
EXPERIÈNCIES KIA: TECNOLOGIES DRIVE WISE, UNA CONDUCCIÓ MÉS SEGURA I INTEL.LIGENT
Contribueixen a eliminar molts dels perills i estrès inherents a la conducció, i permeten que el conductor es pugui centrar en gaudir de la conducció, a més de canviar la seva forma d’interacció amb el vehicle. Actualment, els models electrificats i de major volum, com la família Ceed, compten amb tecnologia de conducció autònoma de nivell 2. Després de desenvolupar una plataforma de conducció autònoma en 2022, el Grup planteja el desenvolupament de vehicles autònoms en algunes regions en 2023, i començarà la producció comercial a la segona meitat de 2024.
La innovació en sistemes de seguretat i d’assistència a la conducció són elements clau en el desenvolupament dels models de Kia i factors amb un gran pes en la compra d’un vehicle, juntament amb les prestacions tecnològiques.
Clara mostra de la importància que té per a Kia la innovació en sistemes avançats d’assistència a la conducció (Advanced Driver Assistance Systems ADAS) és la creació en 2016 de la submarca drive WISE. Concebuda per millorar la seguretat a la carretera de tots els conductors, aquesta ha permès a Kia introduir sistemes intel·ligents de seguretat en la seva gamma de models que ajuden a eliminar molts dels perills i estrès inherents a la conducció, i permeten que el conductor es pugui centrar en gaudir de la conducció, a més de canviar la forma en què interactua amb el seu cotxe.
La gamma de sistemes de seguretat passiva i activa disponibles en la gamma de Kia asseguren el millor grau de protecció possible per als ocupants en cada viatge. Entre les tecnologies de seguretat activa destaquen: el Sistema d’assistència de frenada d’emergència per evitar col·lisions frontals (Forward Collision-avoidance Assist FCA); el Sistema de detecció d’angle mort (Blind-spot Collision Warning BCW); el Control de Creuer Adaptatiu (Smart Cruise Control SCC) amb parada i arrencada automàtics (Stop & Go); el Sistema d’assistència de manteniment de carril (Lane Keeping Assist LKA); Detector de fatiga (Driver Attention Warning DAW) i l’Auxiliar dinàmic per llums de carretera (High Beam Assist HBA). L’assistent per a seguiment de carril (Lane Following Assist LFA), una tecnologia de conducció autònoma de nivell 2 de Kia, controla l’acceleració, la frenada i la direcció en funció de el vehicle que el precedeix. El LFA utilitza una càmera i sensors de radar per mantenir la distància de seguretat amb el vehicle precedent, a el temps que detecta les línies de la carretera perquè el vehicle circuli pel centre del seu carril. Així mateix, alguns dels últims models llançats a l’mercat per Kia disposen de cambra de visió posterior (Rear View Monitor RVM) amb guies per a l’estacionament, Assistent de trànsit del darrere per evitar col·lisions (Cross-traffic Collision-avoidance Assist RCCA) i Sistema automàtic d’assistència a l’estacionament (Smart Aparcament assit SPA).
El Nivell 2 de Conducció Autònoma en Kia depèn de l’Auxiliar de Seguiment de Carril en trànsit intens, que al seu torn interactua amb altres sistemes com el Control de Creuer Adaptatiu amb funció Stop & Go o l’Auxiliar de manteniment de carril, entre d’altres. Aquest sistema LFA està equipat actualment els següents models de la gamma Kia:
Niro HEV, a partir de l’acabat Drive
Niro PHEV de sèrie des de l’acabat Concept
e-Niro de sèrie des de l’acabat Concept
e-Soul de sèrie des de l’acabat Concept
En la gamma CEED (5p, XCEED, Tourer i PROCEED): des de l’acabat GT Line / Emotion juntament amb el Pack Premium, només disponible a les versions amb canvi automàtic DCT (doble embragatge).
Gamma CEED PHEV (XCEED i Tourer): en l’acabat eMotion juntament amb el Pack Premium.
Aquestes tecnologies proporcionen a l’conductor majors nivells de assistència, anticipant i reaccionant als riscos i als canvis en les condicions de la carretera per millorar la seguretat de tots els usuaris de la via.
Interacció amb el vehicle de nova generació
Les tecnologies drive WISE també facilitaran la comunicació i la interacció entre el conductor i el vehicle, amb noves funcions a la interfície home-màquina (Human Machine Interface HMI), com a control per gestos, sensors d’empremtes dactilars i connectivitat amb dispositius intel·ligents.
La futura generació HMI de Kia està basada en el concepte de “control cec”, amb una superfície de contacte per als dits i reconeixement de gestos que es poden usar per a manejar els controls de l’cotxe. El cotxe immediatament podrà adaptar-se a les preferències en la climatització de l’habitacle, la música preferida, el control de la temperatura i el tipus d’informació que es mostra a la instrumentació.
El HMI pot reconèixer els gestos de l’conductor quan vulgui canviar algun ajust en l’habitacle, sense apartar els ulls de la carretera.
2023: Comercialització de la tecnologia de conducció autònoma
Euisun Chung, Vicepresident Executiu (EVC) de Kia-Hyundai Motor Group, va posar de manifest durant la cerimònia d’any nou 2020 el compromís de Grup per “seguir sent líder en sectors de futur com l’electrificació, la conducció autònoma i els serveis de mobilitat “.
El Grup té com a objectiu accelerar el desenvolupament de la tecnologia de programari de conducció autònoma i comercialitzar en un futur proper vehicles de conducció autònoma amb tecnologia SAE Nivell 4 i Nivell 5 per liderar la indústria. Per a això s’ha establert una aliança d’empreses amb el líder de solucions tecnològiques de mobilitat Aptiv.
Després de desenvolupar una plataforma de conducció autònoma en 2022, el Grup planteja el desenvolupament de vehicles autònoms en regions seleccionades en 2023, i començarà la producció comercial a la segona meitat de 2024.