
ELS FARS ADAPTATIUS: EL FUTUR DE LA IL·LUMINACIÓ
Aquest nou sistema de llums millora la visibilitat del conductor orientant els focus cap a on el vehicle es dirigirà.
El sistema d’il·luminació de fars adaptatius analitza la trajectòria del vehicle per projectar la llum al camí que seguirà a la carretera. Aquest sistema millora la seguretat viària en ajudar amb la visibilitat quan la llum és desfavorable.
Al mercat ja estan completament assentats altres sistemes d’il·luminació com els llums automàtics, que s’encenen quan les condicions de llum són dolentes, i la llum llarga automàtica, que canvia de llums llargues a curtes quan el sistema detecta que un altre vehicle s’aproxima front. Tot i això, els llums adaptatius van un pas més enllà amb la seva tecnologia ajustant-se a la trajectòria prevista del vehicle.
Respecte a la distància d’abast, aquesta variarà depenent del tipus de tecnologia amb què s’uneixi. Segons la Direcció General de Trànsit (DGT), els llums convencionals, amb bombetes halògenes arriben fins als 60 metres de distància. D’altra banda, focus de més qualitat arriben a una distància més gran: els projectors de Xenó -90 metres-, llums LED -300 metres- i fars làser -600 metres-.
El sistema de fars adaptatius compta amb diversos sensors instal·lats a les rodes, el xassís i al sistema de direcció del vehicle que analitzen els moviments del vehicle i un processador calcula la velocitat i la trajectòria del vehicle i orienta els fars mitjançant uns petits motors elèctrics integrats a la paràbola del grup òptic. D’aquesta manera, els llums s’ajusten a l’angle dels revolts i milloren les condicions de visibilitat, cosa que serveix per evitar col·lisions o atropellaments a la carretera.
D’altra banda, altres tecnologies d’il·luminació més modernes són els fars matricials i els fars projectors. Els primers modulen la llum de forma selectiva concentrant-la a les zones de la carretera on més es necessita i evitant enlluernar altres conductors. Mentre que els projectors, encara en fase de desenvolupament, dibuixaran senyals a l’asfalt en temps real avisant de successos com a obres a la carretera o indicant a altres conductors les maniobres previstes.