EL GLOSSARI DEL COTXE ELECTRIFICAT

EL GLOSSARI DEL COTXE ELECTRIFICAT

La irrupció dels cotxes electrificats etiqueta ZERO (híbrids endollables i elèctrics) també ens ha portat nous conceptes, magnituds i unitats de mesura amb la majoria dels usuaris no estan familiarizados.Este nou capítol de la ‘Guia Peugeot de l’cotxe electrificat’ és un glossari que recopila i explica tots aquests termes.

L’arribada d’aquesta nova terminologia dificulta la comprensió d’aspectes rellevants d’un cotxe, com les seves prestacions, consums, recàrrega o autonomia; i també les comparacions entre els models convencionals amb motor de combustió i els electrificats.

Alguns d’aquests nous termes estan relacionats amb l’energia elèctrica en si, i altres amb la forma de mesurar la potència, els consums i altres paràmetres en funció d’aquesta nova font d’energia. D’altra banda, els cotxes electrificats compten amb nous sistemes, components, funcions i aplicacions als que tampoc estàvem acostumats.

Aquest nou capítol de la ‘Guia Peugeot de l’cotxe electrificat’ és un glossari que recull i explica tots aquests termes, perquè els usuaris comprenguin millors els aspectes bàsics d’un automòbil electrificat.

Ampere (A)

És una unitat bàsica de mesura que mesura la intensitat del corrent elèctric. L’ampere no mesura la quantitat de càrrega elèctrica, sinó la velocitat a la qual aquesta flueix. El nombre de amperes que passa per un corrent s’anomena intensitat elèctrica o amperatge. A l’igual que succeeix amb el segon, el quilo de pes o el metre de longitud, és una mesura consensuada a partir d’uns paràmetres, la definició tècnica es va establir a la Conferència General de Pesos i Mesures de 1948.

Ampere hora (Ah)

És una unitat de càrrega elèctrica. Aquesta mesura és molt usada en els vehicles elèctrics, ja que mesura la quantitat de càrrega elèctrica que passa pels terminals d’una bateria. Més concretament, un ampere-hora és la quantitat d’electricitat que travessa un conductor pel qual circula un corrent continu d’un ampere, en una hora de temps.

Autonomia

És la distància que podem recórrer amb l’energia acumulada en un vehicle. A la pràctica hi ha múltiples factors que influeixen en l’autonomia, com la velocitat, la demanda d’acceleració, la càrrega, l’orografia o la temperatura de l’ambient.

Els primers elèctrics generaven el fenomen de la “ansietat per l’autonomia” pel seu baix abast, però un Peugeot e-208 ofereix 340 quilòmetres d’autonomia (WLTP). Aquesta autonomia cobreix les necessitats setmanals de la majoria dels usuaris (segons dades de l’INE, els automobilistes recorren a Espanya una mitjana de 240 km setmanals).

bateria

És un acumulador d’energia elèctrica, que transforma en energia química l’electricitat aportada en una càrrega (o mitjançant el sistema de regeneració d’energia), per alliberar-la més tard, de nou com electricitat. Una bateria està composta per una combinació de cel·les que creen una capacitat de voltatge i corrent específic. La bateria és un component clau en un cotxe elèctric, ja que determina l’autonomia, el lliurament d’energia a l’motor i afecta molt a el pes i a el disseny de el vehicle. Formen part d’un sofisticat sistema que a més de les pròpies cel·les, inclou el seu contenidor, refrigeració, cablejat i gestió electrònica.

Segons la seva naturalesa interna, poden ser:

-De plom-àcid. Són bateries de tecnologia antiga de cost moderat. Són fiables, tenen bona capacitat de càrrega i descàrrega; però són voluminoses, pesades, i es recarreguen lentament. També es diuen bateries SVRLA i Pb A.

-De ions de liti (Li-ió). Són les bateries més avançades i molt ben característiques de rendiment, pes i vida útil. Destaquen per la menor densitat d’energia per centímetre cúbic i per l’absència de “efecte memòria”, permetent major nombre de cicles de recàrrega. Pesen quatre vegades menys que les de plom i són les que tenen major durabilitat.

-De níquel cadmi (Ni-Cad). Cada vegada menys usades, tenen un alt cost a causa dels seus elements i s’han fet servir més en l’aviació pel seu bon rendiment a baixa temperatura. Tenen efecte memòria i la seva capacitat va minvant en cada recàrrega.

-De níquel-hidrur metàl·lic (Ni-MH). Poc tòxiques i té un major rendiment que la d’àcid de plom, però menor que la de liti. No són comuns per la seva inestabilitat, manteniment i poca resistència a la calor o corrents altes.

Peugeot empra en els seus models elèctrics i-208 i e-2008 una bateria d’alta tensió de ions de liti de 400 V, fabricada per CATL i que s’acobla a les fàbriques de PSA. Està composta per paquets de 18 mòduls, amb 12 cel·les en cada mòdul, el que suposa un total de 216 cel·les. El sistema complet pesa 345 quilos i té una capacitat total de 50 kWh.

La bateria dels models híbrids endollables de Peugeot, també de ions de liti, està fabricades per LG Chem. En els Peugeot 508 Hybrid està composta per 7 mòduls de 12 cel·les, que sumen un total de 84 cel·les, amb una capacitat de 11, 8 kWh. Els 3008 Hybrid i 3008 Hybrid4 compten amb 8 mòduls de 12 cel·les, amb un total de 96 cel·les, amb una capacitat total de 13,2 kWh.

carregador

Lloc de recàrrega d’energia, subministrada des de la xarxa elèctrica, a què es connecta el vehicle. Els carregadors poden lliurar l’energia en corrent altern, amb potència de lliurament baixa, o en corrent continu amb alta potència de lliurament – “carregador ràpid” -. Com més gran potència té el carregador, més ràpid recarrega la bateria de el vehicle, però més preparada ha d’estar la xarxa elèctrica que subministra l’energia, la presa d’energia de el vehicle i les bateries.

-Cargadores domèstics: els carregadors domèstics o de paret poden funcionar amb el corrent altern monofàsic que arriba a la llar -de 3,7 kW de potència i 8 amperios- carregant un vehicle de forma completa entre 12 i 16 hores. Depenent de la potència contractada, es pot arribar a lliurar fins a 7,4 kW, el que redueix les càrregues a 8 hores en un e-208 ja 1:45 hores en un híbrid enchufable de Peugeot.

-Cargadores semirrápidos: són carregadors dissenyats per a la via pública o electrolineres, però poden muntar-se en llars o garatges amb corrent altern trifàsica (presa de terra). Arriben fins a 22 kW de potència (32 A), reduint el temps de càrrega completa en un vehicle elèctric de Peugeot en 5 hores o 3 hores, respectivament.

-Cargadores ràpids: De fins a 50 kW en corrent continu (DC), que carreguen fins al 80% de la bateria d’un elèctric de Peugeot en només una hora.

-Cargadores ultraràpids: carregadors que lliuren 100 kW de potència o més en corrent continu (DC) i carreguen el 80% de la bateria d’un elèctric de Peugeot en mitja hora.

Cel

Compartiments amb dispositius electroquímics individuals que utilitzen l’electricitat en energia química per emmagatzemar-la. Una bateria està formada per grups de cel·les connectades en sèrie, com si fos un eixam de minibaterías, que treballen en conjunt per emmagatzemar l’energia necessària per moure el vehicle.

Centre de gravetat

El centre de gravetat és el punt a través de el qual la força de gravetat actua sobre un objecte o un cos. En el cos humà, està ubicat a la pelvis. Els cotxes elèctrics tenen el centre de gravetat més baix que els models de combustió, a l’estar instal·lades les bateries al terra de l’cotxe. A més, al no disposar d’un pesat motor sobre l’eix davanter, el repartiment de pesos entre eixos està molt equilibrat. Per al conductor això es tradueix en una major seguretat, amb una gran noblesa de reaccions, un caràcter neutre a l’prendre les corbes i una gran sensació d’aplom a qualsevol velocitat.

Cicles de vida

Nombre de cicles de càrrega i descàrrega d’una bateria. El nombre de cicles de vida útil dependrà de la qualitat dels components de la bateria i de l’rendiment mínim que necessitem per al vehicle. Peugeot garanteix les seves bateries durant 8 anys o 160.000 km per al 70% de la bateria.

connector

És l’endoll que s’introdueix en la presa de el cotxe. Els carregadors creats per a cotxes elèctrics solen tenir el connector que s’acobla a l’cotxe incorporat, però el cotxe també pot carregar-se en preses de corrent normals (monofàsiques o trifàsiques), per als quals es necessita disposar de l’connector i el cable que connecta el vehicle i la presa.

No existeix un estàndard mundial de connector, però a Europa s’ha establert el connector únic combinat CCS Combo 2, una opció molt completa que combina un connector tipus 2 (Mennekes) per a la recàrrega de corrent altern (monofàsica i trifàsica), més un connector de dos borns per a la recàrrega de corrent continu i permet la càrrega ràpida. Un altre molt estès a Europa és el connector Mennekes, però el seu ús es va reduint perquè només permet la càrrega de corrent altern. Als Estats Units s’ha pres com a referència el CCS Combo 1, com l’europeu, però només per a corrent monofàsica contínua, ia la Xina s’ha apostat molt fort pel seu propi connector GB / T en versions diferents per a corrent altern o contínua.

corrent elèctric

És el flux d’electricitat que recorre un determinat material. Es tracta d’un moviment d’electrons a través d’un circuit tancat. La quantitat d’electrons que es mouen per segon és la intensitat que es mesura en Ampers (A). El flux de l’electricitat part de l’pol negatiu (sobren electrons), a el pol positiu (falten electrons) d’un acumulador d’energia (la bateria de l’cotxe).

Corrent continu (CC o DC): el corrent recorre el circuit tancat en un sol sentit, d’el pol negatiu a l’positiu, passant pels dispositius que alimenta. Les bateries dels cotxes (i dels mòbils o qualsevol bateria) treballen en corrent continu.

  • Corrent altern (CA o AC): és el corrent elèctric que canvia de polaritat. És la usada a la xarxa elèctrica de les llars perquè permet portar energia a grans distàncies de manera eficient. Per carregar la bateria el vehicle transforma el corrent altern en continu.
  • Corrent monofàsic: el corrent circula pel circuit en un únic flux (fase). És la que es fa servir per corrents de baixa intensitat i potència, com la usada pels electrodomèstics. Els carregadors de vehicles que fan servir corrent altern monofàsic lliuren fins a 7,4 kW.
  • Corrent trifàsica: 3 fluxos de corrent alternen monofàsica recorren el circuit (3 fases). Ofereix avantatges en el transport del corrent i permet una potència constant i d’elevat rendiment. Si la llar o la instal·lació té presa trifàsica de corrent altern, es pot muntar una estació de càrrega de fins a 22 kW de potència.

eficiència energètica

Quantitat d’energia que es transforma en moviment efectiu. Un cotxe elèctric pot emmagatzemar molta menys quantitat d’energia que un de combustió, però també necessita molta menys energia bruta per moure perquè la transformació d’una manera molt més eficient. Els motors de gasolina més eficients de l’món tenen una eficiència energètica del voltant d’un 40%, que augmenta fins al 45% en els dièsel. És a dir, només transformen en moviment un 40-45% de l’energia que reben, perdent-se la resta en la generació de calor. No obstant això, un motor elèctric té una eficiència superior a l’90%.

Lliurament de bat immediata

Una característica dels motors elèctrics és que són capaços de lliurar el seu parell motor màxim pràcticament des d’aturat. A l’contrari que un motor tèrmic, un d’elèctric no necessita arribar a certes revolucions per lliurar la màxima capacitat d’empenta a l’cotxe. Per aquest motiu no necessiten caixa de canvis. Això es tradueix en una gran sensació d’empenta des d’aturat i en ràpides recuperacions, amb una empenta suau i constant.

efecte memòria

L’efecte memòria és un fenomen que redueix la capacitat d’alguns tipus de bateries amb les recàrregues incompletes. A l’recarregar, la bateria s’escalfa i a l’parar la recàrrega, la part de la bateria que no s’ha recarregat pot crear vidres al seu interior que redueixen la capacitat. Les bateries que més efecte memòria tenen són les de níquel cadmi i les de níquel i hidrur metàl·lic. En canvi, les de ions de liti, que són les cada vegada més usades en els cotxes electrificats, i les de plom i àcid, amb prou feines es veuen afectats per aquest fenomen.

etiqueta Zero

El distintiu ambiental de la DGT per als cotxes més sostenibles, que classifica a aquells vehicles capaços de recórrer a l’almenys 40 km sense emissions contaminants amb una sola càrrega elèctrica. Tots els models elèctrics i híbrids endollables de Peugeot gaudeixen de l’Etiqueta Zero. Aquest avís proporciona molts avantatges als cotxes que la porten: accés il·limitat a totes les zones de la ciutat, no se’ls impedeix la circulació davant episodis d’alta contaminació i, per norma general, poden aparcar al carrer sense pagar el servei d’estacionament regulat i sense límit de temps. També permet l’accés lliure als carrils d’alta ocupació o gaudir de descomptes en alguns peatges. A més, elèctrics i híbrids endollables gaudeixen d’importants avantatges fiscals;

Aplicació de serveis Free2Move

Aplicació de PSA compatible amb iOS i Android, dissenyat per als conductors de vehicles elèctrics. Aquesta aplicació que localitza els punts de càrrega disponibles i compatibles amb el teu vehicle, la guia cap a ells, organitza itineraris i fa un seguiment del teu consum; ja sigui des d’un telèfon intel·ligent oa la pantalla de l’cotxe. Aquest servei també ofereix una targeta de pagament única i una solució d’accés universal per recarregar el cotxe elèctric en la major xarxa europea de punts de càrrega (actualment, més de 130.000 a Europa).

Quilowatt (quilowatt)

Unitat de potència equivalent a 1.000 watts. És una magnitud de potència de el sistema internacional usada en el món de l’automòbil per definir la potència de qualsevol font de potència (motors, bateries …). En l’homologació de vehicles es treballa amb kW, encara que el públic està més acostumat a tractar amb cavalls de potència (CV). 1 kW equival a 1,36 CV.

Quilowatts hora (kWh)

Clau en els elèctrics. El quilowatt-hora és una unitat de mesura d’energia que equival a mil watts-hora i que reflecteix la quantitat d’energia que pot transferir una bateria, ja sigui suministrándola a el motor o rebent-d’un carregador. Reflecteix una potència en un període de temps i equival a la quantitat d’energia necessària per mantenir en funcionament un dispositiu de 1.000 watts durant una hora. El kWh s’usa per reflectir la capacitat de la bateria de el vehicle, així com per calcular el temps màxim de recàrrega, segons la potència de recàrrega.

Quilowatts hora cada 100 quilòmetres (kWh / 100 km)

Mesura estandarditzada per reflectir el consum d’energia d’un cotxe elèctric, de la mateixa manera que en un dels combustió s’empren els litres cada 100 quilòmetres.

Maneres de conducció

Les maneres de conducció es refereixen al lliurament de potència a l’motor ia la frenada regenerativa, però també a altres sistemes que consumeixen energia elèctrica, com la climatització. Amb diferents ajustaments dels seus paràmetres, cada mode de conducció programat aconsegueix prioritzar el consum, el rendiment pur i la forma en què es lliura la potència.

El Peugeot e-208 ofereix tres maneres de conducció, Eco, Normal i Sport, que ens permeten gaudir de diferents personalitats i ajuden a treure el millor partit possible al seu motor i bateria. El primer prioritza diferents elements per aconseguir la mínima despesa d’energia i optimitzar l’autonomia. El intermedi busca l’equilibri i el confort òptim per a un ús diari. La manera Sport dóna prioritat a les prestacions i sensacions.

Mode de recàrrega

S’han estipulat quatre modes de recàrrega per a vehicles electrificats. Els diferents tipus de carregadors normals, semirrápidos o ràpids s’han d’adaptar a un d’aquests modes de recàrrega estipulats per complir diferents normatives i estàndards de servei, tipus de connector i seguretat.

-Manera 1: recàrrega en endolls de domèstics sense elements de control

-Manera 2: recàrrega lenta amb endolls domèstics amb elements de control en el cable de càrrega, a menys de 16 amperes, fins a 3,6 kW.

-Manera 3: recàrrega semiràpida amb estacions de càrrega que fan servir entre 16 i 32 amperes (fins 22kW). Tots els carregadors públics han de ser mode 3 per assegurar uns estàndards de seguretat.

-Manera 4: recàrrega ràpida en punts de recàrrega exterior o empreses a partir de 44 kW, generalment en corrent continu:

OBC (carregador a bord) carregador de el vehicle que transforma el corrent altern (AC) en corrent continu (DC) que és la que s’emmagatzema a la bateria. Segons la seva capacitat es podrà carregar més ràpid o més lent, poden ser monofàsics o trifàsics.

motor elèctric

Dispositiu que converteix l’energia elèctrica en energia mecànica per generar el moviment rotatiu d’un eix. Els seus principals components són la bobina, l’imam, l’estator i el rotor. També es denomina motor electromagnètic, perquè utilitza l’atracció i repulsió entre un imant i una bobina per la qual passa corrent elèctric. A l’accelerar la càrrega de corrent elèctric que passa per la bobina, l’estator crea un camp magnètic que arrossega el rotor que té l’imam, generant el moviment rotatiu. Els motors elèctrics dels cotxes són reversibles. Quan el circuit s’inverteix, el moviment de les rodes en energia, funcionant com un generador elèctric o dinamo.

Un motor elèctric és infinitament més compacte, lleuger i senzill que un de combustió, que té sofisticats sistemes i centenars de peces, moltes d’elles mòbils. A l’estar pràcticament mancada de fregaments, un motor elèctric també s’escalfa i desgasta molt menys.

MyPeugeot

App desenvolupada per Peugeot disponible gratuïtament per a iOS i Android, que permet mantenir la connexió amb un vehicle Peugeot en qualsevol circumstància. Disposa de funcions específiques per als elèctrics de la marca, com la consulta a distància la càrrega disponible i la localització dels punts de recàrrega en el nostre camí.

Pla Moves II

L’IDAE, adscrit a Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, és l’encarregat de llançar els plànols d’ajudes a la compra de vehicles ecològics nous. En aquest moment està en vigor el Pla MOVES II amb el qual els compradors poden beneficiar d’incentius econòmics a l’adquirir un vehicle nou electrificat amb Etiqueta Zero de la DGT.

Plataforma modular multienergía

La integració de la bateria en un cotxe electrificat és molt important, tant per seguretat com per confort. Per a això és clau partir d’una plataforma dissenyada per a albergar sistemes de propulsió electrificats. Els models elèctrics (plataforma CMP, Common Modular Platform) i híbrids endollables (plataforma EMP2, Efficient Modular Platform) de Peugeot estan construïts sobre plataformes multinergía de el Grup PSA, preparades per funcionar amb motor tèrmic, híbrid endollable o elèctric 100%. Gràcies a això, els models electrificats de Peugeot excel·lents ofereixen un comportament i habitabilitat, a més d’un preu competitiu per les facilitats en la fabricació que ofereixen les seves plataformes multinergía.

Estació de recàrrega

Lloc amb carregador o carregadors públics per a cotxes elèctrics. Es comença a conèixer el terme “electrolinera”, però “punt de recàrrega” és el més estès per descriure els espais amb carregadors públics. Els navegadors i aplicacions de Peugeot tenen una funció que mostra els punts de recàrrega propers oa la ruta escollida.

recàrrega

Acció de carregar les bateries d’energia, que pot realitzar a través d’un carregador o amb el sistema de regeneració d’energia. El temps de recàrrega ve determinat per la capacitat de la bateria, el nivell de càrrega de la bateria, la capacitat de l’carregador de el cotxe, la potència que lliura a cada moment de l’carregador o la presa de corrent (pot variar), el tipus de connector, el tipus de cable i fins i tot la temperatura ambient.

Recuperació d’energia

Sistema que permet aprofitar l’energia cinètica produïda pel mateix moviment d’un vehicle per a convertir-la en energia elèctrica. Els cotxes elèctrics i híbrids endollables de Peugeot incorporen aquest sistema, que converteix en electricitat per recarregar la bateria part de l’energia que s’allibera en la frenada o en retenció (a l’avançar sense accelerar, per exemple, costa avall). Aquesta conversió es realitza a través de la inversió de l’motor elèctric, que es converteix en un generador.

Aquests sistemes són tan efectius que un bon conductor de vehicle elèctric que separa anticipar els moments de recuperació d’energia serà capaç d’ampliar el seu rang d’autonomia i economitzar la despesa energètica. Com més resistència posi el motor elèctric, més energia es recuperarà i més frenarà l’avanç de el vehicle, per això també es diu frenada regenerativa.

El Peugeot e-208 disposa de dos modes de frenada i retenció, que es seleccionen a través de la palanca de canvis. El moderat ofereix unes sensacions properes a la d’un vehicle tèrmic. L’augment ofereix una gran desacceleració a l’aixecar el pedal de l’accelerador per recuperar més energia. Això fa possible que el conductor no tingui la necessitat de recórrer als frens en desacceleracions normals, el que també implica un estalvi en el manteniment dels frens.

serenitat

Certificat de l’servei emès per Peugeot que permet conèixer l’estat real de la bateria d’un automòbil de la marca, així com comptar amb un document molt valuós que augmenta el valor residual de el vehicle quan es va a vendre un segon propietari.

Tarifa d’electricitat per a cotxe elèctric 2.0DHS

Els operadors de xarxa elèctrica ofereixen diferents tarifes als seus clients. A la llar, les tarifes estan regulades pel Reial Decret 216/2014, de l’28 de març. La més apropiada per recarregar un elèctric és la tarifa amb discriminació horària supervall (2.0DHS). En les hores supervalle, de nit, es produeix una reducció considerable de l’consum i els preus són més baixos.

Volts (V)

És una magnitud de potència, que es pot definir tècnicament com la diferència de potencial elèctric entre dos punts. És a dir, la força que pot exercir el flux elèctric, també anomenat tensió elèctrica. En la seva definició clàssica, és la diferència de potencial al llarg d’un conductor quan un corrent d’un ampere consumeix un watt de potència. En els cotxes elèctrics i híbrids endollables interessa saber que hi ha dos circuits elèctrics. El primer, de baixa tensió -de 12 V o de 24 V amb una bateria convencional per als elements secundaris, com els alçavidres, ràdio, seients elèctrics o l’enllumenat. El segon, d’alta tensió, que envia l’energia de les bateries de tracció a el motor elèctric i pot tenir des 48 V fins a 500 V.