EL MERCAT DE VEHICLES USATS PUJA UN 32% DURANT EL PRIMER SEMESTRE DE 2021 A CATALUNYA

EL MERCAT DE VEHICLES USATS PUJA UN 32% DURANT EL PRIMER SEMESTRE DE 2021 A CATALUNYA

Les transferències de vehicles de més de 10 anys acaparen el 60% de l’mercat • La crisi dels microxips penalitza les vendes de models de fins a un any.

Les transferències de turismes i tot terrenys han augmentat a Catalunya en un 32% en aquest període de 2021 en comparació amb les xifres registrades en el mateix temps de 2020, fins a situar-se en 136.579 unitats, segons dades de la consultora MSI per a la patronal dels concessionaris , Faconauto. En concret, al mes de juny s’han venut 23.657 vehicles d’ocasió, un 14,2% més que al juny de l’any passat.

A nivell nacional, les transferències de vehicles usats superaran els dos milions d’unitats durant el present exercici, recuperant els nivells de l’mercat previs a la pandèmia.

En concret, 2021 tancarà amb 2.030.000 cotxes de segona mà venuts, el que suposarà un creixement de l’11% respecte a les xifres de l’any passat. Fins al juny, ja s’han registrat 956.145 transferències, llançant un increment de l’41,4% en comparació del mateix període de l’exercici 2020.

Aquest increment se sustenta sobretot en les operacions fetes per particulars i que tenen com a protagonistes a cotxes amb més de deu anys, que acaparen gairebé el 60% de tots els usats que es comercialitzen al nostre país i que creixen un 45,7% en el primer semestre.

Faconauto apunta que el desposicionamiento dels vehicles nous, afectats sobretot per la pujada de l’impost de matriculació, al costat de la pitjor situació econòmica de moltes famílies, estan desplaçant el mercat cap al vehicle usat, d’aquí que s’estigui recuperant abans que les matriculacions de nous.

No obstant això, aquest creixement s’està sustentant en un boom dels vehicles de més de deu anys que, al no desaparèixer de les nostres carreteres, segueixen penalitzant l’edat mitjana de parc. En paral·lel, els compradors estan apostant pels usats d’entre un i cinc anys, la major part d’ells procedents d’operacions de rènting. En el que va d’any, aquest segment de mercat creix una mitjana de l’65%.

No obstant això, els usats de fins a un any, que abans de la crisi protagonitzaven el mercat, veuen caure les seves transferències un 25,9%, a causa sobretot de la falta generalitzada d’estoc per la crisi dels microxips, que està impactant també negativament sobre les matriculacions de nous. “El mercat d’ocasió s’està recuperant, però ho està fent a costa de l’envelliment de parc. Les transferències de vehicles d’un a cinc anys són les que més augmenten, però, la major part dels cotxes que es venen són de més de deu anys. La conjuntura actual, amb les matriculacions de vehicles nous sota mínims, està sent un impediment perquè se segueixi avançant cap a una mercat d’usats sanejat, rendible i que contribueixi a la renovació de parc “, indica Ignasi de Benito, president de l’consell d’administració de niw.es, la plataforma digital per a la compra innovadora de cotxes de menys de cinc anys de concessionari impulsada per Faconauto.

Quant als canals, els que més quota de mercat han acumulat durant el primer semestre han estat el rènting, amb un 65,3%, seguit de l’canal empreses, amb un 52,7% i el de compra-venda amb un 52 , 3%. En la banda oposada, com a únic canal que retrocedeix respecte a el mateix període del l’any anterior, hi ha el “rent a car”, que disminueix un 24,5%. Per la seva banda, els concessionaris han estat partícips de l’16,6% de les transferències que s’han realitzat en 2021.

Pel que fa als carburants, el dièsel i la gasolina segueixen acaparant la major part de les transferències de mercat, amb una quota de l’60% i 36%, respectivament. No obstant això, les tendències que s’albiren en les matriculacions de nous comencen a traslladar-se als usats, amb un fort increment de les operacions d’híbrids (+ 99%), híbrids endollables (+ 424,5%) i elèctrics (+173, 7%) fins al juny. “Es venen més cotxes de més de deu anys que nous al nostre país.

És una dada demolidor, que no ens podem permetre i que parla de la debilitat que està experimentant el sector en aquesta sortida lenta de la crisi. S’han de donar, com més aviat, les circumstàncies perquè es reverteixi aquesta situació i això no només passa perquè millori la situació econòmica i de confiança de consumidor, sinó també per llançar nous missatges tranquil·litzadors respecte a com es va a fer la transició cap al vehicle elèctric i el paper que han de jugar les tecnologies de combustió fins llavors “, ha dit Raúl Morales, director de comunicació de Faconauto.