Forma i funcionalitat: els pilars del disseny de Jeep

Forma i funcionalitat: els pilars del disseny de Jeep

De tretze ranures de la característica graella de set ranures: un detall de disseny que ofereix el ‘rostre’ emblemàtic de tots els models Jeep.

Durant 75 anys, els elements característics del disseny de Jeep s’han mantingut fidels a les seves arrels.

redacció

La forma segueix a la funció, un component fix de l’ADN de Jeep des del seu primer vehicle, amb el qual va començar tot, el Willys, el Jeep original. Quan ens fixem en el disseny de Jeep reconeixem immediatament que l’estil de cada model inclou elements clau que estan ben definits i clarament identificables. Autèntiques i representatives característiques estètiques, com ara els fars rodons, la graella de set ranures, els passos de roda trapezoïdals i el parabrisa vertical, pertanyen a l’imaginari col·lectiu i fan que un vehicle sigui immediatament recognoscible com un ‘Jeep’.

La graella vertical amb ranures i els passos de roda trapezoïdals en particular són elements de disseny amb setanta-cinc anys d’història que es poden veure en gairebé tots els vehicles Jeep actuals. Les obertures de ventilació tradicionals, que en el llenguatge de Jeep es diuen ranures, es van introduir en el primer Willys-Overland MA a principis dels anys 40 quan Willys Overland, juntament amb American Bantam i Ford, va respondre a la crida de l’Exèrcit dels Estats Units i va dissenyar els primers prototips de vehicles tot terreny. En aquest vehicle que va marcar una fita, avantpassat de tots els models Jeep posteriors, la graella disposava de barres verticals. Ford va introduir la graella de 9 ranures d’acer en els seus models prototip. L’Exèrcit dels Estats Units va preferir aquesta última versió i es va estandarditzar en tots els models MB i Ford GP.

Després de la guerra, amb la introducció del CJ-2A (1945) produït per a fins civils, Willys-Overland va introduir la clàssica graella de 7 ranures. De fet, un dels requisits per a la concessió de llicències per al Civilian Jeep era que el vehicle tingués fars més grans en comparació amb el militar. Per fer espai als fars més grans, les ranures exteriors es van retirar i van quedar 7 conformant la graella.

Des de llavors, tots els models CJ han comptat amb una graella de 7 ranures, mentre que molts altres models Jeep clàssics, incloent el Willys Wagon, el pick-up de Jeep, el Wagoneer i el Cherokee, van utilitzar ranures verticals però amb un nombre variable de 8 a 13. Les úniques excepcions van ser la sèrie FC i els models Jeepster 1966-1973 amb 7 ranures. Des de 1998, tots els models Jeep han lluït l’emblemàtica graella de 7 ranures.

També hi ha moltes llegendes respecte a les set ranures de la graella Jeep: alguns diuen que és per les set meravelles del món natural o perquè un vehicle Jeep va ser el primer a defensar els set continents, o pels set mars, les set cims, els set pilars de la saviesa, els colors de l’arc de Sant Martí o, potser, el fet que hi ha set direccions: amunt, avall, dreta, esquerra, endavant, enrere i centre. En realitat, no importa el que va inspirar l’elecció del número 7 per a la graella de Jeep. El que és realment important és que des de fa 75 anys la marca Jeep ha inspirat els homes a somiar ia aventurar, a anar més enllà ia explorar tots els racons del món i seguirà inspirant a anar més enllà dels límits ia gaudir de l’esperit de llibertat i aventura inherent a cada autèntic Jeeper.

Una altra característica de disseny de Jeep són els passos de roda trapezoïdals, que eren necessaris en aquells temps per permetre als conductors circular per camins tot terreny. De fet, mitjançant l’ús de passos de roda trapezoïdals les rodes tenien tanta llibertat com era possible en el seu allotjament per a enfrontar-se a camins tot terreny i passar per sobre de les roques i els obstacles més extrems.

Hi ha una divertida història sobre com es van dissenyar els passos de roda trapezoïdals evolucionant des de la xapa de protecció dels Willys. De fet, al principi, els primers models Jeep no tenien xapes protectores, cosa que, per descomptat, no era del grat dels passatgers asseguts al seient del darrere. Depenent de les condicions climàtiques i del terreny, estaven exposats a una pluja de fang i sorra, i al bombardeig de la grava.

Un soldat nord-americà un tant manyós va utilitzar un aparell de soldadura i va soldar un parell de xapes plegades a mà. Tant se val si aquesta idea va resultar un èxit, és la filosofia darrere d’aquesta anècdota la que fa història. Sobretot pel que fa a l’Wrangler: molts detalls de l’emblemàtic Jeep expressen aquest concepte molt clarament. Per exemple, les corretges que definien l’angle d’obertura de les portes. En altres vehicles, aquestes es feien de metall. Però les portes del Wrangler podien desmuntar-se i, per tant, els enginyers van haver de trobar una solució diferent. Les bandes de tela són la típica solució intel·ligent que expressa la mentalitat i l’estil de vida darrere de la paraula Jeep.

També les frontisses del capó són un element distintiu del disseny de Jeep. Encara es poden trobar al Wrangler i la seva presència no és simplement un ornament o decoració: són un element tècnic amb una funció precisa i funcionen exactament de la mateixa manera que fa 75 anys.

Quan aquests elements de disseny s’ajunten, el resultat és que transmeten l’encant d’una marca i l’autenticitat, així com la seva coherència. Mitjançant la combinació de la graella de 7 ranures i els passos de roda trapezoïdals, els dissenyadors no han d’afegir molt més a la seva esbós, ja se sap que és un Jeep. Sobretot, si es té en compte que aquests trets de disseny emblemàtics s’han conservat fidelment durant un període de setanta-cinc anys.