D'FABRICAR COTXES A respiradors

D’FABRICAR COTXES A respiradors

SEAT produeix respiradors assistits amb el motor adaptat dels eixugaparabrises per col·laborar amb el sistema sanitari. 150 empleats de diferents àrees de la compañíañ treballen des de fa una setmana al model final després de fer 13 prototips. A hores d’ara, un respirador està sotmès a un test de llarga durada dins de l’procés d’homologació.

La línia de l’SEAT León a la planta de Martorell té un aspecte inèdit. Avui no es produeixen cotxes, sinó respiradors assistits per col·laborar amb el sistema sanitari en plena crisi de l’COVID-19. Passar de produir cotxes a respiradors en un temps rècord és fruit de l’intens treball de nombrosos empleats de SEAT i d’un motor molt potent: la solidaritat. “La motivació de totes les persones que participem en aquest projecte és ajudar de la manera que nosaltres sabem, que és fabricar en sèrie un equip, aquest cop per salvar vides”, segons Nicolás Mora, de l’àrea de Producció de SEAT Martorell.

Les màquines no paren. Des de l’inici de la situació originada pel COVID-19, a SEAT es van posar en marxa diferents iniciatives per lluitar contra la propagació de virus. En concret, per produir els materials més demandats pels hospitals, com els respiradors. Un equip d’enginyers va començar sense descans el disseny de diversos prototips, 13 en total, fins a arribar a el model final.

La clau està en el eixugaparabrises. Amb engranatges impresos a SEAT, eixos de caixes de canvis i el motor adaptat d’un eixugaparabrises, el projecte pren forma. L’objectiu era fabricar els respiradors amb la màxima qualitat i l’resultat ha estat el OXYGEN. Dissenyat en col·laboració amb Protofy.XYZ, s’acobla a les instal·lacions de SEAT.

La línia es transforma. 150 empleats de diferents àrees han canviat el seu lloc habitual de treball, per acoblar les respiradors on abans es muntaven parts de l’SEAT León. “Modificar una línia de muntatge que fabrica un subxassís, una peça de cotxes, i poder transformar-la i fabricar respiradors ha estat un treball ardu en què han estat implicades moltes àrees de l’empresa i ho hem fet en el temps rècord d’una setmana” , comenta Sergio Arreciado, de l’àrea d’Enginyeria de Processos de SEAT. Cada respirador compta amb més de 80 components electrònics i mecànics i passa un exhaustiu control de qualitat amb esterilització de llum ultraviolada.

Test de qualitat. A hores d’ara, un respirador està sotmès a un test de llarga duració dins el procés d’homologació. Mentrestant, la línia segueix en funcionament gràcies a molts empleats que han posat en aquest projecte més que hores de son. “Amb només saber que hem intentat ajudar a salvar una vida, tota aquesta feina haurà valgut la pena”, comenta Francesc Sabaté, de R + D de SEAT.

Entre tots. El resultat d’aquest projecte ha sigut possible gràcies a la col.laboració solidària dels seus empleats i a la de moltes empreses i entitats a les que SEAT vol agrair la seva implicació, especialment a l’Agència Espanyola de Medicaments i Productes Sanitaris.

Empreses i entitats col·laboratives

Protofy.XYZ

CMCiB

Universitat de Barcelona

Recam Laser

Doga Motors

llum Negra

Ficosa

Bosch

IDNEO

Secartys

LCOI