EL CONSELL DE MINISTRES APROVA LA REDUCCIÓ DE LA VELOCITAT EN CARRETERES CONVENCIONALS A 90 KM / H

EL CONSELL DE MINISTRES APROVA LA REDUCCIÓ DE LA VELOCITAT EN CARRETERES CONVENCIONALS A 90 KM / H

La mesura afectarà 10.000 km de vies convencionals que tenien una velocitat genèrica màxima de 100km / h. La modificació també suposa reduir les diferència de velocitats entre vehicles lleugers i pesats per rebaixar la sinistralitat i afavorir la circulació en aquestes vies. L’entrada en vigor del Reial Decret serà al mes de la publicació en el Butlletí Oficial de l’Estat.

El Consell de Ministres ha aprovat la modificació de l’article 48 del Reglament General de Circulació referit als límits de velocitat a les carreteres convencionals amb la fi principal de reduir la sinistralitat viària i complir l’objectiu establert en l’estratègia de Seguretat Viària 2011-2020 de baixar de 37 la taxa de morts en accident de trànsit per milió d’habitants. En 2017 la taxa va ser de 39.
Amb aquest objectiu s’ha procedit a reduir la velocitat a les carreteres convencionals i a homogeneïtzar la velocitat màxima en aquestes vies, establint-la en 90km / h, per ser les carreteres amb altes taxes de sinistralitat. 7 de cada 10 accidents amb víctimes tenen lloc en aquestes vies, en les que cada any mor un miler de persones. A més. La velocitat inadequada és la causa concurrent en el 20% dels accidents de trànsit

Aquesta modificació suposa la desaparició dels diferents límits de velocitat genèrics establerts (90 i 100 km / h per a turismes i motocicletes, en funció de si la via disposava o no de metre i mig de voral practicable) reduint-lo a una limitació general de 90 km / h. La modificació d’aquest límit de velocitat afectarà uns 10.000 km de vies. Els límits de velocitat que ara es modifiquen es van fixar a principi dels anys 80 del segle passat, quan la xarxa viària espanyola no tenia gairebé quilòmetres de vies d’alta capacitat, situació completament diferent a l’actual.

La majoria dels Estats de la Unió Europea han anat adoptant mesures de reducció de les limitacions de velocitat en aquelles vies en què no hi ha separació física de sentits, sent la tendència majoritària la limitació de 90 km / h, encara que alguns països han apostat ja per establir limitacions de 80 km / h. en aquestes vies.

La modificació de l’article també suposa reduir la diferència de velocitat entre vehicles de transport de viatgers i mercaderies respecte dels turismes. Els països de la Unió Europea amb menors taxes de morts per milió d’habitants en accident de trànsit tenen un diferencial de límit de velocitat entre vehicles lleugers i pesants, en carreteres convencionals, que oscil·la entre el 0 i 10 km / h.

Segons diferents estudis, els vehicles que circulen a velocitats dispars de la mitjana de la via, com poden ser els camions en relació a turismes i motocicletes, són més susceptibles de provocar un accident, amb una probabilitat 6 vegades major que si aquests vehicles circulessin a la mitjana de la resta de vehicles. A més, velocitats de circulació més homogènies afavoreixen la fluïdesa del trànsit.

Amb aquest canvi normatiu es uniformitza la velocitat dels camions en carreteres a 80km / h, límit que és comú en la gran majoria dels països de la Unió Europea.

En el cas dels autobusos, la limitació genèrica de velocitat és de 90Km / ha causa de la baixa sinistralitat continuada d’aquest tipus de vehicles, que en el cas d’Espanya té una ràtio de morts / tipus de vehicle (autobús) un 40% menor respecte a la ràtio total de la UE. Malgrat aquesta velocitat, l’article 48 estableix una nova excepció a aquells autobusos que no tenen cinturó de seguretat, ja que aquests no podran circular a més de 80 km / h.

A fi de fer l’article 48 més comprensible per al conductor, s’ha procedit a simplificar la redacció i a introduir un quadre amb els límits genèrics en funció dels tipus de vehicles, tal com es mostra en la següent taula.

Turismes, motocicletes, autocaravanes de massa màxima autoritzada igual o inferior a 3.500 kg, Pick-up Camions, camions tractor, furgonetes, autocaravanes de massa màxima autoritzada superior a 3.500 kg, vehicles articulats, automòbils amb remolc i resta de vehicles Autobusos, vehicles derivats de turisme i vehicles mixtos adaptables
Autopista i autovia 120 90 100
Convencional 90 80 90
Amb la finalitat que els titulars de les carreteres puguin procedir al canvi de senyalització en aquelles vies afectades, l’entrada en vigor del Reial Decret serà al mes de la publicació en el Butlletí Oficial d’Estat.