EL ROBOT COL·LABORATIU QUE DÓNA NOM ALS COTXES DE SEAT

EL ROBOT COL·LABORATIU QUE DÓNA NOM ALS COTXES DE SEAT

La planta de Martorell s’instal·la amb èxit dos “cobots” que col·loquen el lettering als models Ibiza i Arona al seu pas per la línia de muntatge. Aquest tipus de robots realitza l’operació en moviment i al costat dels operaris de muntatge. Compten amb un sistema de visió artificial per a col·locar les lletres correctes de forma precisa, aplicant la força exigida i adaptant la velocitat de la línia.

En la seva aposta per crear una fàbrica intel·ligent, digitalitzada i connectada, la planta de SEAT a Martorell ha implementat amb èxit dos singulars robots col·laboratius. Treballen en la part inicial de la cadena de muntatge i són els encarregats de posar a la porta dels cotxes els noms dels SEAT Ibiza i Arona al seu pas per la línia, sense aturar el procés i compartint espai amb els operaris.
Els dos robots col·laboratius, situats a banda i banda de la línia, col·loquen dos tipus de “lettering”: el del costat esquerre selecciona i col·loca els noms Ibiza i Arona en funció de quin d’aquests models passi per la línia, mentre el del costat dret s’encarrega de situar les sigles FR dels vehicles que tenen aquest acabat. Tots dos robots estan dotats d’una mà dissenyada per agafar els diferents tipus de lletres mitjançant succió per ventoses, retirar el paper del darrere protector, adherir al cotxe aplicant la força exigida, treure el protector davanter i llençar-lo a un contenidor per al seu reciclatge.

A més, compten amb un sistema de visió artificial que fan servir en diverses ocasions en aquest procés per realitzar un ajust fi de la posició amb què s’absorbeixen desviacions. Tot això mentre el vehicle avança per la línia de muntatge. Gràcies a aquesta novetat, l’operació es realitza automàticament i en moviment, sense necessitat de treballar a tacte aturat.

La instal·lació està equipada amb un “encoder” o dispositiu de control que li permet adaptar-se a qualsevol canvi de velocitat de la línia, amb la complexitat que això suposa des del punt de vista de programació. I tot sense necessitat d’haver tancat algun que separi els robots de les persones que treballen a la zona. Compartir el mateix espai de treball és el factor diferencial dels robots col·laboratius enfront dels industrials, entre d’altres, com una menor velocitat de moviment o la seva capacitat de reaccionar al contacte, per garantir en tot moment la seguretat de les persones que treballen al costat de ells.

Dr. Rainer Fessel, director de la fàbrica de Martorell, afirma que “a SEAT avancem a pas ferm per col·locar-nos a l’avantguarda de la innovació. Els robots col·laboratius ens permeten ser més flexibles, més àgils i més eficients, i suposen una mostra més de la nostra decidida aposta per seguir sent un referent en Indústria 4.0 “.

Un referent de la Indústria 4.0

Al costat dels dos “cobots” de lettering, i com a exemple de la transformació cap a convertir SEAT Martorell en una smart factory, la fàbrica té avui uns 20 robots col·laboratius en les àrees de muntatge, que donen suport al treball en la línia, especialment en aquells llocs complicats ergonòmicament. Per exemple, recentment s’ha posat en marxa a la part final de la línia de muntatge un robot col·laboratiu que ajusta les motllures laterals dels SEAT Arona. En aquesta zona de muntatge, en la qual els vehicles passen sobre una via elevada, el robot compta amb un corró que aconsegueix aplicar la força adequada i en moviment per acabar de fixar aquestes peces.

En els últims anys, SEAT ha aplicat a tot el seu cicle de producció novetats tecnològiques com els propis robots col·laboratius o vehicles autoguiats (AGVs), combinats amb una gestió més eficient de dades gràcies a l’ús de la intel·ligència artificial, el big data o el blockchain , que permeten una fabricació més eficient, flexible i àgil.

La planta també compta amb més de 2.000 robots industrials que es troben en constant moviment. Totes aquestes novetats 4.0 conviuen amb els 8.000 treballadors de la fàbrica, que poden arribar a fabricar 2.400 vehicles cada dia, és a dir, un cotxe cada aproximadament 30 segons.