ESTAFES COMUNS A LA COMPRA DE VEHICLES A PARTICULARS: COM EVITAR

ESTAFES COMUNS A LA COMPRA DE VEHICLES A PARTICULARS: COM EVITAR

Desconfiar de cotxes amb preus massa baixos, verificar la identitat de l’venedor i comprovar els antecedents de el vehicle, algunes de les claus per evitar ser víctimes d’una estafa.

Amb uns dos milions i mig de transferenciasde vehicles a l’any a Espanya, el mercat d’ocasió genera un entorn propici per a la proliferació de fraus i estafes. Encara que un dels mètodes més populars és el conegut com a phishing car (consistent a simular la venda d’un vehicle per internet per a rebre el pagament per un cotxe que mai arribarà a el comprador), no és l’únic.

“La recomanació passa sempre per desconfiar de cotxes amb preus massa baixos, no avançar els diners, verificar la identitat de l’venedor i desconfiar si es troba en un altre país, així com comprovar les possibles càrregues i antecedents de el vehicle sol·licitant l’informe a Trànsit”, aconsella Javier Arribas, director de comunicació de la companyia de compravenda de vehicles Ocasiónplus.

Estafes a compradors: com evitar-les
En l’actualitat augmenten el nombre de casos d’estafes a la transacció de vehicles entre particulars que acaben en els tribunals i poden suposar fins i tot penes de presó per al venedor i la pèrdua de diners (i de el cotxe) per al comprador.

Davant d’aquesta situació, en OcasionPlus.com analitzem en què consisteixen les estafes a compradors que proliferen actualment:
Comptaquilòmetres afaitat i llibre de revisions fals. Encara que l’afaitat de quilòmetres és una pràctica encara estesa entre particulars, que consisteix en rebaixar el nombre real de quilòmetres per augmentar el valor de l’cotxe, es considera un delicte d’estafa castigat amb penes de fins a sis anys de presó (si el valor del estafat supera els 50.000 euros, tres si no arriba a aquesta quantia), a més d’una sanció econòmica variable en funció de la seva capacitat econòmica.

En molts casos, se suma a aquest delicte, la falsificació de el llibre de revisions així com dels segells de concessionaris (majoritàriament, oficials de la marca) per simular que el vehicle ha dut a terme el manteniment corresponent i acreditar l’aparent veracitat de l’comptaquilòmetres. Això suposa un agreujant el delicte d’estafa, el que comporta un augment de la pena abans esmentada.

En el cas de l’comprador, si no es localitza cap bé a nom de venedor, no recuperarà els diners de el vehicle o l’eventual pèrdua de valor de la mateixa (la diferència entre el que s’ha pagat i el que realment val). Únicament recuperarà els seus diners si qui delinqueix resulta ser solvent, el que no sol passar.

Identitat falsa de el vehicle (robat). Una altra de les estafes, més pròpia de bandes organitzades, consisteix a vendre vehicles prèviament robats en altres països amb una identitat fictícia. Abans de posar a la venda el cotxe, “fabriquen” una identitat a el vehicle mitjançant la falsificació de la documentació i un nou encunyat de el número de bastidor en el xassís. Les dues manipulacions únicament són detectades per les forces i cossos de seguretat de l’estat quan duen a terme operacions contra aquest tipus d’organitzacions criminals, els integrants solen ser portats a judicis per múltiples fets com aquest.

Per evitar ser víctimes d’aquest tipus d’estafa, mai s’ha de comprar un vehicle a un particular sense comprovar prèviament els seus antecedents en trànsit o, per contra, per al comprador suposarà la pèrdua de l’import abonat, ja que el contracte de compravenda queda anul·lat . El vehicle es reintegra al seu amo legítim i el venedor sol preocupar de ser insolvent per no respondre de la reparació de el dany causat.

Venda d’el vehicle per qui no n’és el titular. És un altre dels riscos de no conèixer a l’venedor: caure en una estafa consistent en la venda d’un automòbil per part de qui no és el seu titular, com és el cas d’empreses que pretenen cessar la seva activitat de manera fraudulenta.

D’aquesta manera, el comprador pot acabar adquirint un vehicle amb càrregues i creditors preferents que s’exposa a que, un cop abonat el cost de el vehicle, hagi de respondre per les càrregues que pesin sobre el mateix (embargaments) i que, en alguns casos , poden fins i tot ser superiors a l’import de l’cotxe.

“Per sort, hi ha plataformes que garanteixen a l’comprador l’adquisició del seu nou cotxe de forma 100% segura, també en l’entorn online. La transparència és la clau perquè la compra es realitzi amb total confiança, per això nosaltres vam publicar entre 30 i 40 fotos de cada vehicle, així com les matrícules i un informe que es diu Carfax que mostra tota la vida real de l’cotxe, així com els manteniments “, conclou Javier Arribas, de OcasionPlus.com.

Estafes a venedors, també existeixen
Tot i que la majoria d’estafes s’orienten a enganyar el comprador, també hi ha algunes en les que el venedor es converteix en la víctima d’el delicte. La més habitual és una en la qual el protagonista passa a ser un taló fals:

Un propietari posa el seu cotxe a la venda a internet i ràpidament apareix un comprador que intenta accelerar la venda de forma urgent de forma presencial. Després de veure el vehicle en persona de forma immediata un divendres (dia clau per dur a terme l’estafa), el comprador va a la cita amb un taló conformat al banc amb el preu exacte de el vehicle i un contracte de compra venda que tots dos signen . Després que el venedor ingressa el xec al seu compte el divendres, dilluns rep la trucada d’banc per informar-lo que el taló és “no conforme” i, per tant, no s’executa la transferència.

En aquest cas, si es pot localitzar el comprador, el venedor pot recuperar el vehicle mentre que el comprador s’enfronta a la pena corresponent a l’delicte d’estafa.