El mercat de turismes i 4x4 de segona mà va créixer en 2016 u 8,15%

El mercat de turismes i 4×4 de segona mà va créixer en 2016 u 8,15%

L’Associació Nacional de Comerciants de Vehicles (Ancove) considera que el fort pes de les unitats més antigues, les que superen els 10 anys, (56,5% del total) justifica un pla de desballestament per rejovenir el mercat de VO.

Al desembre es van vendre 185.571 turismes i tot terrenys d’ocasió (VO), el que va suposar un augment del 1,69% sobre el mateix mes de 2015. En el conjunt de l’any van arribar als 1.768.322, amb un creixement del 8, 15%. L’Associació Nacional de Comerciants de Vehicles (Ancove) mostra una certa preocupació pel comportament del mercat d’ocasió de l’últim mes, tot i que expressa la seva satisfacció amb el conjunt de l’any.

No obstant això, tot i haver tancat amb un augment del 8,15%, s’ha comportat per sota de les previsions de principis de l’any passat, quan s’especulava amb que les vendes de turismes i tot terrenys de segona mà s’aproparien a 1 , 9 milions d’unitats. De fet, el mercat de nous ha aguantat millor que el d’usats, ja que els matriculacions de turismes i 4×4 van pujar l’any passat gairebé un 11%, quatre punts per sobre del VO.

Les previsions de Ancove per al present 2017 són, però, una mica més atractives per al VO que per al mercat de nous. Així, calcula unes vendes d’usats d’1,87 milions de turismes i tot camins, amb un augment del 6%, enfront d’una perspectives d’1,21 milions de nous, amb un increment del 5%.

“El present any parteix amb unes previsions bones, encara que en la nostra opinió registren un cert esgotament del mercat. Certament preveiem creixements en els dos mercats -en matriculacions d’unitats noves i en vehicles de ocasió- encara que ens semblen insuficients donat la demanda embassada per la crisi. Cal recordar que el parc automobilístic espanyol ha envellit notablement aquests anys, fins a una mitjana de 12 anys d’antiguitat, de les més altes de la UE. Això explicaria per si només que en un període de recuperació econòmica, les vendes augmentin per sobre del PIB per anar renovant uns cotxes amb molts anys “, declara Elías Iglesias, president de Ancove.

Per aquest motiu, Ancove insisteix en la urgent necessitat que el Govern presenti un pla de desballestament que vaig retirar del mercat les unitats més contaminants i amb menors índexs de seguretat. Un pla que, segons l’opinió de l’Associació de comerciants de Vehicles, ha de subvencionar no només la compra de cotxes nous, sinó també les unitats de menys de 4/5 anys, aquestes últimes a canvi de vehicles que passin dels 12 anys. S’ha de tenir en compte que els propietaris d’aquests cotxes de més antiguitat no sempre poden afrontar l’adquisició d’un vehicle nou, encara que sí un ocasió en bones condicions i més modern.

El mercat segueix mostrant un preocupant predomini de les unitats més antigues, ja que el 56,5% dels turismes i tot terrenys venuts l’any passat superen els 10 anys. Els vendes d’aquests cotxes va pujar un 12,6%, xifra similar (12,8%) als de 0-5 anys amb un predomini dels de menys d’un any gràcies a l’aportació de les empreses de lloguer. Aquesta categoria va suposar el 24,4% del total del mercat de VO. Per la seva banda, els turismes entre 5 i 10 anys decreixen un 7,6% enfront de 2015, especialment per la falta d’aquest tipus de vehicles en el mercat.

Pel que fa al canal de vendes, les realitzades per particulars (canal privat) van suposar el 46,5% del total, amb un creixement del 0,21% respecte a 2015. El 5,6% correspon a les vendes directes del RAC i la resta a empreses, canal que augmenten un 14,5% i agrupa els veritables professionals del sector -concesionarios i compraventas- i les transaccions directes d’empreses de rènting.

“La falta d’unitats de menys edat afavoreix l’existència d’operacions entre particulars, moltes dels quals són portades a terme per seudoprofesionales que es fan passar per particulars. El que propicia mantenir en circulació cotxes molt antics, altament contaminants, que no han estat revisats i que no tenen garanties. Cal un pla estructural de desballestament que tregui de les carreteres aquests vehicles més insegurs i contaminants i que el Govern reguli de forma definitiva l’activitat d’aquests grups il·legals “, declara Elías Iglesias, president de Ancove.

En 2016, el model més venut va ser el Seat Ibiza amb 74.267 cotxes, un 4,2% de quota de mercat i un creixement del 5%; seguit del Volkswagen Golf amb 60.497 cotxes, un 3,42% de quota i un augment del 7,2% i el Renault Megane, amb 59.302 unitats, un 3,35% de quota i una pujada del 5,7%.

Per províncies, Toledo registra la major pujada en consonància amb l’evolució mostrada mes a mes, amb un increment del 37,5%, seguida de Jaén, amb un 13,6%, i Salamanca, amb un augment del 12,6%. A l’altre extrem, la venda de turismes i tot camins de segona mà va caure a Guipúscoa un 0,1% en comparació amb 2015, Cantàbria va créixer un 1,64% i Lleó un 2,2%.