
CITA AMB LA HISTÒRIA: ‘André CITROËN, EL VISIONARI que va apropar ELS COTXES A les PERSONES
André Citroën va ser un visionari, un model de carisma que va saber anticipar al seu temps amb idees i innovacions que van marcar la història de la indústria de l’automòbil. Un home que va expressar el seu enfocament modern de l’negoci fins i tot en la comunicació. Totalment convençut de la importància que les persones provessin els seus cotxes perquè, d’aquesta manera, apreciessin la seva qualitat, en la dècada de 1920 i en col·laboració amb la xarxa de concessionaris, va organitzar la Caravana Citroën, que posava a disposició dels i les possibles clientxs en places públiques una dotzena de cotxes de la marca. La Caravana estava precedida d’una eficaç campanya de difusió que anticipava la seva arribada i, durant l’esdeveniment, es recolzava en coreografies personalitzades que permetien advertir de la seva celebració fins i tot des de lluny.
“La teoria no serveix per a res. L’important és l’exemple “. André Citroën, fundador de la marca que porta el seu nom, repetia sempre aquesta frase. Estava tan convençut de la veracitat d’aquest principi que l’aplicava a tots els àmbits de la seva activitat. Per exemple, André Citroën pretenia que les persones poguessin provar els seus cotxes perquè només així podrien apreciar les seves característiques i les seves qualitats. A més, la prova havia de ser el més realista possible, és a dir, en el mateix lloc on es desenvoluparia el cotxe si aquesta persona ho acabava comprant.
Si en la posterior dècada de 1930, França tindria milers de punts de venda de Citroën, en plena postguerra de la Primera Guerra Mundial la situació era molt diferent i fins a mitjans de la dècada de 1920, la xarxa Citroën no va ser prou àmplia com per permetre que qualsevol ciudadanx pogués provar un cotxe de la marca prop de casa, com desitjava Citroën.
En poc temps i fent honor a la seva fama d’home creatiu, André va trobar la solució a aquest problema. En aquella època, a França es desenvolupaven nombrosos esdeveniments locals, com les fires de bestiar, encara molt populars en el món rural, o les festes comarcals o locals, freqüentades per els i potencials clientxs deseosxs de provar un Citroën. Què fer llavors? Molt fàcil: si les persones no podien anar a Citroën perquè estava molt lluny, llavors seria Citroën qui s’aproparia a les persones.
L’CARAVANA CITROËN
Va néixer així la idea de la Caravana Citroën, organitzada en col·laboració amb la xarxa de concessionaris i que exhibia una dotzena de models enmig d’un bosc de banderes amb el símbol del “doble chevron” en places i avingudes on els centenars de persones que participaven en les festes locals podien veure, tocar i, sobretot, provar els vehicles de la Caravana Citroën.
Tot començava algunes setmanes abans i es preparava amb meticulositat: la publicitat a les parets de el poble escollit amb els cartells dissenyats per Pierre Louys, i, després, la publicitat en els diaris locals, efectuada gràcies a el servei de coordinació de Quai de Javel, que uniformitzava i personalitzava (segons les exigències) la part gràfica dels anuncis. Finalment, s’instal·lava la coreografia dels esdeveniments, molt cuidada i realitzada per ser vista des de lluny i atreure així a el públic.
La Caravana Citroën, des de principis de la dècada de 1920 fins als primers anys de la dècada següent es va convertir en un espectacle habitual a tot el país. De tant en tant, la presència dels cotxes es reforçava amb l’exhibició d’alguns models com els llegendaris auto-erugues utilitzats en els primers Creuers d’Exploració (en primer lloc, el “Negre” i posteriorment el “Groc”) o el gran i veloç autobús Citroën (un dels quals va guanyar el ral·li de Montecarlo) que acompanyaven les diferents berlines i torpedes de totes les mides que oferia la marca per a les proves.
L’expressió de tots i totes els i que provaven els cotxes mostrava clarament el plaer de conducció que oferien els Citroën. Segurament, en les ja congestionades carrers de París o de Lió, on es trobaven les grans sucursals de Citroën, la prova d’aquests mateixos vehicles no hagués assortiment el mateix efecte, i no hauria estat tan apreciada com als pobles i petites ciutats.
L’última gran campanya de la Caravana va ser la que va dissenyar André Citroën per donar a conèixer a l’món el seu nou “motor flotant”, un esdeveniment en el qual els C4 i C6 amb el motor muntat per primera vegada sobre suports elàstics, silenciosos i suaus, desfilaven per davant de persones que, segurament, no havien vist mai un cotxe com aquells i que acompanyaven als i les potencials clientxs en una experiència nova, mai abans provada, feta de confort, de silenci a bord i d’absència total de vibracions.
La idea de la caravana va ser represa per Citroën en la postguerra de la Segona Guerra Mundial per donar a conèixer el nou 2CV i els vehicles comercials com el Tipus H que tant èxit van aconseguir en l’entorn rural i que i van mantenir en producció sense modificacions significatives entre 1947 i 1981.