EL SECTOR CATALÀ DE L'AUTOMOCIÓ QUALIFICA DE «DESGAVELL» EL NOU REAL DECRETO-LLEI DEL GOVERN I AUGURA UN FUTUR MOLT NEGRE

EL SECTOR CATALÀ DE L’AUTOMOCIÓ QUALIFICA DE «DESGAVELL» EL NOU REAL DECRETO-LLEI DEL GOVERN I AUGURA UN FUTUR MOLT NEGRE

Davant el Reial decret llei 10/2020 aprovat ahir pel Consell de Ministres de el govern espanyol, des del Clúster de la Indústria d’Automoció de Catalunya, no podem valorar-lo més que d’un autèntic desgavell.

La indefensió a la qual sotmet les empreses i els treballadors amb la posada en marxa de el nou Reial decret llei
 ens fa augurar un futur molt negre per al sector de l’automoció.

Si ja hi havia un problema en la posada en marxa de ERTO per causa de força major per la manca de criteris i l’aplicabilitat
 divergent en funció de govern autonòmic, ara cal sumar una major restricció perquè les empreses puguin acollir-se a una solució que els podria permetre sobreviure.

El Govern carrega sobre les empreses la responsabilitat que l’economia no s’enfonsi i les deixa al seu
 sort en un panorama on és impossible generar cap tipus de riquesa. El sector de l’automoció ja fa molts esforços perquè el teixit i la xarxa creada amb tant d’esforç no caigui, però és indispensable que el govern espanyol faciliti el camí d’alguna manera.

Hi ha una part de el sector de l’automoció a Catalunya que va decidir seguir amb la seva activitat més o menys habitual,
 aplicant totes les mesures de seguretat dictades per les autoritats sanitàries. Una decisió que beneficiava les arques públiques ja que les descarregava de qualsevol responsabilitat. Doncs bé, ara aquestes empreses han de parar l’activitat i no se’ls ofereix
 cap tipus de sortida viable: ni a través d’ERTO s de causa de força major, ajornament de pagament de tributs, modificació de la fiscalitat o qualsevol altra acció que permetés alleujar les empreses de càrrega impositiva, en un moment en què no hi ha demanda
 i no es genera riquesa.

D’altra banda, la mesura s’ha anunciat i aprovat durant el cap de setmana, amb un simple marge de 24 hores, perquè
 les empreses modifiquin tota l’estratègia que fins fa 48 hores era viable. A més, el Reial decret llei 10/2020 detalla com s’han de recuperar les hores, quan el més important és recuperar la producció.

Com s’ho ha de fer una empresa de el sector que té tres torns de 8 hores? Hi ha un error en el debat i s’ha de focalitzar
 en com tornem a tenir demanda de productes. Si no és així, no parlarem de modificacions de jornades laborals sinó de plantilla.

Necessitem una proposta coherent perquè el sector de l’automoció a Catalunya, i el de tot l’estat, pugui aguantar
 el cop. A dia d’avui, la fotografia ens dóna una imatge molt negra.

Volem recordar que el sector de l’automoció a Catalunya genera cada any més de 23.000 milions d’euros, una aportació
 a el PIB de més de l’10% i dóna feina a més de 143.000 persones.