ES POSA EN MARXA A Mirafiori EL PROJECTE PILOT VEHICLE-TO-GRID D'FCA I ENGIE EPS

ES POSA EN MARXA A Mirafiori EL PROJECTE PILOT VEHICLE-TO-GRID D’FCA I ENGIE EPS

El brot de COVID-19 no ha aturat la col·laboració entre Fiat Chrysler Automòbils i ENGIE Eps, ni el seu compromís de donar suport al desplegament de la mobilitat elèctrica.

Després de l’anunci amb Terna al setembre sobre la intenció d’experimentar conjuntament la interacció dels cotxes elèctrics amb la xarxa elèctrica, basada en una infraestructura de recàrrega «intel·ligent», FCA ha triat a ENGIE Eps com a soci tecnològic de el projecte, per construir aquesta infraestructura.

En total conformitat amb les normes de seguretat per contenir l’epidèmia, s’ha començat a treballar a la planta FCA de Mirafiori, a Torí, en la que serà la primera fase d’el projecte pilot Vehicle-to-Grid (V2G). Un cop s’hagi completat el projecte, serà la planta més gran del seu tipus al món.

La iniciativa té com a objectiu la interacció bidireccional entre els vehicles totalment elèctrics de FCA i la xarxa elèctrica. A més de recarregar els cotxes, el projecte farà servir les seves bateries per estabilitzar la xarxa. Les bateries dels vehicles són capaços d’emmagatzemar energia i poden retornar-la a la xarxa quan sigui necessari per mitjà de la infraestructura V2G. Això representa una oportunitat per optimitzar els costos de funcionament dels vehicles, en benefici dels seus propietaris, i una possibilitat concreta de contribuir a un sistema elèctric més sostenible.

S’espera que la necessitat de «equilibrar els recursos» a la xarxa elèctrica augmenti considerablement en el futur: d’una banda, per donar suport al desenvolupament de fonts renovables, la producció d’energia és per defecte no programable; d’altra banda, per gestionar el desplegament de vehicles elèctrics que, com que requereixen energia per recarregar-se, podrien desestabilitzar encara més el sistema. En un futur pròxim, el desplegament d’infraestructures per a la gestió intel·ligent de les bateries, com el sistema que s’està desenvolupant a Mirafiori, serà un element clau per equilibrar la demanda i la producció d’energia en temps real.

Així doncs, la tecnologia V2G representa un dels incentius més forts per a la difusió d’una mobilitat elèctrica veritablement sostenible i un pilar per a una ràpida transició energètica en termes d’accessibilitat per a tots (amb la consegüent major reducció d’emissions de CO2), sent sostenible des del punt de vista de la infraestructura elèctrica, que sortiria beneficiada en termes de fiabilitat i seguretat. La importància crucial de el projecte ha servit com a justificació per començar la seva posada en marxa tot i la situació d’emergència actual.

Les obres per a la implementació de la fase 1 de el projecte han començat al centre logístic Drosso, dins el complex de Mirafiori. Les obres cobreixen una àrea d’aproximadament 3.000 metres quadrats amb 450 m de rases ja excavades, a punt per albergar més de 10 km dels cables necessaris per interconnectar la xarxa elèctrica amb els 64 punts de recàrrega ràpida bidireccional, amb una potència de fins a 50 kW . La infraestructura centralitzada i el sistema de control avançat, que proporcionen serveis de xarxa Vehicle-to-Grid a més de la recàrrega ràpida dels cotxes elèctrics, han estat dissenyats, patentats i realitzats per ENGIE Eps.

En la fase 1 de el projecte es contempla la instal·lació de 32 columnes V2G capaços de connectar 64 cotxes elèctrics i la seva inauguració està programada per al juliol. A la fi de 2021, la infraestructura s’ampliarà per interconnectar fins a 700 cotxes elèctrics, capaços de proporcionar serveis de xarxa ultraràpids a l’operador de la xarxa de transmissió, a més de recarregar els propis vehicles.

En la seva configuració final, el projecte serà capaç de subministrar fins a 25 MW de capacitat reguladora, convertint-se en la infraestructura V2G més gran mai construïda en el món. A més, a l’agregar-se a altres «actius» FCA presents en Mirafiori, inclosos els 5 MW de capacitat dels panells solars, aquesta infraestructura es convertirà en una autèntica central elèctrica virtual, la més innovadora d’Itàlia. Tindrà la capacitat de proporcionar un alt nivell d’optimització de recursos, equivalent a uns 8.500 llars, i una àmplia gamma de serveis per a l’operador de xarxa, inclosa la regulació de freqüència ultraràpida.

«El projecte és el nostre laboratori per experimentar i desenvolupar una oferta per crear valor en els mercats d’energia», ha explicat Roberto Di Stefano, director d’e-Mobility de FCA a la regió EMEA. «Com a mitjana, els vehicles no s’utilitzen entre un 80-90% del dia. Durant aquest llarg període, si es connecten a la xarxa mitjançant la tecnologia Vehicle-to-Grid, els clients poden rebre diners o energia gratuïta a canvi de el servei d’equilibri que ofereixen, sense comprometre les seves necessitats de mobilitat en cap cas. Aquest projecte forma part d’un context més ampli de col·laboració tecnològica que vincula ENGIE Eps i FCA des 2016. L’objectiu principal i tangible d’aquesta col·laboració és reduir el cost de l’cicle de vida dels cotxes elèctrics de FCA, a través d’ofertes específiques exclusives per als nostres clients ».