EL VOLANT PEUGEOT: DE SIMPLE MANILLAR A EQUIPAMENT MULTIFUNCIÓ

EL VOLANT PEUGEOT: DE SIMPLE MANILLAR A EQUIPAMENT MULTIFUNCIÓ

A primera vista, el volant és l’òrgan mecànic que menys ha evolucionat des dels orígens de l’automòbil, tant en la seva forma com en la seva funció. No obstant això, mai ha deixat d’evolucionar, ni d’intentar escapar a la seva forma circular.

5000/5000Límit de caràcters: 5000TRADUEIX ELS 5000 SEGÜENTSEl 2012, el Peugeot 208 introdueix una innovació de primer ordre en els llocs de conducció amb el llançament de l’Peugeot i-Cockpit®. Com a element central de l’trio format a més per la pantalla tàctil i el head up display, el volant es fa compacte. Presenta un nou disseny que incorpora dues zones planes, que asseguren una millor subjecció. Libera, encara més, el camp visual i l’espai per a les cames de l’conductor. Estès a la resta de la gamma, el PEUGEOT i-Cockpit® no deixa d’evolucionar. Actualment més de 6 milions d’usuaris han adoptat aquesta revolució, única al món de l’automòbil.

Una mica d’història

El primer volant apareix al juliol de 1894, a bord d’el Panhard 4 CV d’Alfred Vacheron que va participar en la carrera París-Rouen, organitzada per Pierre Giffard, periodista de el rotatiu Le Petit Journal, un diari parisenc publicat entre 1863 i 1944. Més que una prova esportiva es tractava d’un gran impuls publicitari per a un invent molt recent: l’automòbil. Entre París i Rouen, un trajecte d’un centenar de quilòmetres, els vehicles propulsats per un motor d’explosió havien de mostrar la seva resistència.

Equipats amb un manillar, els vehicles PEUGEOT, de 2 velocitats i amb 4 cilindres, semblaven simones motoritzats. En altres automòbils, els passatgers s’asseien cara a cara, com en una carrossa. Globalment, als constructors els costava allunyar-se de el disseny dels cotxes de cavalls.

Més de 100 vehicles amb diferents tipus de motorització (vapor, petroli, gasolina, elèctric, aire comprimit, pedals …) van acceptar el repte. Tot i la innovació tecnològica que suposava la incorporació de l’volant, Alfred Vacheron i la seva Panhard 4 CV van arribar quarts, mentre que Panhard i Levassor i els fills dels germans Peugeot, que conduïen automòbils dirigits per mitjà d’un manillar, van empatar en el primer lloc .

El volant acaba substituint progressivament la barra que serveix de comandament de direcció als vehicles de l’època. Tecnològicament, l’automòbil s’allibera del seu parentiu amb els cotxes de cavalls. Així, el 1901, el PEUGEOT Type 36 es va distingir dels seus antecessors, fabricats sobre la base de simones amb motor. Incorpora dos grans innovacions: un capó per al motor davant i un volant en lloc de manillar.

El volant, expressió d’innovació per PEUGEOT

El «volant direccional» és la peça mecànica que dirigeix ​​les rodes d’un vehicle. Forma part de el sistema de direcció, manejat pel conductor.

Els pioners de l’automòbil es van adonar que és més senzill dirigir un automòbil utilitzant un volant circular que recorrent a una barra o manillar.

La seva forma permet un maneig més segur en els girs i reduir l’esforç necessari per fer canviar de direcció les rodes de el vehicle. A més, el volant pot associar-se a una direcció assistida a baixos règims, per facilitar la seva rotació en les maniobres.

El volant és fruit de l’arquitectura de l’habitacle. El seu disseny està definit per les exigències de velocitat de el quadre d’instruments, la llegibilitat dels símbols situats en els comandaments sota el volant, la difusió adequada de l’aire impulsat pels airejadors i imperatius ergonòmics. No obstant això, s’acaba convertint en un element per innovar.

A principis dels anys 90, la generalització d’equipaments com el coixí de seguretat i la direcció assistida modifiquen el paradigma fins llavors reservat als el volant. De direccional passa a ser multifuncional, a l’incorporar elements de seguretat passiva que ja no estan directament lligats al seu paper inicial: dirigir les rodes.

Aquestes innovacions també es manifesten en l’evolució dels materials que s’empren en la fabricació. Les tècniques d’espumació, els granulats de el cuir i els revestiments constitueixen indicadors de la pujada de gamma de PEUGEOT. El volant d’escuma de poliuretà es reserva als nivells d’entrada a la gamma mentre que el cuir plena flor es converteix en una característica dels acabats superiors. Dins de la seva diversitat, el volant ofereix més elements per expressar la pujada de gamma: per la seva forma, que inclou suports per als polzes o zones planes, per la perforació d’el cuir, que proporciona una major sensibilitat a el tacte, per la presència de logotips (GTi, GT Line) o de repunts de colors, que s’endinsen a l’volant en un univers esportiu, per la presència de lleves sorgides en els esports de motor, que permeten canviar de velocitat.

Sovint, la competició és precursora en matèria d’innovacions tecnològiques o de sofisticació. A l’igual que el PEUGEOT 908, que tenia tots els seus comandaments al volant, el volant dels vehicles de sèrie de la marca es regeix pels mateixos principis. Depenent dels nivells d’acabat, els comandaments de la ràdio, de l’regulador de velocitat o, fins i tot, de el telèfon, se situen en els braços de l’volant.

La marca va portar la innovació encara més lluny a l’llançar, el 2012, a la primera generació de l’PEUGEOT 208, un habitacle revolucionari organitzat al voltant d’un volant compacte, una pantalla tàctil i un quadre d’instruments elevat: el PEUGEOT i-Cockpit®. Com a element central, el volant compacte fa més fàcil la maniobrabilitat i multiplica les sensacions de conducció. A l’exigir una menor obertura dels braços, es redueix l’amplitud dels moviments a l’maniobrar, el que reforça la rapidesa i l’agilitat de l’conductor, li a més una posició més relaxada.

Estès a tota la gamma (actualment està present en els PEUGEOT 208, 2008, 308, 3008, 5008, 508, Rifter i Partner), el PEUGEOT i-Cockpit segueix evolucionant. Per exemple, en 2016, amb el llançament de l’SUV PEUGEOT 3008, el volant es fa encara més compacte. El seu nou disseny incorpora dues zones planes, que asseguren una millor subjecció. Libera, encara més, el camp visual i l’espai per a les cames de l’conductor. Actualment, quan PEUGEOT segueix innovant amb l’i-Cockpit 3D®, llançat en 2019 en els nous PEUGEOT 208 i 2008, aquest lloc de conducció revolucionari i únic al món ja ha convençut a gairebé 6 milions d’automobilistes. El PEUGEOT i-Cockpit® i el seu emblemàtic volant compacte s’han convertit en pilars de la identitat de marca.

Aquestes evolucions compleixen amb un objectiu senzill: aportar una resposta tècnica que permeti dissenyar interiors amb una visió estilística de futur i aportar una seguretat passiva a el millor nivell amb tecnologies avançades i compatibles en qualsevol mercat de l’món.

Cap a la desaparició de l’volant en els vehicles autònoms?

En 2014, el «Google-Car» va llançar la tendència d’un automòbil 100% autònom, amb la particularitat de no tenir volant, accelerador i fre. Un simple botó, integrat en el quadre d’instruments, força la parada d’el vehicle.

Des de juliol de 2015, Groupe PSA desplega el seu programa AVA «Autonomous Vehicle for All» (vehicle autònom per a tots) i es converteix en el primer fabricant a provar automòbils autònoms en carreteres obertes a l’trànsit a França. Aquest programa, senzill i intuïtiu, s’agrupa una ampla gamma de funcions que, progressivament, han de portar a una delegació parcial, i després total, de la conducció als sistemes de el vehicle, si el conductor així ho desitja.

S’han plantejat diverses maneres de conducció, amb graus d’automatització de el vehicle autònom que la OICA (Organització Internacional de Fabricants d’Automòbils) classifica en cinc nivells, que es distingeixen per:

Nivell 1 «Hands on» (amb mans): el conductor ha de mantenir les mans al volant.
Nivell 2 «Hands off» (sense mans): el conductor pot fer altres coses a més de conduir, però ha de supervisar permanentment la conducció per poder reprendre el control en qualsevol moment.
Nivell 3 «Eyes off» (sense control visual): el conductor ja no està obligat a supervisar permanentment la conducció, però ha d’estar preparat per reprendre el control.
Nivell 4 «Mind Off» (sense intervenció humana): el conductor ja no ha de prendre el control de el vehicle.
Nivell 5 «driverless»: conducció 100% autònoma, sense conductor.
Actualment, funcions d’ajuda a la conducció de nivell 1 i 2, sorgits de el programa AVA, ja estan disponibles en alguns models de la gamma PEUGEOT. Per posar alguns exemples.

Alerta Activa de Canvi Involuntari de Carril, que realitza una correcció de trajectòria progressiva per mantenir el vehicle en el seu carril inicial.
Full Park Assist que, en el Nou PEUGEOT 208, aporta una assistència activa a l’estacionament a l’gestionar automàticament l’adreça, l’accelerador i el fre per entrar i sortir d’una plaça d’aparcament.
Alerta d’Atenció d’el Conductor: el sistema avalua l’estat d’alerta de l’conductor, identificant els desviaments de trajectòria pel que fa a les marques de terra, a més de detectar la presència de les manosn al volant.
En 2018, PEUGEOT va presentar al Saló de París el concept-car e-LEGEND, tot un manifest tecnològic a el servei de el plaer de l’automòbil i de l’experiència a bord en un vehicle autònom. Tecnològic, ultraconectado, intel·ligent i atractiu, el PEUGEOT e-LEGEND incorpora el nou Peugeot Responsive i-Cockpit®, que recull tots els avantatges de l’Peugeot i-Cockpit®, característic dels models de la marca. Compta amb un quadre d’instruments elevat amb tres indicadors i un volant ultra-compacte, que s’oculta sota el tauler de control per depejar totalment una pantalla de 49 polzades. Els ocupants poden lliurar-se a les seves activitats d’oci preferides: jugar a un videojoc integrat o veure una pel·lícula a la pantalla.

La conducció autònoma imposarà un canvi en l’ús de l’automòbil. Si, avui dia, és totalment possible, tenir un volant que s’amaga al tauler de control a la demanda d’el conductor per deixar més espai, amb l’arribada de l’nivell 5, encara llunyà, aquest element podria acabar passant a la història. Com els melòmans que segueixen escoltant discos de vinil, en el futur es distingirà als apassionats de l’automòbil per les seves vehicles equipats amb un volant. Seran els nous «llaneros solitaris, herois dels temps moderns». Com Michael Knight, als mans de «KITT» en la sèrie de televisió «El Cotxe Fantàstic».