
GARY LUBNER: “NOSALTRES NO NOMÉS INSTAL·LEM DILLUNS, SINÓ TECNOLOGIA AMB UN VIDRE AL VOLTANT”
El CEO de Belron, Gary Lubner, matriu de Carglass Espanya, ha concedit una entrevista a Newspress, on ens explica l’impacte que els sistemes ADAS han tingut en el seu negoci i les perspectives de futur d’aquesta tecnologia.
El Grup Belron és líder mundial en substitució i reparació de vidres. Cada cop se substitueixen més parabrises de cotxes que equipen sistemes avançats d’assistència a la conducció (ADAS per les sigles en anglès). Les càmeres i sensors d’aquests sistemes van instal·lats al parabrises i cal desmuntar-les del vidre trencat, muntar-les al nou, i fer un complex treball de recalibració perquè estiguin perfectament alineades amb els paràmetres marcats pel fabricant del vehicle. Diversos estudis independents han demostrat que quan les càmeres fallen per una mala recalibració, el cotxe no és capaç de fer un reconeixement fiable de l’entorn i els sistemes de seguretat fallen, cosa que pot provocar una col·lisió o un atropellament.
Quin és el pes de Carglass Espanya al Grupo Belron?
El Grup Belron és present a 37 països, Espanya és al top 5-6, així que és important. Espanya està fent una gran feina, i aporta molt valor al Grup.
Amb els sistemes ADAS ha començat una nova era al negoci, quines expectatives de futur té?
Nosaltres ja no només instal·lem llunes, sinó que instal·lem tecnologia amb un vidre al voltant. Per a nosaltres i els nostres tècnics, això significa que l’experiència i la capacitat tècnica que necessiten ara és completament diferent del que necessitaven fa cinc anys. I nosaltres, com a negoci, també necessitem més inversió. Et dono un exemple: al nostre taller a Madrid, quan tenies un sinistre, podies guardar vuit peces de vidre, mentre que ara només en pots guardar cinc, per les càmeres i tot el que un parabrises inclou. Així que la nostra capacitat d’emmagatzematge es veu reduïda en un 20-25%, per la qual cosa necessitem tallers més grans, camions més grans, més persones… A més, necessitem protegir aquesta tecnologia quan fem el transport, perquè té un cost més gran si trenca. El Grup Belron va ser el primer a invertir en aquesta tecnologia. El 2015, vam substituir 5.000 parabrises amb tecnologia ADAS a tot el món. L’any passat, dos milions, així que sí, és un creixement enorme i així continuarà.
Espanya és un dels països d’Europa més despenjats pel que fa a sistemes ADAS, perquè el parc mòbil és més antic. Com veieu l’evolució en els darrers anys del nombre de serveis de calibratge de sistemes ADAS?
És cert que el parc espanyol és un dels més antics dEuropa, amb una mitjana de 12-13 anys. Hi ha una renovació progressiva del parc automobilístic que no és a les nostres mans i que depèn dels incentius del govern, de les condicions econòmiques del país, però serà gradual. Depèn dels vehicles nous, però les flotes i el rènting també contribueixen a aquesta renovació, i ofereix possibilitats per a nosaltres a Espanya. Encara no tenim el pes que tenen altres països, com els nòrdics, on la implantació dels sistemes ADAS pot arribar al 40%. A Espanya, el nostre índex de treballs amb recalibració és del 16%, mentre que a Noruega és del 31%. Però del que sabem segur és que tant Noruega com Espanya arribaran al 100% a diferents velocitats, però arribaran perquè és una tendència que no es pot aturar.
Es pot recalibrar amb una unitat mòbil o només es pot fer en un taller?
Només al taller, perquè les condicions han de ser perfectes: el vehicle ha d’estar en una superfície anivellada, amb una il·luminació específica… Es recalibren mil·límetres i tot ha d’estar perfecte. Per mi això és bo, perquè vol dir que has d’invertir molt si vols poder recalibrar parabrises, i nosaltres tenim la xarxa i els recursos per fer-ho.
Sempre que es parla de la nova mobilitat es deixa el cotxe de banda. Està en les vostres previsions que el parc de vehicles es vagi reduint en un futur i que això pugui afectar el negoci?
Aquest cap de setmana vaig viatjar per la Costa Brava i vaig veure tants cotxes com abans. Les dades indiquen que no hi ha una baixada pel que fa a temps anteriors. És més, amb la pandèmia moltes persones no volen fer servir el transport públic i prefereixen la seguretat de conduir ells mateixos i ara, per exemple, a Barcelona, hi ha més embussos que abans. De cara al futur, qui ho sap.
El Grup Belron està defensant els seus interessos amb un plet contra Fiat i Chrysler. Si guanyen el judici, creuen que això crearà prou jurisprudència per a litigacions futures?
No sóc advocat, però sí, perquè és el Tribunal Europeu. Tot el que volem és poder servir els nostres clients amb el mateix nivell que ho fan Fiat i Chrysler. Així que si el Tribunal Europeu sentencia que això és anticompetència, serà una gran victòria per a nosaltres. Per a nosaltres no va ser difícil acudir als tribunals contra un fabricant perquè anem a favor del client, i lluitarem contra cada cosa que faci la vida difícil al client, així que va ser una decisió fàcil.
Carglass sempre prioritza reparar abans que canviar, què hi ha darrere aquesta filosofia?
La nostra filosofia des dels inicis és que, quan es pot reparar, cal reparar. En primer lloc, perquè és més barat. En segon, és més ecològic, de manera que el món és millor. D’altra banda, jo crec que és més de sentit comú. I aquesta és la filosofia de Belron a tot el món des del principi. I des d’un punt de vista comercial també és millor perquè transmetem confiança i generem una relació comercial a llarg termini.
Es treballa en el reciclatge dels vidres?
Molt, sempre ho hem fet, però ara a Espanya molt més, un 98%. Només a les Canàries no aconseguim aquest percentatge, però és la infraestructura de l’illa la que ens dóna problemes, res més.