GAIREBÉ 1.150.000 TURISMES VENUTS A 2016, AMB UN ALÇA DEL 11%

GAIREBÉ 1.150.000 TURISMES VENUTS A 2016, AMB UN ALÇA DEL 11%

El PIVE i l’entorn favorable per a les empreses potencien el mercat de l’any.

A Espanya, l’any 2016, es van vendre un total de 1.147.007 turismes, un 10,9% més que en el mateix exercici de l’any anterior. Tot i el bon comportament del mercat no s’ha aconseguit arribar ni tan sols els volums de 2008, al començament de la crisi, quedant encara lluny del mercat potencial que se situaria, a curt termini, en 1,3 milions. Desembre, ha finalitzat amb un volum de gairebé 100.000 unitats (96.886), amb un creixement del 9,3%.

Les causes d’aquest bon resultat són principalment la millora del clima econòmic, l’esforç comercial constant de concessionaris i marques i, la forta activitat turística, que s’ha reflectit positivament al canal de llogater. Especialment, cal destacar l’excel·lent comportament de la cadena d’empreses a causa de la renovació i ampliació de les flotes, que ha impulsat el mercat.

D’altra banda, el canal de particular en el primer semestre de l’any creixia a doble dígit, gràcies al Pla PIVE 8. No obstant això, en la segona meitat de l’any la falta d’aquest programa, ha provocat un alentiment important, i és especialment notable en l’últim trimestre de l’any. Encara estem lluny del mercat potencial que li correspon a Espanya pel seu desenvolupament econòmic, de manera que la fiscalitat i els programes de desballestament són eines fonamentals per impulsar el mercat i la renovació del parc. Si a més, s’aprofités el bon context econòmic i la millora de l’ocupació prevista per 2017 el mercat per a l’any que ve podria situar-se per sobre de 1,2 milions.

ANTIGUITAT DEL PARC L’edat mitjana del parc es va situar en 2016 prop dels 12 anys d’edat, amb una tendència creixent que es mantindrà fins a, almenys, l’any 2020 si no es prenen les mesures adequades. Caldrà potenciar el mercat fins 1,3 milions a curt termini i a 1,5 milions en el llarg termini, aconseguint que aquesta sigui una demanda de reemplaçament del parc més antic per aconseguir l’objectiu de la rebaixa de l’edat del parc.

MATRICULACIONS PER CANALS Tots els canals mostren un resultat positiu en l’any. El canal d’empresa, igual que succeeix en els últims mesos, ha augmentat de manera significativa. Les empreses van augmentar les seves compres en l’exercici un 15,9% amb un total de 327.974 unitats. Al desembre, les empreses van adquirir un volum de 29.997 unitats, fet que va representar un 20,8% més. El canal de particulars creix el 2016 un 6,7%, amb un total de 612.841 unitats. Al mes de desembre, aquest canal suma 56.811 unitats amb un creixement del 0,6%. Finalment, el canal de rent a car, gràcies al bon comportament del sector turístic, ha crescut en aquest any un 16,8%, amb un volum total de 206.192. Al desembre, aquest canal registra unes matriculacions de 10.078 unitats, amb un increment del 38,4%.

DECLARACIONS Adolfo Randulfe, Director de Comunicació de ANFAC explica que “des Anfac considerem que el tancament de l’any 2016 ha estat positiu en finalitzar amb un creixement del 10,9% i 1.147.007 unitats en total, tot i que encara no s’han recuperat les xifres de vendes de l’any 2008, quan va començar la crisi. La bona conjuntura econòmica ha contribuït a aquesta pujada de les vendes el 2016, especialment impulsada per les matriculacions d’empreses i llogadors de cotxes, que han crescut un 15,9 i un 16,8%, respectivament. Pel que fa al canal de particulars, el seu creixement en el conjunt de l’any ha estat menor, amb una pujada del 6,7% i 574.575 unitats. Aquest menor increment s’ha degut, sens dubte, a l’absència en l’últim tram de l’any de plans d’incentiu per a la retirada dels vehicles de més edat. Anfac considerem una dada preocupant l’antiguitat del parc de vehicles en circulació, amb una mitjana de 12 anys al tancament de 2016. Igual que ho és que més de 7 milions dels vehicles que circulen al nostre país tinguin 15 o més anys d’ antiguitat: es tracta de vehicles molt més contaminants i menys segurs que els actuals. Anfac considerem molt necessari un pla integral d’incentius per reduir l’edat mitjana del parc.

Segons el president de GANVAM, Juan Antonio Sánchez Torres, que representa 4.600 concessionaris / serveis oficials i 3.000 compravendes, “ens hem quedat a les portes del que seria el nostre mercat natural, pel que 2017 no només es presenta com l’any de la recuperació sinó com un any de reptes, on el sector haurà d’unir forces per contraatacar els atacs acte-fòbics dels ajuntaments, quan el que cal fer és articular mitjans que incentivin el rejoveniment del parc, el que més li farà un gran favor a venedors i tallers, ajudant fins i tot a la creació d’ocupació. Estem parlant de, entre altres coses, adequar l’impost de circulació a criteris mediambientals per penalitzar els cotxes més antics i, d’altra, configurar plans que permetin la retirada de la circulació dels vehicles més vells i contaminants