Del 600 als sis coixins de seguretat en un cotxe

60 anys donen per a molt. També perquè els vehicles creixin en matèria de seguretat. En aquest aspecte, com en tants d’altres, els cotxes d’avui en dia no tenen res a veure amb els d’abans.

I un bon exemple el podem veure si comparem un SEAT 600 D de 1963 amb el SEAT Ibiza FR. Aquests són alguns exemples: – Airbag i reposacaps. “El SEAT 600 no incorpora reposacaps”, recorda Luzón, responsable de Seguretat Passiva de SEAT. És un element molt important ja que, en cas de col·lisió posterior a baixa velocitat, evita que el cap vagi cap enrere i es produeixin els temuts fuetades cervicals. A més, el SEAT Ibiza pot arribar a tenir fins a sis coixins de seguretat.

El SEAT 600 no tenia cap ja que aquesta tecnologia es va generalitzar a partir de la dècada dels ’90. – Cinturó de seguretat. Va ser desenvolupat en els anys ’60. Però al principi es tractava d ‘ “una cinta inextensible que havíem d’adaptar al nostre cos”, explica Luzón. Ara és diferent, perquè és aquest element de seguretat passiva qual s’adapta al nostre cos i no a l’inrevés. Això aporta més seguretat en cas de col·lisió, ja que l’actual sistema reté al passatger instantàniament i no deixa cap espai entre el cinturó i el cos.

– Frens. El sistema de frenada tampoc té res a veure entre tots dos models. El SEAT 600 incorporava frens de tambor “amb una potència de frenada molt inferior a l’actual”, explica Luzón. Els vehicles d’avui dia, en canvi, “tenen discos de grans dimensions”. A més, els seus pneumàtics són molt més amples, “el que els fa més segurs en tenir més superfície de contacte amb la carretera”, i disposen d’ABS, un sistema que impedeix que el cotxe patini durant la frenada.

– Carrosseria. La carrosseria és un altre dels elements fonamentals en la seguretat d’un vehicle, i la seva evolució en les últimes dècades és més que evident. Tan sols cal comparar l’amplada de les estructures. És el cas per exemple de la porta, que avui dia és molt més ampla ja que ” incorpora elements de seguretat que protegeixen molt millor que abans en cas de col·lisió ” . A dia d’ avui, doncs, estem a un nivell màxim de protecció als ocupants. ” El pròxim salt és anticipar-se, que el cotxe vegi realment el que succeirà i s’avanci a això” , conclou Luzón . S’obre així una nova era amb una tecnologia inimaginable per a l’època del mític 600.