JUAN LÓPEZ FRADE, PRESIDENT DE SUZUKI IBÈRICA: “LA CRISI DELS MICROCHIPS ENS OCUPARÀ TOT 2022”

JUAN LÓPEZ FRADE, PRESIDENT DE SUZUKI IBÈRICA: “LA CRISI DELS MICROCHIPS ENS OCUPARÀ TOT 2022”

El president de Suzuki Ibèrica, Juan López Frade, fa un balanç provisional del mercat i analitza el complicat moment que travessen els fabricants de cotxes i també Suzuki. L’absència de producte per vendre té en perill els concessionaris i això no sembla que s’hagi de remeiar immediatament.

“El 2021 s’acabarà, òbviament, per sota de les previsions que teníem a principis d’any”, comenta Lopez Frade. “Teníem previst estar per sobre de les 7.000 o 7.500 unitats venudes ia causa de la manca de subministrament de vehicles per la manca de peces acabarem entre 5.500 i 6.000 unitats comercialitzades”.

Fins a quin punt afectarà el problema dels xips a any complet?
El problema de la manca de subministrament va començar una mica abans de l’estiu. A partir d’aquí les xifres de vendes previstes van començar a baixar, sobretot al setembre i al mes d’octubre, el mercat tancarà amb 770.000 cotxes matriculats a l’acumulat anual. Això implica que, fent una bona feina el que resta d’any, és a dir, als mesos de novembre i desembre que són els dos que ens queden, no arribarem a les nou-centes mil unitats, que era el que es podia preveure a principi d´any. Fins i tot pensem en algun moment arribar al milió d’unitats, però la meva previsió actual és que arribarem a les 850 o 880.000 unitats en el millor dels casos”.

Quan tornarà el mercat a la normalitat?
“És complicat saber quan es corregirà el vigent problema de mercat. Vistos els esdeveniments, que fer microxips no és tan senzill i que no podem muntar una fàbrica i posar-nos a fer-los com a rosquilles, crec que aquesta crisi ens ocuparà tot l’any 2022. No veig un final feliç almenys en els propers dotze mesos”.

Els concessionaris estan patint molt…
“Cert. Ells són els que estan patint més. Necessiten producte per vendre, igual que nosaltres, però nosaltres tenim més recursos. A Suzuki hem pres una sèrie de mesures veient la que se’ns ve a sobre. Una de les mesures per a aquest mateix mes d’octubre ha estat cancel·lar els objectius de tota la xarxa de concessionaris per a l’últim trimestre de l’any, i els donarem directament un ràpel per matriculació: matriculen un, o matriculen cent, tindran un ràpel fix per intentar ajudar-los a aguantar això que estem vivint. Per a l’any que ve encara no sabem què farem, estem planificant en aquest moment i tindrem una convenció de concessionaris al desembre on els explicarem com ho veiem nosaltres des de la marca i també totes les notícies que arriben des de Suzuki al Japó. Poc més puc dir respecte a això, cal ajudar els concessionaris, crec que totes les marques ho estan fent i nosaltres treballarem en aquesta línia, ajudar els nostres clients, perquè els nostres clients reals, els de Suzuki Ibèrica, són els seus 66 concessionaris i els 145 punts de venda”.

Hi ha novetats imminents?
“Si. L’S-Cross arriba ja a la seva tercera generació i tindrem una presentació del nou model a finals de novembre, possiblement la darrera setmana. I si tot va bé i no tenim problemes de subministrament d’aquest model, espero que pugui arribar als concessionaris per Nadal com a bon regal nadalenc, per a tothom que vulgui un bon cotxe”.

I de cara al futur?
“Hi ha novetats importants que arriben del Japó, però tampoc no estan gaire clares ara mateix. És cert que ara mateix tenim tota la gamma hibridada, menys el Suzuki Jimny, així que tenim una molt bona gamma amb híbrids endollables, híbrids purs, híbrids lleugers, i la bona notícia és que tindrem vehicles elèctrics… Encara no sabem com seran , ni quan els tindrem i no serà a molt curt termini, això és segur, perquè si no, ja sabríem alguna cosa en ferm. El que és clar és que el sector de l’automòbil va a l’electrificació i Suzuki no es pot quedar enrere. Nosaltres estem tranquils, sabem que hi ha marques que van al davant, però nosaltres anem al nostre pas”.