ELECTROMOVILITAT A L'HIVERN: LES FUNCIONS INTEL·LIGENTS OPTIMITZEN L'AUTONOMIA I LA RECÀRREGA

ELECTROMOVILITAT A L’HIVERN: LES FUNCIONS INTEL·LIGENTS OPTIMITZEN L’AUTONOMIA I LA RECÀRREGA

El precondicionament té un efecte positiu a l’autonomia a l’hivern. El planificador de rutes e-tron route planner i lindicador dautonomia garanteixen la seguretat de la planificació del viatge. Parar atenció a la recàrrega contribueix a la llarga durada de la bateria dalt voltatge.

La calefacció dels seients en lloc de la climatització amb aire calent, la pressió òptima dels pneumàtics, aparcar en un garatge i la selecció de la manera d’eficiència: aquests i altres factors determinen la rapidesa amb què s’esgota la capacitat de la bateria d´alt voltatge. Què poden fer els clients d’Audi perquè la bateria d’alt voltatge del model e-tron funcioni de forma eficient durant l’hivern i aconseguir una autonomia òptima?

  1. Temporitzador de sortida i precondicionament

El pre-condicionament permet climatitzar l’interior del vehicle abans de la sortida a la temperatura desitjada, com amb un sistema de calefacció auxiliar. A més del confort, és una funció que també garanteix més autonomia. Això és perquè durant el precondicionament amb el temporitzador de sortida, l’energia que es necessita per escalfar la bateria durant el procés de càrrega a l’hivern es dirigeix ​​al vehicle a través d’una font d’energia externa; per exemple, un wallbox domèstic o un punt de càrrega públic. El resultat: cal menys energia durant la conducció, cosa que alhora beneficia l’autonomia. Això és especialment important per portar la bateria a una temperatura adequada sense necessitat de preescalfament en els viatges curts que requereixen molta energia, quan no es disposa de molt de temps.

  1. Planificador de rutes e-tron

Als models totalment elèctrics, el planificador de rutes Audi e-tron route planner complementa les funcions de navegació de l’Audi MMI amb unes 30 informacions detallades i ajuda a optimitzar les exigències de l’electromobilitat, especialment quan es recorren distàncies mitges i llargues. Calcula la ruta més ràpida, té en compte les dades del trànsit i del recorregut, considera l’estil de conducció, calcula quant de temps trigarà a carregar el vehicle i inclou totes aquestes dades en el càlcul del temps total de conducció. També es mostra als usuaris informació bàsica com la potència de càrrega o les connexions de càrrega i el tipus d’endoll dels punts de recàrrega respectius. Així mateix, el sistema mostra si les estacions de càrrega estan disponibles o ocupades. El planificador de rutes Audi e-tron route planner dóna preferència a les estacions de càrrega d’alta potència HPC i, als models e-tron GT quattro, activa el precondicionament de la bateria durant la conducció.

Amb el planificador de rutes actiu, el model en qüestió segueix sempre el camí més eficient cap a la destinació. A més, la calculadora d’autonomia en línia mostra les diferències d’autonomia de l’Audi e-tron i de l’Audi e-tron Sportback, en funció de la temperatura exterior, el mode de conducció, la mida de les llantes i l’ús de la calefacció i el aire condicionat.

  1. Recàrrega amb temperatura exterior baixa

El sistema intel·ligent de gestió de la bateria (BMS) es comunica amb el punt de càrrega o el wallbox per optimitzar la potència i aconseguir una càrrega amb corrent altern el menys estressant possible per a la bateria. La càrrega es regula automàticament i el sistema finalitza el procés quan la bateria és plena o s’assoleix un nivell de càrrega predefinit de, per exemple, el 80%. Durant el procés de càrrega, el BMS supervisa els voltatges de les cel·les individualment i els equilibra segons calgui. A més, la gestió intel·ligent activa l’escalfament de la bateria. Si la temperatura de la bateria cau per sota d’un determinat límit, el BMS redueix automàticament la capacitat de càrrega per evitar-ne el deteriorament prematur. En definitiva, la càrrega lenta té un efecte positiu a la vida útil de la bateria. Quan la temperatura exterior és freda resulta aconsellable recarregar com més aviat millor després de conduir, ja que la bateria encara està calenta i es recarrega més ràpidament i, al mateix temps, pateix menys estrès.

  1. Indicador d’autonomia al quadre d’instruments digital

L’indicador d’autonomia informa sobre l’autonomia restant a partir del nivell de càrrega de la bateria d’alt voltatge i la previsió del consum d’energia. Això depèn de diversos factors. El que més hi influeix és el consum del sistema de propulsió; els sistemes de confort i la climatització tenen un efecte molt menor.

Per a la predicció de l’autonomia Audi distingeix entre dos escenaris: la ruta de navegació activa i la navegació inactiva. En el cas de la ruta de navegació activa es té en compte el consum previst a partir del perfil de la ruta (límits de velocitat, semàfors en verd, diferències de altitud) i la informació actual sobre el trànsit (com els possibles embussos), així com el consum mitjà d’energia en els darrers 100 quilòmetres. A més a més, s’avalua la comoditat i el consum climàtic previstos per a tot el trajecte. Quan la navegació està inactiva, per determinar el consum del sistema de propulsió s’aplica la mitjana dels darrers 100 quilòmetres.

També savalua el consum dels sistemes de confort i climatització; els usuaris poden veure el seu impacte directe a l’indicador d’autonomia en activar-los o desactivar-los.

5. Manteniment de la bateria d’alt voltatge Qualsevol que faci amb freqüència recorreguts curts al cotxe elèctric hauria de carregar la bateria fins a un màxim del 80 per cent, salvaguardant la resta de la seva capacitat total per recarregar al 100% només en cas de realitzar trajectes més llargs i prolongar així la seva vida útil. D’altra banda, quan la capacitat de la bateria baixa del 20 per cent, no és recomanable esgotar la conducció fins a la descàrrega gairebé total. Per fer viatges llargs l’ideal és recarregar fins al 100%, de manera que el procés de recàrrega finalitzi tan a prop com sigui possible de l’hora de partida.

6. Perfil de geocàrrega Aquesta funció automatitzada a l’Audi e-tron permet als conductors activar o carregar perfils de recàrrega prèviament configurats a llocs concrets. Quan les preferències basades en la ubicació s’estableixen al MMI i es guarden amb l’ajuda de les coordenades GPS, es poden configurar els paràmetres de càrrega i el temps del procés. Els usuaris poden establir perfils de càrrega per a diverses localitzacions.

7. Precondicionament predictiu Per poder utilitzar la gran potència de càrrega de l’Audi e-tron GT, fins a 270 kW, la bateria d’alt voltatge ha d’estar a una temperatura determinada.

8. Reduir la resistència al rodolament i limitar les opcions de confort Unes llandes més petites, uns pneumàtics més estrets i una pressió d’aire adequada poden reduir la resistència al rodolament dels pneumàtics a l’hivern. En canvi, els cofres dʻequipatge per al sostre augmenten la resistència aerodinàmica. A l’interior del vehicle, el volant i els seients calefactats estalvien energia perquè són elements en contacte amb el cos i el sistema de calefacció consumeix menys electricitat.