DEL 205 A EL NOU 208: UNA HISTÒRIA D'ÈXIT A ESPANYA

DEL 205 A EL NOU 208: UNA HISTÒRIA D’ÈXIT A ESPANYA

La saga 200 de Peugeot ha conquistat el públic dels cinc continents i ha estat protagonista de la història de l’automòbil a Espanya per múltiples motius. Tots els seus integrants (205, 206, 207 i la primera generació de l’208) han estat supervendes al nostre país. A la planta de Madrid de Groupe PSA s’han fabricat més de dos milions d’unitats de la saga. I gràcies a la seva robustesa i fiabilitat, centenars de milers d’unitats segueixen formant part de parc nacional.

A el reconeixement de el públic s’uneix el de la premsa especialitzada, que ha atorgat nombrosos premis a aquesta saga, entre ells el “Cotxe de l’Any a Espanya” als Peugeot 205, 206, 207 i 208. Espanya també ha estat el bressol on es han fabricat alguns d’aquests models, amb 1.188.811 unitats de l’Peugeot 205 i 941.852 de l’Peugeot 207 produïts a la planta de Groupe PSA a Madrid. També s’han dissenyat i comercialitzat versions i motoritzacions exclusives per al nostre mercat. A més, els Peugeot de la saga 200 han estat protagonistes destacats de la competició al nostre país.

Per tots aquests motius, i per les seves mítiques campanyes publicitàries (com la de l’Peugeot 205, “Amb tu a la fi de món”), la saga 200 de Peugeot forma part de l’imaginari col·lectiu dels espanyols i també dels nostres paisatges urbans. A continuació repassem alguns dels moments clau d’aquesta exitosa sèrie de models a Espanya.

Dates clau de la sèrie 200 de Peugeot a Espanya

  1. El 13 de gener de 1984 es va presenta la gamma espanyola de l’Peugeot 205, amb l’eslògan publicitari “Amb tu a la fi de món”. Aquest model es va fabricar a la planta de Madrid entre desembre de 1983 i l’any 1999, i de la fàbrica madrilenya sortir 1.188.811 unitats. A diferència de les versions produïdes a França, els 205 espanyols comptaven, inicialment, amb el conjunt motor i canvi procedents de l’Simca 1200 -en lloc dels de l’Peugeot 104- i eren recognoscibles a simple vista per la seva capó més bombat, necessari pel superior mida d’aquesta mecànica.
  2. El Peugeot 205 és guardonat com “Cotxe de l’Any a Espanya”. El seu èxit es trasllada a la competició, i el Peugeot 205 GTI es converteix en el protagonista de la copa monomarca de ral·lis més important de la història d’Espanya: el Desafío Peugeot. Durant 24 anys (1985-2008) diferents models de la saga 200 de Peugeot serveixen de base mecànica per aquesta copa, que fomenta l’esport de base i és bressol de campions.
  3. En clau espanyola neix la versió GTX. Es tracta d’un GTI “Made in Spain”, que s’ofereix a un preu més assequible i compta amb un motor de 1,6 litres i 94 CV amb carburador de doble cos -en lloc de inyección-, canvi de relació tancada i un pes lleuger (850 kg).
  4. El Peugeot 205 es renova estèticament a el temps que estrena motors, amb l’arribada per primera vegada d’una mecànica turbodièsel (78 CV).
  5. Culmina l’esforç innovador en la producció a Madrid de el Peugeot 205, realitzant-se en aquest any 108 noves versions.
  6. Madrid queda com a productor únic per al Grup de l’Peugeot 205, amb un percentatge d’exportació de l’73%.
  7. El nou Peugeot 206 substitueix el 205, que finalitza el seu cicle comercial després de 15 anys, la majoria d’ells en les primeres posicions de les llistes de vendes.
  8. El Peugeot 206 és elegit “Cotxe de l’Any a Espanya”.
  9. Finalitza la producció de l’Peugeot 206, amb més de 8,3 milions d’unitats comercialitzades a tot el món; encara que el seu llegat es manté amb el 206+, “Una solució intel·ligent per a temps de crisi” segons resa el seu eslògan. Neix el Peugeot 207, un automòbil més avançat tecnològicament i amb materials de superior qualitat que el seu predecessor. Amb aquest nou model, la factoria de Madrid torna a fabricar el model de el segment B de la marca de l’lleó, en les seves versions berlina de cinc portes, SW i Coupé Cabrio. Entre 2005 i 2015 es fabriquen 941.852 unitats de l’Peugeot 207 a la planta de Villaverde.
  10. El 207 és nomenat “Cotxe de l’Any a Espanya” el mateix any que es completa la seva gamma de carrosseries amb els CC i SW, que es fabriquen a Madrid.
  11. Finalitza la producció a Madrid de el Peugeot 207 de cinc portes, de què s’han fabricat 560.696 unitats entre 2005 i 2012. Les versions SW (190.982 unitats fabricades entre 2011 i 2013) i CC (190.174 unitats produïdes entre 2006 i 2015) segueixen fabricant-a Madrid. A l’igual que va succeir amb el 206+, el 207 viu una segona joventut amb les econòmiques versions 207+.
  12. Debuta el Peugeot 208, amb carrosseries de 3 i 5 portes, dimensions exteriors lleugerament menors a les de l’207, però amb major habitabilitat. Estrena l’i-Cockpit®, el lloc de conducció de el futur amb el qual des de llavors Peugeot dota als seus models.
  13. Com els seus germans 205, 206 i 207, el 208 guanya el “Cotxe de l’Any a Espanya”.
  14. El Peugeot 208 compleix el seu cicle de vida, amb 143.843 unitats comercialitzades a Espanya. La Ruta 208 dóna a conèixer durant el mes de setembre el Nou Peugeot 208 a través de 100 ciutats i pobles d’Espanya, abans de l’inici de la seva distribució. A l’octubre arrenca la seva comercialització amb la plataforma multienergía CMP (Common Modular Platform), que des del seu llançament permet triar entre versions de gasolina (75, 100 i 130 CV), dièsel (100 CV) o elèctrica (136 CV) amb l’e 208.

Palmarès en competició de la sèrie 200 de Peugeot a Espanya

  1. El Peugeot 205 GTI es converteix en el protagonista de la copa monomarca de ral·lis més important de la història d’Espanya: el Desafío Peugeot. Durant 24 anys (1985-2008) diferents models de la saga 200 de Peugeot serveixen de base mecànica per aquesta copa, que fomenta l’esport de base i és bressol de campions. Bruno Saby guanya el Ral·li Vila de Llanes amb un Peugeot 205 Turbo 16.
  2. Luis Monzón guanya el Campionat d’Espanya de Ral·lis a el volant d’l’espectacular Peugeot 206 WRC. És el primer dels dos campionats absoluts de ral·lis d’asfalt aconseguits per la marca de l’lleó a Espanya. Didier Auriol guanya el Ral·li de Catalunya amb un Peugeot 206 WRC.
  3. David Hernando es proclama Campió d’Espanya de Ral·lis de Terra en la categoria de 2 Rodes Motrius amb un Peugeot 206 XS. Gilles Panizzi guanya el Ral·li de Catalunya amb un Peugeot 206 WRC.
  4. Enrique García Ojeda es proclama Campió d’Espanya de Ral·lis de Terra en la categoria de 2 Rodes Motrius amb un Peugeot 206 GTi. El càntabre va créixer com a pilot al Desafío Peugeot, que va vèncer l’any 2000 amb sis victòries. Gilles Panizzi guanya el Ral·li de Catalunya amb un Peugeot 206 WRC.
  5. Josep Bruguera es proclama Campió d’Espanya de Ral·lis de Terra en la categoria de 2 Rodes Motrius amb un Peugeot 206 GTi.
  6. Enrique García Ojeda es proclama Campió de l’IRC amb el Peugeot 207 S2000 i l’estructura de Peugeot Sport Espanya. Climent Domingo, Campió d’Espanya de Ral·lis de Terra 2 Rodes Motrius amb un Peugeot 206 RC.
  7. Enrique García Ojeda es proclama Campió d’Espanya de Ral·lis amb el Peugeot 207 S2000 i quatre victòries a Cantàbria, Rias Baixas, Príncep d’Astúries i Sierra Morena. Enrique Sevilla es proclama Campió d’Espanya de Ral·lis de Terra en la categoria de 2 Rodes Motrius amb un Peugeot 206 GTi. Alberto Monarri es proclama campió de l’última edició de Desafío Peugeot.
  8. Juan José Domínguez Garay es proclama Campió d’Espanya de Ral·lis de Terra en la categoria de 2 Rodes Motrius amb un Peugeot 206 RC.
  9. Nil Solans es proclama Campió d’Espanya de Ral·lis de Terra en la categoria de 2 Rodes Motrius amb un Peugeot 206 RC.
  10. José Antonio Suárez i Cándido Carrera, es proclamen campions de la 208 Ral·li Cup francesa amb el Peugeot Espanya Racing Team. Pepe López es proclama Campió d’Espanya de Ral·lis de Terra en la categoria de 2 Rodes Motrius amb un Peugeot 206 R2.
  11. Pepe López i Borja Rozada aconsegueixen el segon títol consecutiu en la 208 Ral·li Cup per a l’equip Peugeot Espanya Racing Team, sent la primera vegada en la disputa d’aquest certamen que un pilot de la categoria júnior guanya el campionat absolut. Javier Pardo es proclama Campió d’Espanya de Ral·lis de Terra en la categoria de 2 Rodes Motrius amb un Peugeot 206 R2.
  12. José Antonio Suárez guanya per primera vegada per a Peugeot al Campionat d’Espanya de Ral·lis de Terra absolut amb el 208 N5. Efrén Llanera es proclama Campió d’Espanya de Ral·lis de Terra en la categoria de 2 Rodes Motrius amb un Peugeot 206 R2.
  13. Com a rèplica a l’exitós Desafío Peugeot, es crea la Peugeot Ral·li Ibèrica amb el 208 R2 (185 CV) com a protagonista amb un calendari mixt entre asfalt i terra. Xevi Pons es proclama Campió d’Espanya de Ral·lis de Terra absolut, després de competir part de la temporada amb un Peugeot 208 T16 R5. Jan Solans es proclama Campió d’Espanya de Ral·lis de Terra en la categoria de 2 Rodes Motrius amb un Peugeot 206 R2.
  14. El Peugeot Rally Team Spain, amb Efrén Llarena i Sara Fernández, guanya el Campionat Europeu de Ral·lis ERC3 Junior.