ELS LUBRICANTS, EL SECRET MILLOR GUARDAT DE LA F1
Incideixen en el cronòmetre, són capaços d’atorgar més potència i permeten el motor rendir en les condicions més extremes, així com allargar la seva vida; un aspecte fonamental ja que cada pilot només pot usar tres unitats de potència al llarg dels 22 grans premis.
4728/5000PETRONAS ha aconseguit donar amb la pedra filosofal amb el seu revolucionari oli de motor Syntium que utilitza l’equip Mercedes AMG Petronas Motorsport, campió de Constructors i Pilots els últims sis anys.
Durant una temporada completa, l’equip de Lewis Hamilton i Valtteri Bottas consumeix al voltant de 60 mil litres de lubricants
A la Fórmula 1 cada mil·lèsima val el seu pes en or i d’aquí que totes les escuderies espremin a l’màxim les últimes tecnologies a la recerca del millor crono, segons podem comprovar durant els tests de pretemporada que se celebren al Circuit de Barcelona – Catalunya. Els lubricants juguen cada dia un paper més important i s’han convertit en una de les claus de l’equip Mercedes – AMG Petronas Motorsport, gran dominador de l’última dècada.
Resulta paradoxal que, malgrat la seva importància, els lubricants siguin els grans desconeguts de la F1 per al gran públic, encara que no per als enginyers. Les marques treballen a la recerca de fabricar l’oli capaç d’atorgar més potència a l’motor, dins de l’estricta limitació de consum establerta per la reglamentació de la FIA, que enguany passa de 0,6 a 0,3 litres cada 100 quilòmetres. Un altre aspecte fonamental és la fiabilitat, ja que els equips només poden utilitzar tres unitats de potència durant la temporada i superar aquesta xifra comporta una sanció de 10 posicions a la graella de sortida la primera vegada que se substitueix-cinc, les següents.
En aquest exigent escenari, l’equip Mercedes – AMG Petronas Motorsport s’ha convertit en el gran rival a batre i ha aconseguit conquerir el títol mundial tant de Constructors com de Pilots en els sis últims anys, de manera consecutiva. Un dels secrets del seu èxit són els lubricants Syntium utilitzats per les fletxes platejades que els aporten un gran plus en rendiment i fiabilitat, dos aspectes fonamentals en el món de l’motorsport. Això s’aconsegueix perquè, a més de lubricar, l’oli ajuda a refrigerar els motors en les condicions més extremes i a temperatures molt elevades. Les parts més exposades són pistons, cigonyal i bieles, pel que necessiten una especial protecció, que PETRONAS garanteix gràcies a la viscositat dels seus productes, creats per reduir la fricció de l’motor.
Durant una temporada completa, l’equip Mercedes-AMG Petronas Motorsport arriba a consumir al voltant de 60 mil litres de lubricants. El dipòsit de l’oli d’el motor té una capacitat de 3 litres que els tècnics substitueixen després de cada sessió durant un Gran Premi. La seva composició ha d’estar pensada per rendir a més 100 graus centígrads de temperatura i a les 15.000 rpm que arriba a assolir el motor V6 turbo-híbrid de 1.6 litres.
Al costat de l’oli de motor Syntium, PETRONAS subministra quatre fluids: combustible de gasolina, oli de caixa de canvis, fluid hidràulic i fluid de el sistema KERS. L’excel·lent rendiment de tots aquests lubricants es deu, sens dubte, a la gran tasca que realitzen els seus experts sobre el terreny. Gràcies a laboratori mòbil que s’instal·len en tots els Grans Premis, els investigadors de Petronas Lubricants International (PLI) analitzen, en temps real, el rendiment dels seus productes en base a les mostres preses després de cada sessió.
En el seu constant afany de superació, aquesta temporada s’ha incorporat a l’equip Mercedes-AMG Petronas Motorsport com a enginyer de fluids en pista el guanyador del segon concurs global convocat per Petronas, En De Liow. Després d’un minuciós procés de selecció que va culminar amb una entrevista amb el director general i Executiu de PLI, Giuseppe D’Arrigo, l’enginyer triat va ser un jove malai de 26 anys que brindarà suport a l’escuderia durant els 22 grans premis d’aquest 2020. el proper 15 de març a Austràlia, l’escuderia iniciarà el camí cap a la conquesta del seu setè títol de constructors, amb els pilots Lewis Hamilton i Valtteri Bottas, a el volant dels monoplaces platejats.
La relació de Petronas amb la F1 es va iniciar als anys 90 i està plena d’èxits, especialment des que el 2010 es convertís en patrocinador principal i company tecnològic de Mercedes-AMG. Tots els títols a la pista s’han vist sempre avalats per grans avenços en els laboratoris. En 2018 la signatura malaia va inaugurar el seu Centre Global de Recerca i Tecnologia (R & T) de Torí, on ha desenvolupat una nova i revolucionària generació de combustibles i lubricants que, després de superar les més exigents condicions de la F1, s’introdueixen progressivament en el mercat . Des de mitjans de 2019, està disponible la nova gamma Petronas Syntium amb ° CoolTech ™, que inclou el primer lubricant de la marca per a motors híbrids.