CITA AMB LA HISTÒRIA: CITROËN XENIA, EL CONCEPT CAR que va anticipar el FUTUR FA 40 ANYS

El 1981, el Centre de Disseny de Citroën presentava un concept car inèdit, extremadament modern i de línies aerodinàmiques. Batejat amb el nom de “Xenia”, anticipava el futur amb el seu disseny avantguardista de línies fluides i la seva tecnologia embarcada, amb nombrosos sistemes electrònics.

A la tardor de 1981, a la portada del número 65 de la revista corporativa de Citroën de l’època va aparèixer un cotxe de formes inèdites, a mig camí entre una berlina i un break, extremadament aerodinàmic i amb una superfície de vidre preponderant pel que fa a la xapa de la carrosseria.

Es tractava de l’última gran creació de el Centre de Disseny de Citroën, que l’any anterior ja havia creat el Karin, un cotxe amb una original forma piramidal i que ara, amb aquest nou concept car batejat amb el nom de Xenia, anticipava el futur proposant una línia innovadora que no hi hagués desentonat en un saló de l’automòbil de l’any 2000.

La longitud total de el vehicle era de 4,20 metres, amb una amplada de 1,75 metres i l’accés a l’habitacle es realitzava mitjançant dues grans portes en ala de gavina que permetien que a quatre passatgers s’acomodessin en sengles seients individuals d’inigualable confort.

Una altra particular característica de l’Xenia era la investigació avançada de les possibilitats de l’electrònica de bord amb elements que, en aquell moment, deixaven sense paraules als visitants dels salons de l’automòbil i que avui, 40 anys més tard, ens semblen irrenunciables en qualsevol cotxe modern com, per exemple, els sensors de radiació solar que regulaven la climatització. Anticipant els que es muntarien posteriorment tant al CX com en el BX, el Xenia disposava d’un ordinador de bord que calculava els consums, l’autonomia restant i la velocitat mitjana i que, a més, ajudava a l’conductor amb la cartografia en una època en la qual els satèl·lits GPS (els pocs que s’havien ja llançat) es reservaven a usos exclusivament militars.

I parlant de “satèl·lits”, el quadre de comandament de l’Xenia, dissenyat per Michel Harmand, mostrava la més alta tecnologia disponible a l’començament de la dècada de 1980: totes les funcions es podien accionar sense apartar les mans de l’volant. Així mateix, el canvi automàtic ZF (que aquest mateix any es va muntar al CX i, a continuació, al BX) era increïblement suau en el seu funcionament i permetia el conductor utilitzar la palanca només a l’emprendre la marxa, en les maniobres ia l’arribada .

Fa 40 anys, el Xenia va mostrar a el món la gran capacitat d’innovació de el Centre de Disseny de Citroën i tot allò que era possible fer amb la tecnologia si es donava curs a la creativitat per reinventar una i altra vegada l’automòbil. Una cosa que segueix sent un senyal d’identitat de la marca avui i en dia.