
EL ŠKODA OCTAVIA CELEBRA EL SEU 60è ANIVERSARI
La producció del ŠKODA OCTAVIA va començar al gener de 1959. El successor modern del OCTAVIA va prendre el relleu a l’abril de 1996. Amb més de sis milions d’OCTAVIA de totes les generacions venuts, la família de models és, de lluny, la més reeixida de la gamma ŠKODA.
El ŠKODA OCTAVIA celebra 60 anys des que va començar a produir-se: al gener de 1959, els primers exemplars d’aquest model llegendari van sortir de la cadena de muntatge de la planta de Mladá Boleslav. A mitjans de la dècada dels 90, la primera generació del OCTAVIA de l’era moderna va continuar el llegat del popular model compacte.
El sonor nom ‘OCTAVIA’ va enriquir per primera vegada la gamma de models de ŠKODA fa exactament 60 anys. No és coincidència que el nom derivi del llatí “octavia”. Significa “vuitè”, ja que el nou model va ser el vuitè produït per la marca després de la Segona Guerra Mundial, així com el vuitè model ŠKODA amb la suspensió independent d’última tecnologia adoptada pel fabricant en 1933.
La primera versió de dues portes del ŠKODA OCTAVIA va sortir de la planta principal de Mladá Boleslav al gener de 1959 – al costat dels seus predecessors Š 440 i Š 445 durant les primeres setmanes. Sota el capó, el OCTAVIA equipava un robust motor de quatre cilindres amb capacitat de 1,1 litres, que generava 29,4 kW (40 CV) i impulsava les rodes del darrere amb una transmissió de quatre velocitats. La velocitat punta era de 110 km / h, i el consum mitjà era de 7,7 litres de gasolina cada 100 quilòmetres. El disseny atractiu i fluid de la carrosseria era tan impressionant com la seva conducció. Les innovacions tècniques, incloent l’eix frontal amb molls de compressió i estabilitzador de la barra de torsió, van donar al OCTAVIA un alt grau de comfort i un maneig fàcil. La introducció de fars davanters asimètrics en 1959 va augmentar la seva seguretat activa. ŠKODA també va presentar una variant més potent en 1959, el OCTAVIA SUPER, equipat amb un motor de 1,2 litres i un lliurament màxima de 33 kW (45 CV). La demanda de la gamma OCTAVIA va augmentar fortament, tant a casa com a fora.
El 10 de març de 1960, durant el Saló de l’Automòbil de Ginebra, es va estrenar l’esportiu ŠKODA OCTAVIA Touring Sport (TS), amb una potència de 37 kW (50 CV). ŠKODA va sol·licitar l’ingrés a la Federació Internacional de l’Automòbil (FIA) per a l’homologació del TS per participar en carreres i ral·lis en la categoria de cotxes de carrer sense modificar – aplanant així el camí del model de dues portes i velocitat superior als 130 km / h en competició. Amb victòries de categoria en les edicions de 1961, 1962 i 1963 del famós Ral·li de Montecarlo, el OCTAVIA TS va tornar a casa amb un hat-trick ‘.
L’11 de setembre de 1960, ŠKODA va presentar per primera vegada el OCTAVIA COMBI a Brno, equipat amb una porta del darrere de dues peces dividit horitzontalment. Malgrat les seves dimensions exteriors compactes, el vehicle tenia capacitat per acollir còmodament a 5 passatgers, així com un maleter de 690 litres amb una longitud de càrrega de 0,965 metres. Després inclinar els respatllers de seients posteriors, la capacitat del maleter augmentava fins als 1.050 litres.
La berlina de dues portes va seguir fabricant-se fins 1964; l’últim exemplar – 1 OCTAVIA Super de color gris – va sortir de la cadena de muntatge de Mladá Boleslav el 11 d’abril. El nou ŠKODA 1000/1100 MB, amb carrosseria autoportant i motor del darrere, va prendre el relleu com el seu successor directe. L’últim model familiar OCTAVIA va sortir de la planta de Kvasiny el 21 de desembre de 1971. Entre 1959 i 1971, es van produir un total de 360.000 ŠKODA OCTAVIA, dels quals 54.000 van correspondre a versions familiars.
El robust i fiable OCTAVIA també va proporcionar la base tècnica per al primer automòbil produït a Nova Zelanda el 1966: el TREKKA va ser desenvolupat en estreta col·laboració amb el fabricant txec i construït sobre un xassís escurçat l’OCTAVIA SUPER. El popular vehicle utilitari és avui considerat com un dels predecessors dels actuals models SUV de ŠKODA.
Amb l’estrena del primer OCTAVIA modern, el nom del model es va convertir en sinònim de tota la marca. El 1992 – poc després que ŠKODA unís les seves forces amb les del Grup Volkswagen – va començar el treball de desenvolupament d’un model completament nou basat en la llegendària denominació. Sobre una plataforma tècnica moderna, el director de Disseny Dirk van Braeckel i el seu equip van crear una carrosseria de disseny inconfusible. La berlina OCTAVIA, amb un porta del darrere de grans dimensions, es va estrenar el 4 d’abril de 1996 i va ser immediatament aclamat internacionalment a causa del seu alt nivell de seguretat activa i passiva. També disposava d’un maleter d’entre 528 i 1.328 litres de capacitat. El OCTAVIA COMBI, que era fins i tot més espaiós i va tenir especial èxit en els mercats europeus, va ser afegit a la gamma al març de 1998; la primera versió amb tracció total es va llançar el 1999. Al novembre de 2017, s’havien produït 970.000 berlines amb porta i més de 470.000 cotxes familiars de la primera generació del OCTAVIA.