ELS PNEUMÀTICS MICHELIN SERAN 100% SOSTENIBLES EN 2050

ELS PNEUMÀTICS MICHELIN SERAN 100% SOSTENIBLES EN 2050

EN L’ANY 2050, ELS PNEUMÀTICS MICHELIN es fabricaran ÍNTEGRAMENT A PARTIR DE MATERIALS RENOVABLES, RECICLATS, BIOMASSA I ALTRES MATERIALS SOSTENIBLES.

El Grup Michelin es compromet a que els seus pneumàtics siguin 100% sostenibles per a l’any 2050. Per complir aquest objectiu es basarà en el concepte VISION presentat en 2017, un prototip de pneumàtic sense aire, connectat, recarregable i ecològic.

En l’actualitat, els pneumàtics fabricats per Michelin ja contenen prop d’un 30% * de matèries primeres naturals, reciclades o sostenibles.

Un pneumàtic Michelin és un producte d’alta tecnologia format per més de 200 ingredients. L’element principal és el cautxú natural, però també trobem cautxú sintètic, metall, fibres i altres components que reforcen l’estructura, com el negre de carboni, la sílice o els plastificants (resines). Combinats de la forma ideal, aquests materials interactuen per oferir l’equilibri òptim entre prestacions, facilitat de conducció i seguretat, a el temps que redueixen l’impacte mediambiental de l’pneumàtic.

La recepta de Michelin per aconseguir un pneumàtic 100% sostenible
Un objectiu que s’està complint amb una potent capacitat de R + D …
Els coneixements de Michelin en tecnologia de materials es deuen a la fortalesa de les seves capacitats d’R + D, que se sustenten en les més de 6.000 persones que treballen en set centres de recerca i desenvolupament a tot el món, i que dominen 350 àrees de especialització. El compromís d’aquests enginyers, investigadors, químics i desenvolupadors ha donat lloc a la presentació de 10.000 patents que abasten el disseny i la fabricació dels pneumàtics. Tots ells s’esforcen dia a dia per trobar les receptes que millorin la seguretat, la durada, la manejabilitat i altres prestacions dels pneumàtics, a el temps que contribueixen a l’objectiu d’aconseguir que siguin 100% sostenibles en 2050.

…. i a través d’acords amb empreses innovadores
Michelin també és conscient que la velocitat i la naturalesa de la innovació requereix de noves formes de cooperació. Per això s’han establert acords amb empreses i startups innovadores els avenços ofereixen perspectives il·limitades. Les tecnologies desenvolupades van molt més enllà de el món de l’pneumàtic, el que permetrà la seva aplicació en altres indústries que es beneficiarien igualment de la utilització de matèries primeres recuperades i infinitament reutilitzables. Aquestes tecnologies també permetran reciclar el poliestirè i recuperar el negre de carbó o l’oli de piròlisi dels pneumàtics usats.

Axens i IFP Energies Nouvelles, les dues empreses que lideren el projecte BioButterfly, treballen amb Michelin des 2019 a la producció de butadiè ** d’origen vegetal per substituir el butadiè obtingut de l’petroli. Utilitzant la biomassa procedent de fusta, pellofa d’arròs, fulles, tiges de blat de moro i altres residus vegetals, es podrien incorporar a el procés de fabricació dels pneumàtics Michelin fins a 4,2 milions de tones d’encenalls o estelles de fusta cada any.

L’acord entre Michelin i L’empresa canadenca Pirowave, signat al novembre de 2020, permet produir estirè reciclat a partir de l’plàstic que es troba en envasos, com ara les terrines de iogurt, safates alimentàries o panells aïllants. L’estirè és un monòmer utilitzat per a la fabricació de poliestirè, i també per produir cautxú sintètic, usat en la fabricació de pneumàtics i una àmplia varietat de productes de consum. Amb el temps, cada any podrien reciclar l’equivalent a 42.000 milions d’envasos de iogurt per obtenir matèria primera per a la fabricació de pneumàtics Michelin.

El revolucionari procés desenvolupat per la startup francesa Carbios, que s’implementarà en una fàbrica de Michelin a partir de la tardor d’aquest mateix any, utilitza enzims per deconstruir els residus de plàstic PET *** en els seus monòmers purs originals, de manera que puguin recuperar-se i reutilitzar infinitament per fabricar nous plàstics PET. Un d’aquests plàstics recuperats és el fil de polièster utilitzat en la fabricació de pneumàtics. Al voltant de 4.000 milions d’ampolles de plàstic podrien reciclar anualment per fabricar pneumàtics Michelin.

Finalment, Michelin va anunciar al febrer de 2021 que posarà en marxa la construcció de la seva primera planta de reciclatge integral de pneumàtics en una aliança d’empreses amb la societat Enviro. Aquesta companyia sueca ha desenvolupat i patentat una tecnologia especial per recuperar el negre de carbó, l’oli de piròlisi, l’acer, el gas i altres materials en el procés de reciclatge dels pneumàtics usats. Això permetrà reciclar la totalitat de cada pneumàtic a la fi de la seva vida útil, i reutilitzar el material en diferents processos de producció basats en el cautxú.

Michelin també dóna suport l’economia circu

lar, com demostra la seva participació en el consorci europeu BlackCycle. Aquest projecte, coordinat pel grup Michelin i finançat per la Unió Europea, reuneix 13 entitats de el sector públic i privat, quatre d’elles espanyoles, per dissenyar processos de producció de pneumàtics nous a partir de pneumàtics fora d’ús.

  • El 2020, el 28% de les matèries primeres utilitzats en els pneumàtics fabricats pel grup Michelin eren sostenibles.
    ** El butadiè és un dels components de l’cautxú sintètic utilitzat per fabricar pneumàtics.
    *** El tereftalat de polietilè (PET) és actualment un plàstic derivat de l’petroli, ja que els seus dos monòmers, l’etilenglicol i l’àcid tereftàlic, procedeixen de l’petroli. S’utilitza per fabricar una de les principals fibres de polièster utilitzades en els reforços dels pneumàtics.