
ESPANYA ES SITUA ENTRE ELS QUATRE PAÏSOS AMB MILLORS TAXES DE SINISTRALITAT VIÀRIA A LA UNIÓ EUROPEA
És la primera vegada en la història que Espanya se situa per davant de països com Holanda, Alemanya i França, referents en seguretat viària. Amb una taxa de 29 morts per milió d’habitants, Espanya se situa només per darrere Suècia (18), Malta (21) i Dinamarca (27). La reducció mitjana en la UE a la dècada 2010-2020 ha estat de 36%; a Espanya aquest descens ha estat d’un 44%. La Comissió Europea presentarà a finals d’aquest any una nova Iniciativa de Mobilitat Urbana per reduir el 70% dels morts vulnerables a les ciutats.
Espanya amb 29 morts per milió d’habitants és el quart país de la Unió Europea amb menor taxa de mortalitat per accident de trànsit, només per darrere de Suècia (18), Malta (21) i Dinamarca (27) i per davant, per primera vegada en la història, de països de referència en seguretat viària com Holanda (31), Alemanya (33) i França (39).
Aquestes són les xifres provisionals de víctimes mortals a la carretera el 2020 que va publicar ahir la Comissió Europea i que estimen que en tota la Unió Europea van morir 18.000 persones per sinistres vials, fet que suposa un descens de l’17% (-4.000 morts) en comparació amb 2019.
Segons la Comissió Europea, el menor volum de trànsit com a conseqüència de la pandèmia sanitària ha tingut un impacte directe, encara que no mesurable, en aquesta baixada de la sinistralitat viària, ja que alguns països europeus, malgrat aquesta reducció de la mobilitat, augmentar els morts i van augmentar els comportaments de risc, en particular l’excés de velocitat, durant els períodes de tancament.
Segons les dades publicades, 18 dels estats membres van registrar un menor nombre de morts, tot i que la reducció no ha estat igual. Els descensos superiors a l’20% es van produir a Bèlgica, Bulgària, Dinamarca, Espanya, França, Croàcia, Itàlia, Hongria, Malta i Eslovènia. En canvi, països com Estònia, Irlanda, Letònia, Luxemburg i Finlàndia van augmentar el nombre de persones mortes.
Segons Pere Navarro, director de la Direcció General de Trànsit, “és cert que el 2020 hem reduït els morts per accident de trànsit, però en un any atípic en què la pandèmia ho ha condicionat tot; per tant ara el repte és consolidar aquesta tendència “. “Hem pres mesures normatives que necessiten un temps per consolidar-se i per comprovar l’efectivitat de les mateixes”.
Malgrat aquestes dades europeus, la Comissió recorda que a la dècada 2010-2020 el nombre de morts a la carretera es va reduir en un 36%, lluny de l’objectiu plantejat de el 50% menys de morts que s’havia fixat per a aquesta dècada. Només Grècia (54%) va superar l’objectiu, seguida de Croàcia (44%), Espanya (44%), Portugal (43%), Itàlia (42%) i Eslovènia (42%). En total, nou Estats membres van registrar caigudes de l’40% o més.
No obstant això, amb una taxa de 42 morts a la carretera per cada milió d’habitants, la UE segueix sent el continent amb majors nivells de seguretat viària a la carretera. La mitjana mundial se situa en més de 180.
MOBILITAT POST COVID
La Comissió Europea també assenyala com la pandèmia ha provocat que moltes ciutats atorguin més espai a ciclistes i vianants, una mesura que pot tenir un impacte positiu en la qualitat de l’aire i que porta a les autoritats locals a replantejar els espais de les urbs.
En tota la UE, al voltant de l’70% de les víctimes mortals a les zones urbanes són usuaris vulnerables de la via pública, és a dir, vianants, motociclistes i ciclistes. Per tant, abordar la seguretat viària a les ciutats és una àrea clau d’atenció i la Comissió vol garantir que la seguretat viària es tingui en compte en totes les etapes de la planificació de la mobilitat urbana.
Per aquest motiu, la seguretat viària serà un element important de la nova Iniciativa de Mobilitat Urbana que la Comissió presentarà a finals d’aquest any. En aquest sentit, dues capitals europees, Hèlsinki i Oslo, van aconseguir la fita de zero morts de vianants i ciclistes a 2019, citant les reduccions de velocitat com a essencials per al progrés.