
COM ES RECICLEN ELS VEHICLES A ESPANYA?
La normativa europea exigeix que el 95% del vehicle ha de ser reutilitzat.
Al nostre país, els establiments coneguts popularment com a desballestament reben el nom oficial de Centres Autoritzats de Tractament (CAT). Hi ha, aproximadament, 1.300 d’aquests centres distribuïts per tot el territori nacional, encarregats de processar al voltant de 700.000 vehicles anualment per tal de fer-ne el reciclatge.
Des del gener del 2015, la legislació europea va establir l’obligació de reciclar el 95 % de la massa total de cada vehicle fora d’ús. Aquesta normativa és ambiciosa, considerant que un automòbil modern està compost per al voltant de 60.000 parts, que alhora poden estar fabricades amb fins a 40 materials diferents, com metalls, plàstics, teixits, cautxú, vidre i polímers.
Els materials recuperats tenen diverses opcions de reutilització a la indústria automotriu, poden ser revenuts com a components de segona mà o bé transformats en altres productes, com teixits, electrodomèstics, recipients, aïllants i fins i tot utilitzats com a sòl tou en parcs infantils.
FASE 1: DESCONTAMINACIÓ
Quan un vehicle arriba a un desballestament, el primer pas és dur a terme les tasques de descontaminació. Això no obstant, això és només l’inici d’un procés complex i moltes vegades desconegut.
L’objectiu de la descontaminació és eliminar totes les substàncies que puguin resultar perjudicials per al medi ambient. Això inclou gasos del circuit d’aire condicionat (que afecten la capa d’ozó quan s’alliberen a l’atmosfera), combustible, olis lubricants, líquid hidràulic i la bateria, que sol contenir metalls pesants i àcids corrosius. Tot i que alguns d’aquests materials es poden reutilitzar, la majoria es destrueixen o neutralitzen mitjançant processos segurs i certificats.
FASE 2: COMENÇAMENT
Quan el vehicle ha estat descontaminat, els treballadors del CAT procedeixen al desmuntatge de l’automòbil, extraient el motor, la caixa de canvis, les rodes, el capó, els fars i qualsevol altra part que estigui en bon estat i pugui ser reutilitzada a el mercat de segona mà. Allò que no sigui aprofitable es queda en el desballestament.
Les parts desmuntables de la carrosseria, com ara el capó, les portes, els retrovisors i les aletes, són sotmeses a una inspecció visual. En el cas del motor, a causa de la seva major complexitat, es realitzen protocols addicionals, com el test de compressió, que s’utilitza per verificar-ne l’estanquitat i el bon funcionament general.
Els components que han passat la inspecció són catalogats i emmagatzemats per a la venda posterior. Tot allò que no compleix els requisits passa a la fase següent: el procés d’aferrissament, que involucra l’ús de dues màquines especialitzades.
FASE 3: FRAGMENTACIÓ I PREMSAT
Un cop s’han extret les parts aprofitables del vehicle, es procedeix al reciclatge. La carrosseria i les parts metàl·liques restants s’envien a una premsadora, que els converteix en galledes de metall compactades. Aquestes galledes s’envien a foses per al seu processament.
Les parts restants se sotmeten a un procés de trituració i separació en una fragmentadora. Els materials metàl·lics se separen mitjançant imants, mentre que altres materials no fèrrics, com l’alumini i el coure, se separen de la resta. Els cables del vehicle també contenen coure.
Les altres parts passen a plantes de postfragmentació, on s’utilitzen tècniques especialitzades per separar els diferents materials, com ara el platí als catalitzadors. S’utilitzen mètodes com l’aire a pressió, centrifugadores i electrificació per disgregar els materials. A més, es fan servir diverses tècniques i processos per recuperar i separar els diferents materials presents en un automòbil i assegurar un reciclatge eficient.
FASE 4: LA REUTILITZACIÓ
L´acer de l´estructura de l´automòbil és el component més senzill de reciclar i aprofitar. A causa de la seva alta qualitat, es destina directament a les foses per ser utilitzat novament a la indústria. Es pot convertir en xapa per a la construcció de nous vehicles o en bigues per al sector de la construcció.
Pel que fa als pneumàtics, hi ha diverses opcions. Si estan en bon estat, es poden recauchutar i tornar a utilitzar. En cas que estiguin danyats, es trituren per obtenir un granulat que té múltiples aplicacions. Pot ser utilitzat com a combustible en plantes industrials, com a cimenteres o siderúrgies. També es fa servir en la fabricació de gespa artificial, mobles, calçat i fins i tot en la construcció de paviment de carreteres, ja que millora la qualitat de l’asfalt. A més, en una transformació sorprenent, aquest granulat es pot convertir en un terra de seguretat per a parcs infantils, oferint un efecte amortidor.
Els plàstics i elements tèxtils, per la seva banda, serveixen como base per a la fabricació d’aïllants, utilitzats en edificis, o de tornada a la indústria automobilística, com a panells de recobriment interior i guarnits. I el vidre de les llunes i finestretes es recicla per produir ampolles i recipients alimentaris.
EL RECICLATGE DELS ELÈCTRICS
La transició cap als automòbils elèctrics planteja desafiaments pel que fa al reciclatge. Les bateries dels cotxes elèctrics són més grans i contenen metalls com el liti i el cadmi, que també han de ser reaprofitats.
A causa de la recent implantació i menor desgast, els vehicles elèctrics encara no arriben als centres autoritzats de tractament al final de la seva vida útil. La durada de les bateries varia segons la qualitat i l’ús del vehicle, però s’estima que amb cures adequades poden durar entre 10 i 15 anys.
Quan les bateries elèctriques ja no siguin adequades per als vehicles, hi ha alternatives. Poden tenir una segona vida com a acumuladors en indústries, parcs eòlics o fins i tot llars. A més, es poden reacondicionar reemplaçant els mòduls danyats i continuar utilitzant-les en automòbils, semblant a la reparació de motors de combustió.