suïssa a través d’Amsterdam. També amb UK, Dinamarca, Noruega, Suècia, Finlàndia, Estònia, Lituània i Islàndia, via Newcastle. Amb Irlanda, Grècia i Xipre, directament. Fora d’Europa seus destins són Sud-àfrica, Turquia, Israel, Emirats Àrabs, Argentina, Guadalupe, República Dominicana, Reunió, New Caledonia, etc.

SEAT. Martorell serà una referència en la Indústria 4.0

SEAT transporta els seus propis vehicles en tren entre la planta de Martorell i el Port de Barcelona. Un servei operat per Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) des de 2008 transporta actualment una mitjana de 105.000 vehicles a l’any. I també disposa d’un servei, gestionat per FGC i denominat Cargometro, que trasllada peces des de la planta de la Zona Franca de Barcelona fins a Martorell.

L’any passat el 38% de la producció de SEAT va partir en vaixell des del port de Barcelona, ​​una xifra propera als 200.000 vehicles. El 53% de la producció es va moure per carretera mentre que el 9% ho va fer en tren.

Precisament, pel que fa al transport per carretera, SEAT va ser pionera a Espanya a utilitzar gigatrucks, camions d’una longitud de 25,25 metres, carregats de components. Actualment, es troba en fase de proves l’ús d’un duotráiler, un camió amb una longitud de 31,75 m de longitud i una capacitat de 60 tones.

SEAT està transformant els seus processos industrials perquè la planta de Martorell sigui una referència en la Indústria 4.0 (la quarta revolució industrial tecnicoeconòmica per a la humanitat). I en aquesta, l’automatització i la digitalització són factors clau perquè els processos siguin més flexibles i eficients i responguin a les exigències dels clients.

Per això, la marca inaugurarà properament un nou centre logístic completament automatitzat. Serà el més alt d’Espanya i tindrà una capacitat per a 119.000 caixes, amb una alçada màxima de 43,7 metres. Tot per seguir millorant el flux de distribució dels seus productes i, especialment, des del Port Franc de Barcelona.