EL LOGO MÉS ANTIC DE L'AUTOMOCIÓ COMPLEIX ANYS: EL LLEÓ DE PEUGEOT APARÈIXER PER PRIMERA VEGADA EN 1850

EL LOGO MÉS ANTIC DE L’AUTOMOCIÓ COMPLEIX ANYS: EL LLEÓ DE PEUGEOT APARÈIXER PER PRIMERA VEGADA EN 1850

Es té constància de la seva primera aparició fa 170 anys, en el full d’una serra fabricada per l’orfebre Justin Blazer, però va ser vuit anys després quan Émile PEUGEOT va registrar el lleó al Conservatori Imperial d’Arts i Oficis de França.

A finals dels anys quaranta de segle XIX, el sector metal·lúrgic i, per tant, les empreses PEUGEOT estaven en ple desenvolupament, i cada any s’afegien nous productes en les diferents divisions de la marca. En aquesta primera fase de PEUGEOT com a societat anònima, la producció es va concentrar en les tres línies principals de desenvolupament des de la fundació de la matriu PEUGEOT Frères: serres, fulles i eines. Dins d’aquests tres fils es trobaven una àmplia gamma d’objectes que se segueixen produint fins als nostres dies: des d’un simple producte acabat de fosa fins a una eina completa amb mànecs de fusta (o elèctrica sense cables, com és la tendència actual).

En aquella època, es va assignar a l’orfebre Justin Blazer el disseny d’un logotip que unifiqués totes les divisions de PEUGEOT. Encara que no fos la tasca específica d’un orfebre, la necessitat que aquest logotip aparegués en un dels productes PEUGEOT d’aquesta època, eminentment siderúrgics, va fer d’aquesta necessitat el requisit imprescindible per encarregar a aquest artesà tan important tasca.

Després de diversos processos anteriors, el símbol de l’lleó apareixeria per primera vegada el 1847, però no s’aplicaria fins a tres anys més tard, en el full d’una serra PEUGEOT. De fet, hi ha una subtil similitud entre l’animal, les qualitats de l’animal i l’eina: el lleó va ser triat perquè representava les tres característiques principals dels productes fabricats per PEUGEOT, és a dir, la flexibilitat de la columna vertebral d’el lleó, que es compara amb la de la fulla; la velocitat d’aquesta última en el tall s’assimila a l’cop de l’animal; i les dents afilades representen la resistència dels productes.

La intenció que es volia transmetre amb aquest nou logo era doble: crear una marca que certifiqués la seva producció i, a el mateix temps, permetés identificar per aquesta part de la població que encara no sabia llegir i escriure. En 1872 apareix en totes les eines de PEUGEOT i, posteriorment, es va implantant en altres productes de la marca com molinets (1881), bicicletes (1882) i motos (1898). Curiosament el primer automòbil fabricat per PEUGEOT, el Type 2 (1889), no va lluir el lleó en el seu frontal. Es va haver d’esperar fins a 1905 per veure aquesta circumstància, utilitzant un logotip de l’lleó sobre una fletxa. El 1923, els escultors Marx i Baudichon van fer un pas més. Seguint els patrons artístics de l’època, el lleó va passar a ser tridimensional i funcionava com tap per al radiador dels PEUGEOT, amb dues versions: el lleó disposat a saltar, i el lleó rugint.