
EL FUTUR ES RECARREGA
En conduir un cotxe elèctric o híbrid és fonamental conèixer els diferents modes de càrrega i quin és el més adequat per a cada vehicle i en cada moment. El temps de càrrega ve determinat tant per la capacitat de la bateria del cotxe com per la potència del carregador que es fa servir. Un expert de SEAT S.A. ens ofereix consells per treure el màxim profit als vehicles electrificats.
La mobilitat del futur avança sobre rodes elèctriques. Una bona infraestructura de recàrrega és crucial per a la popularització del cotxe elèctric. I també ho és saber quin tipus de recàrrega és la més adequada segons les característiques de cada vehicle i el moment i el lloc de la càrrega. A l’hora de parlar de recàrrega del vehicle elèctric hi ha alguns conceptes relacionats amb els tipus de carregadors, els connectors o els temps de càrrega, que poden crear confusió, però és molt més senzill del que sembla quan et familiaritzes amb l’ús. Per això, un expert de SEAT S.A. ens explica detalladament les maneres per recarregar el futur.
Qüestió de corrent. “La càrrega de la bateria de vehicles elèctrics i híbrids depèn principalment de dos factors: la capacitat de la bateria del cotxe i la potència del carregador disponible, i això influeix en els rangs de temps de càrrega”, explica Ramon Calderón, responsable d’e -Mobility Relacions Institucionals a SEAT S.A. La capacitat de la bateria és la quantitat denergia elèctrica que aquesta és capaç demmagatzemar, mentre que la potència és la quantitat denergia elèctrica que el carregador pot subministrar al vehicle. “L’usuari d’un cotxe electrificat té a la vostra disposició diversos modes de càrrega: tipus 2 (càrrega lenta), tipus 3 (càrrega semiràpida) i tipus 4 (càrrega superràpida o ultraràpida). Segons la capacitat que tingui la bateria del nostre cotxe i la potència del carregador i cable connector, ens portarà més o menys temps carregar-la”, explica Calderón.
Durant la nit. Si tenim a casa un cotxe híbrid endollable o un vehicle elèctric petit podem deixar el cotxe carregant a la nit al garatge amb un tipus de càrrega 2 o càrrega lenta. Amb aquesta opció, el vehicle es connecta a la xarxa elèctrica mitjançant un adaptador que garanteix la seguretat de la recàrrega i està dotat d’un endoll domèstic, dels que tenim a casa (tipus Schuko). En aquest mode, (per a una potència de 3,6 kW) un híbrid triga de mitjana entre 3 i 4 hores a carregar de 0 al 100% de bateria, i un elèctric, unes 16 hores de mitjana, depenent de la potència i el cable i de la capacitat de la bateria. No obstant això, en el cas que comptem amb un vehicle 100% elèctric o un híbrid endollable, com el SEAT Tarraco e-HYBRID, amb una autonomia considerablement alta, l’opció més convenient és el mode de càrrega tipus 3, també conegut com a semiràpid . Aquest mode de càrrega requereix un dispositiu o punt de càrrega de paret, col·loquialment conegut com a Wallbox, que incorpora diversos sistemes de protecció necessaris per a la seguretat de la instal·lació elèctrica i del vehicle. “L’ús del mode 3, per la seva seguretat, fiabilitat i ràpidesa, s’està imposant al mode 2 a mesura que augmenten les potències de càrrega i la capacitat de les bateries dels vehicles elèctrics”, afirma Calderón. Aquesta manera ens permet treballar amb potències superiors a casa, i alhora optimitzar el temps de càrrega. Un híbrid com el CUPRA Formentor es podria carregar en menys de 3 hores i un 100% elèctric en menys de 10 hores de mitjana.
Tarda de compres. Un cop fora de casa, els punts de recàrrega d’ús públic que habitualment trobarem també seran de manera 3 o semiràpid, ja que és obligatori que com a mínim siguin d’aquest nivell de recàrrega. En el mode 3, la connexió del vehicle elèctric o híbrid a la xarxa de corrent altern es fa mitjançant connectors Mennekes. Tenint en compte que la potència d’aquests punts públics és més elevada (entorn de 11 kW), de mitjana el temps de càrrega serà per a un híbrid endollable entre 30 minuts i 1 hora, mentre que per a un 100% elèctric carregar-lo del 0 a 100% ens podria portar entre 4 i 6 hores.
Un bon cafè. El mode 4 o superràpid, indicat únicament per a vehicles 100% elèctrics amb alta autonomia, com el CUPRA Born, ens permet recarregar com a mínim un 70% de la bateria en poc més de 30 minuts (per a una potència de carregador de 100 kW), el temps just per prendre alguna cosa o fer la compra setmanal, i el 100%, aproximadament una hora. La recàrrega en mode 4 es realitza en corrent continu, a diferència dels modes anteriors, que es realitzen en corrent altern, cosa que permet una càrrega més ràpida ja que el vehicle no ha de fer conversions. El connector estàndard més utilitzat per a aquest tipus de recàrrega és el CCS. Són carregadors que, pel seu elevat preu i cost d’instal·lació, ni han estat concebuts ni són recomanables per a ús domèstic i, juntament amb el mode 3, són els que trobareu l’usuari en centres comercials, via pública o centres de treball”, explica Calderón. Dins dels carregadors mode 4 existeixen també els de càrrega ultraràpida, especialment pensats per a les estacions dús públic exteriors o electrolineres, on podem recarregar el vehicle durant trajectes llargs o situacions en què disposem de molt poc temps. Amb aquesta manera, que pot superar els 250 kW de potència, un cotxe 100% elèctric de mitjana es carregaria en menys de 30 minuts. És important destacar que carregador i vehicle es comuniquen contínuament durant la càrrega per no superar la potència admissible per la bateria. És a dir, un vehicle que admet un màxim de 125 kW de potència encara que es carregui en un carregador de 250 kW mai no superarà la potència de 125 kW. El mateix passa a la inversa; encara que el vehicle es pugui carregar a 250 kW, si el carregador és de menor potència mai no la superarà.