EL COTXE, UN PUZLE al mil·límetre

EL COTXE, UN PUZLE al mil·límetre

El departament de Tècnica de Mesura a SEAT utilitza diferents tecnologies per assegurar que totes les peces d’un cotxe encaixen a la perfecció. Es treballa amb una precisió de 1 dècima de mil·límetre, equivalent al gruix d’un foli. El escanejat làser permet mesurar més de 200.000 punts d’un vehicle en un segon.

Un cotxe està format per unes 4.000 peces procedents de gairebé un centenar de proveïdors de diferents països. Es tracta d’un complex puzle que el departament de Tècnica de Mesura de SEAT s’encarrega d’encaixar a la perfecció. A continuació, coneixem les diferents tecnologies de mesurament que fan servir per aconseguir-ho:
-Un mecano per a l’encaix perfecte: Unes estructures d’alumini serveixen com maquetes a mida real que simulen les diferents parts del cotxe. Diferents motlles permeten analitzar les peces més importants, tant interiors com exteriors. Durant els nou mesos previs al llançament d’un nou model, l’equip d’aquest taller treballa perquè “el client, en veure el seu cotxe, el senti com un tot compacte, precís, perfecte i de qualitat”, explica Pere Vallejo, gerent de tècnica de Mesura i Meisterbock de SEAT.

-D’1 a 200.000 punts per segon: Fa uns anys, la tecnologia tàctil permetia mesurar un punt per segon. Actualment, aquesta eina de mesura es complementa amb la fotometria i l’escanejat làser per arribar als 200.000. Amb aquests avenços “no només tenim molta més informació, sinó que som capaços d’entendre el comportament de cadascuna de les peces del vehicle en menys temps, sent així molt més efectius en la introducció de millores”, assegura Vallejo.

-El futur, amb la realitat virtual: Aquests avenços en les tècniques de mesurament permeten obtenir un model virtual de cada vehicle. “La virtualitat ja ens permet multiplicar de manera exponencial els punts d’anàlisi i, gràcies a un personal qualificat, podrem ser encara més ràpids i àgils”, explica Vallejo. “Estem transformant-nos de l’anàlisi reactiu a l’preventiu”, afegeix.

-Precisió mil·limètrica del gruix d’un foli: La unió de cada peça del cotxe s’analitza amb un nivell de detall d’1 dècima de mil·límetre. Aquest treball no només “garanteix una percepció uniforme que pot apreciar el client, sinó que assegura qüestions purament funcionals”, aclareix Marc Vidal, enginyer del departament. D’aquesta manera, s’assegura que no hi hagi cap entrada d’aigua, per exemple. També s’estudia el tacte de cada un dels botons, possibles sorolls molestos o, fins i tot, parts del cotxe que influeixen en l’aerodinàmica, com l’encaix entre el parabrisa i el muntant.

-Revisió constant: El treball de l’equip de Tècnica de Mesura no només se centra en la fase prèvia al llançament d’un cotxe, sinó durant tot el procés de producció. En aquest sentit, un cop validades les peces en aquest taller, es revisen i es fa un seguiment per assegurar que els requisits de qualitat es mantenen al llarg de la fabricació d’un cotxe. “El control s’efectua fins al lliurament al client final”, afegeix Vallejo.

-Meticulosos i detallistes per deformació professional: Aquestes són algunes de les aptituds que aquests experts també traslladen a la vida personal. Treballar sempre amb nivells de precisió mil·limètrica fa que “quan em compro unes ulleres, per exemple, miro l’encaix de les patilles”, comenta Marc. “Tots som així. Jo, fins i tot, miro si les peces de les joguines de la meva filla estan bé acoblades “, afegeix Vallejo.

 

-Mig miler de persones implicades: Per l’encaix de totes les peces, no només intervenen els enginyers i especialistes del departament de Tècnica de Mesura, sinó també professionals d’altres àrees de la companyia i més de 90 proveïdors de 12 països d’Europa, Àsia i Nord d’Àfrica.