ESCUT DE PROTECCIÓ DIGITAL: QUAN LES MOTOCICLETES I ELS COTXES PARLEN ENTRE SI

Connectar motos i cotxes garanteix la visibilitat digital de les motocicletes. Dirk Hoheisel, membre del Consell d’Administració de Bosch: “Estem creant un escut de protecció digital per als motoristes”. Els motoristes tenen 18 vegades més de probabilitats de patir un accident mortal que els conductors d’automòbil. Bosch treballa en un projecte de desenvolupament al costat dels seus socis tecnològics Autotalks, Cohda Wireless i Ducati.

L’arribada del bon temps marca l’inici de la temporada per a molts motoristes i, lamentablement, un augment del nombre d’accidents de trànsit. Els motoristes són els usuaris de la carretera que corren major risc, fins a 18 vegades més de patir un accident mortal que els conductors d’automòbil. L’any passat, només a Alemanya, hi va haver aproximadament 30.000 accidents de motos, dels quals uns 600 van tenir conseqüències mortals. Una de les principals raons és que, sovint, els automobilistes no s’adonen de la presència de motoristes quan arriben a una cruïlla o han de realitzar un avançament. Bosch vol canviar aquesta situació i per aquest motiu, al costat dels seus socis tecnològics Autotalks, Cohda Wireless i Ducati, hagi desenvolupat un prototip de solució intel·ligent. “Deixem que les motos i els automòbils parlin entre ells, creant un escut de protecció digital per als motoristes”, diu Dirk Hoheisel, membre del Consell d’Administració de Bosch. L’objectiu és evitar que es produeixin situacions perilloses.
La connectivitat podria evitar gairebé un terç dels accidents de motos

Segons les estimacions de Bosch derivades de la investigació d’accidents, la comunicació entre motocicletes i automòbils podria prevenir gairebé un terç dels accidents de motos. “A través de sistemes de seguretat com l’ABS i el control d’estabilitat, Bosch ha millorat ja notablement la seguretat dels vehicles de dues rodes. En connectar les motos, estem portant la seguretat al següent nivell “, assegura Hoheisel. El sistema funciona de la següent manera: dins d’un radi d’acció de diversos centenars de metres, els vehicles intercanvien informació, fins a deu vegades per segon, sobre el tipus de vehicle, velocitat, posició i direcció en què circula. Molt abans que els conductors o els sensors dels seus vehicles captin la seva presència, aquesta tecnologia els informa que una moto s’està aproximant, el que els permet adoptar una estratègia de conducció més cautelosa. Per exemple, algunes situacions perilloses típiques es produeixen sovint quan una moto s’aproxima a un cotxe des del darrere per la seva angle mort en una autovia de diversos carrils, i aquest canvia de carril per a realitzar un avançament. Si el sistema identifica una situació potencialment perillosa, pot avisar al motorista o el conductor fent sonar una alarma i mostrant un avís al tauler de control. D’aquesta manera, tots els usuaris de la carretera reben una informació vital que ajuda activament a evitar accidents.

Els vehicles intercanvien informació en tot just uns mil·lisegons

L’estàndard públic WLAN (ITS G5) s’utilitza com a base per a l’intercanvi de dades entre motos i automòbils. Els temps de transmissió de tan sols uns pocs mil·lisegons entre el transmissor i el receptor signifiquen que els usuaris que es troben en aquesta carretera poden generar i transmetre informació important relacionada amb la situació del trànsit. Els vehicles estacionats o inactius també transmeten dades a qualsevol receptor que es trobi dins de l’àrea activa. Per permetre que els motoristes i conductors que estan més allunyats puguin rebre amb fiabilitat la informació necessària, s’utilitza la tecnologia ‘multi-hopping’. Aquesta tecnologia fa possible que els vehicles actuïn de transmissors intermedis, enviant la informació automàticament de vehicle a vehicle. En situacions crítiques, per tant, tots els usuaris de la carretera saben el que està passant i són capaços de prendre les mesures necessàries amb suficient antelació.