GESTIÓ DE DADES EN L'ERA DIGITAL

GESTIÓ DE DADES EN L’ERA DIGITAL

En un moment en què la indústria de l’automòbil està obligada a fer una reconversió digital, Helge Silberhorn, Cap d’Arquitectura de Dades de Porsche, explica l’important que pot arribar a ser aquest canvi per a la companyia.

El poder cada vegada més gran de la tecnologia de la informació (TI) i l’aparició i adopció de nous sistemes com l’aprenentatge de les màquines, la cadena de blocs (blockchain) i l’Internet industrial de les Coses, estan transformant ràpidament el món de l’ automòbil. Per seguir sent competitius i tenir èxit, els fabricants de cotxes han d’innovar i estar presents simultàniament en múltiples fronts, inclòs tot el que té a veure amb la digitalització de la tecnologia i els serveis.

La transformació digital de Porsche

La transformació digital de Porsche va començar fa uns anys i ha anat augmentant el ritme des de llavors. El 2015, el fabricant d’automòbils esportius va dissenyar un nou pla «Mission D”, dins de l’Estratègia Porsche 2025. L’objectiu era clar: portar l’experiència Porsche a el futur digital.

«Des de llavors, han passat moltes coses i hem aconseguit avenços significatius, com la modernització de tot el nostre ecosistema de dades, el desenvolupament d’una solució central de transmissió de dades i la construcció de fàbriques intel·ligents i sostenibles”, diu Helge Silberhorn, cap de arquitectura de Dades de Porsche. “No obstant això, encara ens queda camí per recórrer. Un problema a què ens enfrontem és l’explosió de l’volum de dades, que pertany a la meva àrea de responsabilitat. Tinc la tasca de gestionar la revolució de les dades en base a una estratègia eficaç “.

Juntament amb Silke Dongus-Sattler, Cap d’Estratègia d’Intel·ligència Artificial i Ciència de Dades, i Matthias Löffler, responsable de Dades de Clients, Anàlisi i Intel·ligència Artificial, Silberhorn lidera la transformació de Porsche AG per convertir-la en una empresa basada en dades. El treball d’aquestes tres persones, unit a la d’altres parts interessades en la companyia, està definint els punts clau d’aquest viatge de transformació digital.

Organització de dades en Porsche: aprofitar la informació com un recurs clau

L’auge de l’Big Data planteja una sèrie de preguntes profundes i de gran abast per a la indústria en general i per Porsche en particular. “Avui, les dades són a tot arreu. Cada dia, els nostres vehicles, fàbriques i activitats generen quantitats ingents de dades. No obstant això, fins aquest moment, no sempre érem capaços de trobar la solució perfecta per a usar-los, compartir-los o distribuir-dins de l’organització “, explica Silberhorn. És per això que, en ocasions, l’emmagatzematge de dades ha hagut de ser desglossat per poder gestionar-se de la millor manera possible.

“Quan això succeïa, ens adonàvem que es necessitava un enfocament estratègic a llarg termini per aprofitar a l’màxim les nostres dades i convertir-los així en un recurs clau. L’any passat vam desenvolupar el pla estratègic Porsche Data Organisation “. En essència, consta de tres parts:

Un conjunt d’objectius comuns i un full de ruta vàlida per a totes les activitats d’anàlisi de dades i Intel·ligència Artificial (IA)
Un marc de treball amb mètodes, pràctiques i processos comuns per permetre i impulsar l’anàlisi de dades i les solucions d’IA
Una cultura per comprendre, administrar i compartir dades en tota l’empresa de manera repetible
Per convertir-se en una empresa que gestioni les seves dades de manera eficaç, Porsche s’ha d’assentar sobre tres pilars bàsics: (I) Estratègia i cultura de dades, (II) Confiança i gestió de dades i (III) Tecnologia i arquitectura de tecnologia de la informació (TI). Un quart bloc tindria a veure amb la generació de valor. Aquests temes es divideixen en camps addicionals, com l’excel·lència operativa, la confiança en les dades i l’arquitectura. Aquest marc permet una presa de decisions més intel·ligent i una major productivitat.

Silberhorn posa un exemple: “En lloc de limitar les dades a departaments o àrees de negoci específiques, ara fem servir dominis de dades, que ens ajuden a evitar els anomenats ‘sitges de dades’. Un domini vincula tota aquesta informació per usar-la amb interessos empresarials. Això vol dir que les dades són un actiu compartit i accessible que pertany a Porsche. Aquest és, també, el primer dels nostres principis d’arquitectura “.

Una nova arquitectura de dades

L’Arquitectura Porsche s’ha desenvolupat per recolzar la seva organització de dades i consta de tres objectius i 13 principis. Els tres objectius generals són:

Pensar més enllà: centrar-se en el valor empresarial

Construir per a la resiliència: garantir la continuïtat empresarial

Simplificar: optimitzar les habilitats i els recursos
Per oferir una millor idea d’aquesta arquitectura, els experts tornen a l’exemple de “les dades com un actiu compartit i

accessible “, que és un dels principis subjacents de el primer objectiu (pensar més enllà). “Tractem les dades com un recurs empresarial de primera classe que es comparteix, és de fàcil accés i és compatible amb les diverses necessitats de les aplicacions”, diu Silberhorn.

El propòsit de les dades és ajudar a la presa de decisions i millorar l’experiència de client: la informació encertada és la base per prendre decisions oportunes. Mantenir i compartir dades des d’un únic entorn lògic millora la qualitat i l’eficiència del recull, i redueix els costos. A més, les dades ben documentats ajuden a tots els membres de la companyia a descobrir-los i utilitzar-los fàcilment.

Quines implicacions planteja? Les dades són propietat de Porsche, amb representació a través de líders responsables de la seva qualitat i disponibilitat. Estan recolzats per administradors encarregats de l’maneig i l’emmagatzematge. Les dades han de definir-se de manera coherent: seguint els estàndards de formats i accés, atenent les polítiques comunes que garanteixen la seguretat necessària. Porsche es pren molt seriosament el consentiment dels clients per a l’ús de dades, la seguretat dels mateixos i el compliment normatiu, i per això disposa d’eines sòlides.

Portar l’experiència Porsche a el futur digital

“Encara que el nostre viatge de transformació digital acaba de començar, Porsche ja és una empresa totalment activa en aquest camp”, destaca Silberhorn. “A l’expandir les nostres activitats més enllà de l’automòbil, estem deixant de ser un fabricant de cotxes tradicional per convertir-nos en un actor en camp de la tecnologia de l’automòbil basada en dades i recolzada pel programari”.