EVOLUCIÓ DE LA CRISTALLERIA DE L'AUTOMÒBIL A L'ÚLTIMA DÈCADA: 15% MÉS DE SUPERFÍCIE I 10% MENYS DE GRUIX

EVOLUCIÓ DE LA CRISTALLERIA DE L’AUTOMÒBIL A L’ÚLTIMA DÈCADA: 15% MÉS DE SUPERFÍCIE I 10% MENYS DE GRUIX

El mercat de vidre per a automòbils representa 4.500 milions de m2 de superfície.

Aquest augment de l’percentatge de vidre emprat respon a un motiu: la reducció de l’pes de el vehicle, clau per reduir els seus consums i emissions contaminants. L’impacte ambiental també impulsarà la innovació en el control solar.
A més dels avantatges mediambientals, aquests avenços comporten moltes altres: millor visibilitat, la possibilitat de tenir un major o menor contacte amb el món exterior, i una major superfície per introduir pantalles intel·ligents.
La superfície de vidre dels cotxes ha augmentat un 15% en els últims deu anys i, a el mateix temps, el gruix de l’vidre emprat en els cotxes ha disminuït un 10%. Els cotxes actuals tenen més vidre que mai, un vidre més prim i lleuger, i també més resistent que mai. Actualment, el mercat mundial de vidre pla per a automòbils representa 4.500 milions de metres quadrats de superfície i està xifra seguirà creixent.

Aquest augment de l’percentatge de vidre emprat en un automòbil respon a un motiu principal: la reducció de l’pes de el vehicle, clau per reduir els seus consums i emissions. “Cada model que es llança a el mercat és entre 50 i 100 quilos més lleuger que el seu predecessor de la generació anterior”, assegura Robert Tonolla, vicepresident de Sika.

Chris Davies, director de departament tècnic de el Grup Belron, creu que “els fabricants van a emprar més vidre en els seus cotxes en el futur, al costat de materials compostos com la fibra de carboni, perquè són més lleugers que el metall. La superfície de vidre en els cotxes està creixent no només per augmentar la visibilitat, sinó perquè també ofereix als dissenyadors més llibertat amb el disseny. I com cada vegada hi ha més superfície, el vidre s’està fent més prim per compensar l’augment de pes “.

Noves tecnologies de vidre

Aquest procés està accelerant el desenvolupament i aplicació de noves tecnologies de vidre. El BMW i8 empra vidre Goril·la de Corning, el que li ha permès no només reduir el seu pes, sinó millorar l’acústica de l’habitacle. El seu ús pot reduir fins a un 30% el pes de l’vidre emprat en un cotxe. Per Frank Rinderknecht, director general d’Rinspeed, “aquesta és la millor manera de ser sostenible i eficient energèticament. A més, amb menys pes també es milloren el comportament i la frenada “. Corning està disposat a portar aquest material fort, lleuger i resistent a les ratllades a tots els automòbils.

Mirant més enllà de el futur, científics de la Universitat McGill de Canadà han desenvolupat un nou tipus de vidre inspirat en l’estructura entrellaçada de les petxines dels mol·luscs marins. El professor François Barthelat i el seu equip han creat un vidre que és 200 vegades més fort que l’ordinari.

El desig de tenir un menor impacte ambiental també impulsarà la innovació en el control solar dels vidres d’un cotxe. Usant vidre que reflecteixi o permeti l’entrada dels raigs solars a l’interior de l’habitacle permet reduir la mida dels sistemes d’aire condicionat. D’altra banda, els vidres amb cèl·lules fotovoltaiques poden generar energia lliure d’emissions que serveix per alimentar certs sistemes d’un vehicle.

Cap a les grans pantalles de vidre

A més de les evidents avantatges mediambientals, aquests avenços comporten moltes altres: millor visibilitat, la possibilitat de tenir un major o menor contacte amb el món exterior des del nostre cotxe, i una major superfície de vidre per introduir pantalles intel·ligents, l’altre gran focus de desenvolupament dels vidres dels automòbils.

L’avanç de la conducció automatitzada anirà descarregant a l’conductor de la funció de conduir i li permetrà centrar la seva atenció en altres coses mentre circula al seu cotxe. L’automòbil es va a convertir en un ecosistema d’atenció, on el parabrisa serà la gran pantalla i el seu centre de comandament i entreteniment. I les finestretes laterals també poden convertir-se en pantalles intel·ligents que proporcionin informació i entreteniment als passatgers. Tecnologies com l’opacitat variable, realitat augmentada i gràfics 3D ens permetran veure continguts a la carta, navegar per Internet, xatejar, jugar … i també “completar” el que veuen els nostres ulls a través dels vidres d’un automòbil.