
JEEP WAGONEER, EL PRIMER SUV DE LUXE
Luxe i SUV són dos conceptes que, actualment, van de la mà en moltes alternatives que s’ofereixen al sector de l’automòbil. Un maridatge impossible sense el Jeep Wagoneer que, el 1963, es va atrevir a incorporar equipaments d’alta gamma a un tipus d’automòbils pensats, fins aleshores, com a vehicles per treballar al camp. Comercialitzat durant 28 anys, entre el 1963 i el 1991, el Jeep Wagoneer és tota una llegenda als Estats Units: és el tercer model amb més anys de comercialització en aquest mercat.
Actualment, moltes propostes al mercat presumeixen de conjugar l’exclusivitat i el luxe amb la polivalència i l’esperit aventurer dels SUV. La veritat és que fa gairebé sis dècades, només una marca es va atrevir a unir aquests dos conceptes amb un model tan trencador a la seva època com el Jeep Wagoneer. Tan innovador, que es va comercialitzar durant 28 anys (1963-1991) sense trobar pràcticament competència fins a la dècada dels 80.
Com el seu antecessor a la gamma, el Jeep Willys Station Wagon del 1946, el Jeep Wagoneer sorgeix dels llapis de Brooks Stevens, un dels dissenyadors industrials més prolífics dels Estats Units durant el segle XX, creador de molts automòbils, motocicletes, electrodomèstics , logotips i tota mena d’objectes que han esdevingut icones de la cultura americana.
Basat en el xassís d’un pick-up, el Jeep Wagoneer treia el màxim profit a aquesta peculiaritat, que presentava avantatges com la possibilitat de remolcar carregar pesades o sortir de carreteres i camins, afegint-hi característiques més pròpies dels turismes de l’època com, per exemple, una distància al sòl més reduïda que als tot terreny o un disseny en línia amb els station wagon de l’època.
No obstant, va ser a l’equipament ia les prestacions on el Jeep Wagoneer va donar el do de pit. Amb un motor de 6 cilindres en línia, molt avançat tècnicament, aquest pioner incorporava característiques fins llavors inèdites en un 4×4, com a suspensió davantera independent, direcció assistida i transmissió automàtica. A l’equipament de sèrie figurava la ràdio i l’aire condicionat com a opció, una mica poc vist fins i tot a les berlines d’alta gamma dels 60.
Una tendència que aniria in crescendo al llarg dels anys: els cinturons de seguretat davanters i del darrere arribarien a la gamma el 1965, el 1973 l’innovador sistema 4×4 Quadra-Trac i, l’any següent, els frens de disc davanters. L’efímera segona generació del model (1993-94) portaria detalls com la tapisseria de cuir.
El llegat del Jeep Wagoneer segueix viu en tota la gamma Jeep i, sobretot en els nous Jeep Wagoneer i Grand Wagoneer, llançats el 2021 al mercat nord-americà. Compten amb la darrera generació del sistema d’infoentretement UConnect5 i amb un equip d’àudio premium McIntosh. Sota el capó permet optar entre el motor MHEV 5.7 Hemi V8 i el 6.4 Hemi V8.