
JOAQUÍN GARCÍA, RESPONSABLE DE DISSENY EXTERIOR DE SEAT: “EL TARRACO DESPRÈN una imatge sòbria SENSE COMPLEXOS”
Joaquín García porta més de vint anys treballant en la indústria de l’automòbil, dins i fora d’Espanya i del grup VAG; els tres últims a SEAT, al costat de Alejandro Mesonero-Romans. Quan li va arribar l’oportunitat de treballar en SEAT no s’ho va pensar, menys encara quan li van mostrar el que havia de fer i el que estava per arribar.
En aquesta entrevista ens relata el procés de creació de la més recent novetat de SEAT: l’Tarraco, les formes “en certa manera suposen una bestreta d’aspectes de disseny” de futurs models de la marca.
Com ha estat donar forma al vaixell insígnia de la gamma SUV de SEAT?
“Intens i apassionant. La meva feina és liderar un equip de dissenyadors i modelistes que competeixen entre si per aconseguir sempre les millors solucions. El primer és, al costat dels col·legues de màrqueting, definir el cotxe, el que busquem, el que la marca necessita i el que volem fer. Després, els enginyers ens donen el que anomenem el “paquet”, o la base tècnica del cotxe a nivell dimensional i tècnic. I a partir d’aquí, vam començar a treballar “.
Sona genial però … una competició interna per guanyar el disseny sona molt estressant?
“Bé, no exactament … Som un únic equip, però dins d’aquest equip hi ha diferents dissenyadors. És una pràctica habitual en la indústria de l’automòbil i sempre hi ha, al principi, una competició entre els dissenyadors que és molt estimulant. És una competició sana i d’equip, en la qual, lògicament, tothom vol guanyar “.
¿Només guanya un o l’resultat final és una evolució del conjunt?
“Es treballa en equip. De vegades pot haver-hi un tema o un aspecte del disseny en el qual clarament un equip destaqui sobre els altres i es marqui aquest rumb. En altres ocasions, el més habitual, és un treball d’equip. A més, a aquests equips se’ls sumen altres que treballen de forma més especialitzada en els detalls, com els fars, les reixetes, les llantes, els cromats … Al final, entre tots fem el cotxe, és una feina apassionant “.
El treball final serà el més gratificant, el moment d’unir-lo tot en un únic disseny …
“Molt abans d’arribar a aquest punt, els equips de dissenyadors fan la seva feina i propostes -en l’esmentada competició interna- per presentar les diferents solucions a Alejandro Mesonero-Romans, Director de Disseny, ia la resta del” management “de SEAT. És llavors quan vam triar aquelles propostes que tenen més interès i les desenvolupem fins que vam arribar al disseny final. És un camí llarg i meticulós. El desenvolupament d’un cotxe normalment dura uns quatre anys, però la part purament de disseny és més activa en els primers dos anys, encara que això pot canviar en funció del model. En els dos primers anys hi ha la part de creativitat i de la convergència entre el disseny i la tècnica, i un cop passat aquest moment vam arribar a la industrialització, on es treballa colze a colze amb els col·legues de la fàbrica i amb els especialistes en els prototips, per controlar i comprovar la fidelitat del disseny sobre els vehicles “.
En aquest moment acaba el treball del dissenyador?
“No, perquè a SEAT treballem molt propers als enginyers, de tal manera que ens assegurem que el que hem treballat en els models de disseny, en els prototips, és el que després es fabrica i el que el client finalment rep. Això per a nosaltres és fonamental “.
De l’Arona a Tarraco hi ha una evolució de disseny o no tenen res a veure?
“Hi ha una permanent evolució, tots els dissenys estan comunicats i tenen molt a veure entre ells. Formen una família en la qual no només hi ha una evolució, perquè cada dia volem innovar i millorar. El disseny del Tarraco és més recent i mira més cap al futur, a més, és una altra tipologia de vehicle. Els tres formen una fantàstica família. El Arona té un disseny més fresc, més jove; el Ateca és més madur, més equilibrat; i el Tarraco és un cotxe elegant i versàtil que presenta uns atributs diferents “.
Si haguessis de quedar-te amb un tret del Tarraco quin seria?
“Això és complicat, prefereixo apuntar una zona o una forma de veure el cotxe … M’agrada molt el tres quarts frontal, on veus els ingredients fonamentals, com la nova reixeta amb el seu calandra i tota la tridimensionalitat amb la qual està construït el cotxe, els fars, les llantes … És la vista més poderosa d’aquest model “.
Si ho observem amb detall … ¿veurem alguna cosa del futur dels nous SEAT?
“Estem veient alguna cosa del futur si, en certa manera suposa una bestreta d’aspectes de disseny”.
¿Els nous SUV de SEAT tenen alguna cosa dels turismes?
“És clar, hi ha trets de família, per exemple, en la posterior. Unir els pilots ens dóna aquest aspecte d’identitat de marca que ens porta al primer i segon Toledo, l’Ibiza, el Còrdova … és un detall molt nostre i que hem volgut recuperar “.
És el Tarraco una obra completa per al departament de disseny de SEAT?
“Completament: la imatge general que transmet és un tot. Ho és també pel que anomenem el “color and trim”, la conjunció de colors, materials, combinació d’elements cromats i l’aura que desprèn. En un pàrquing transmet una imatge poderosa, d’èxit, de disseny modern. És un SEAT, amb una forma extravertida, esportiva, àgil i sense complexos. I tot això, sense oblidar que es tracta d’un versàtil set places. “